Čo je podcast?

Podcast je zvukový záznam na internete. Podcasty môžete počúvať online cez internet bez offline ukladania. Alebo si ich môžete stiahnuť na svoje zariadenie – smartfón, tablet alebo počítač (dokonca mp3 prehrávač, ak ešte niekto taký používa).

Podcast si môžete predstaviť ako zvukovú reláciu. Väčšina podcastov vychádza pravidelne alebo sú publikované ako série s obmedzeným počtom epizód. Medzi jednotlivými sériami sú prestávky, takmer ako TV relácie.

Podcasty je najlepšie počúvať pomocou niektorej z populárnych podcastových aplikácií. Ak máte Android telefón, asi o tom neviete, ale máte v ňom aplikáciu Google podcasty. V aplikácii nájdete takmer všetky podcasty aj rebríčky najpopulárnejších. Podobne majitelia iPhonov a iPadov majú aplikáciu Apple podcasty.

Podcasty môžete počúvať aj prostredníctvom streamovacej služby Spotify. Po platforme Apple podcasty, na ktorej je viac ako 900 000 podcastov má Spotify najväčší katalóg.

Medzi ďalšie populárne a kvalitné podcastové aplikácie patria: Pocket CastsOvercastCastroCastboxAudiolibrix (slovenská), Podbean alebo RadioPublic.

[ Pozrite si aktualizovaný zoznam slovenských podcastov. ]

Ako vznikli podcasty

Názov podcast je umelo vytvorený výraz, ktorý bol prvýkrát použitý v roku 2004. Vznikol spojením názvu prehrávača iPod od firmy Apple a anglického slova broadcasting (vysielanie). 

Dnes môže tento pôvod pôsobiť nepresne, dokonca zavádzať, ale natoľko sa udomácnil, že k jeho zmene už pravdepodobne nikdy nepríde. Podcasty dnes môžete počúvať aj na iných ako Apple zariadeniach. No nemenné zostáva, že Apple podcasty majú dominanciu na podcastovom trhu.

Niektorí tvorcovia zvyjnú použiť výraz audioblogovanie, avšak to je rovnako nepresné pomenovanie. 

Podcasty sú takmer vždy zadarmo a ich tvorcovia väčšinou zarábajú prostredníctvom zvukovej reklamy cez dopredu nahovorené spoty alebo moderátori čítajú klientské zahlásenia, a tým pádom je reklama súčasťou obsahu a nedá sa preskočiť.

Podcasty sú ako videá alebo články na webe

Podcasty majú blízko k rádiám a rozhlasu, ale prvé podcasty vytvorili programátori, neskôr sa pridali dídžeji, hudobníci aj moderátori rádií. 

Neskôr ich začali bežne využívať aj slávne osobnosti – napríklad britský herec Ricky Gervais, ktorého podcast dosiahol v roku 2006 za dva mesiace 4,5 milióna stiahnutí. 

V súčasnosti sa podcast považuje za bežný formát prenosu zvukovej nahrávky a existuje ako samostatný plnohodnotný formát podobne ako blogy, článku alebo videá na internete.

Ak zadáte do Googlu názov nejakého podcastu, vo vyhľadávaní sa objaví malý prehrávač a môžete si ho pustiť priamo z Googlu.

Dnes už podcasty robia internetové médiá, noviny, televízie, a samozrejme, aj rádiá, ktoré väčšinou vezmú záznamy relácií a zverejnia ich ako podcast.

Úspešné podcasty v zahraničí majú bežne niekoľko desiatok až stoviek miliónov stiahnutí (jeden z najpopulárnejších podcastov na svete – Serial prekročil 300-miliónov stiahnutí poslucháčmi). Stiahnutia sú zatiaľ jedinou metrikou, ktorou sa úspešnosť podcastov hodnotí. 

Podcasty na Slovensku

Na Slovensku existujú podcasty pomerne dlho a niektoré už stihli zaniknúť.

Až v roku 2018 začali podcasty viac prerážať do mainstreamu, keď začali denné spravodajské podcasty robiť denníky SME, N a portál Aktuality.

Neskôr pridali ďalšie podcasty a vlastné začali vydávať aj ostatné médiá.

V roku 2019 spustilo viacero médií nové podcasty, celoslovenské rádiá začali vydávať relácie vo forme podcastovvrátane RTVS a tento žáner si vyskúšalo aj niekoľko známych osobností a youtuberov.

Podľa monitoringu agentúry 2 muse počúva podcasty každý týždeň zhruba 600-tisíc ľudí a občasne takmer 35 percent slovenskej online populácie, čo je viac ako 1 milión ľudí.

Významná štúdia Digital News Report 2019, ktorá sleduje a porovnáva trendy v 38 krajinách sveta, prvýkrát merala znalosť o podcastoch aj na Slovensku.

V porovnaní s okolitými krajinami Slováci častejšie odpovedali, že počúvali podcasty. Až 43 percent respondetov sa vyjadrilo, že počúvali podcast minulý mesiac.

[ Pozrite si rebríčky najlepších podcastov na Spotify a najlepších podcastov na Apple Podcastoch. ]

Dávid Tvrdoň
Dávid Tvrdoňhttps://davidtvrdon.com
Novinár, moderátor a špecialista na digitálne predplatné. Počas štúdia žurnalistiky pracoval v online marketingu. Od roka 2015 prešiel do denníka SME, kde sa venoval dátovej žurnalistike, technologickému spravodajstvu, produktovému manažmentu a neskôr digitálnemu predplatnému ako aj newslettrovej stratégii. Moderuje technologický podcast Klik.