Dáta a štatistiky počúvanosti podcastov na Slovensku

Portál skpodcasty od svojho vzniku monitoruje slovenskú podcastovú scénu. Okrem najväčšej podcastovej databázy slovenských podcastov monitorujeme aj vývoj na audio trhu.

Cieľom tohto prehľadu je poskytovať na jedno mieste prehľad dát a štatistík o počúvanosti podcastov na Slovensku.

Informácie budeme pravidelne aktualizovať.

Podcasty vs. rádio: Ako sa vyvíja ich počúvanosť?

Prieskum Market & Media & Lifestyle – TGI, ktorý pravidelne uskutočňuje spoločnosť Median SK v licenčnej spolupráci s anglickou spoločnosťou Kantar Media, na Slovensku kontinuálne monitoruje počúvanosť rádií od roku 1997.

Celková počúvanosť rádií sa v parametri „počúval posledný týždeň“ už niekoľko rokov pohybuje okolo 90 percent. V tejto metrike sa počúvanosť rádií takmer nehýbe, čo znamená, že rádio má stále obrovský pasívny zásah populácie.

Zaujímavejšie je ale pozrieť sa na vývoj metriky „počúval včera“. Ak sa pozrieme na vývoj za posledných desať rokov, tak zásah rádií klesol zo 70 na 50 percent.

V tomto kontexte dáva zmysel porovnať počúvanosť rádií v metrike „počúval včera“ a počúvanosť podcastov, ktoré pravidelne uskutočnuje prieskumná agentúra 2muse.

Kým v roku 2019 počúvalo podcasty aspoň raz za mesiac 15 percent dospelej internetovej populácie, v lete 2023 to bolo 33 percent.

Je takéto porovnanie počúvanosti rádií a podcastov presné? Metodologicky ide o rôzne prístupy zberu dát aj rôzne cieľové skupiny. Avšak je zaujímavé sa pozrieť na dáta ako na trend.

Stále platí, a ešte niekoľko rokov bude platiť, že rádio má na Slovensku väčší zásah ako podcasty.

Počúvanosť podcastov najväčších producentov na Slovensku

Denník SME, produkčná spoločnosť ZAPO – Zábava v podcastoch, Denník N aj Bauer Media Slovakia pravidelne uverejňujú dáta o počúvanosti svojich podcastov. Vďaka tomu vieme porovnať ich vzájomnú počúvanosť a trend vývoja (pozor, nie zásah unikátnych poslucháčov, ale mieru počúvania).

Podľa miery počúvanosti bol v roku 2022 najväčším tvorcom denník SME. Prieskum 2muse však už dvakrát nameral vyšší zásah medzi poslucháčmi podcastov od Bauer Media Slovakia a ZAPO.

Ako uviedlo SME vo svojich textoch so štatistikami počúvanosti, výrazný nárast nastal vďaka vojne na Ukrajine a navýšeniu produkcie obsahu. Takmer polovicu celkovej počúvanosti takmer dvadsiatky podcastov tvorí Dobré ráno, denný spravodajský podcast.

Veľmi dobrý medziročný nárast zaznamenalo ZAPO a rovnako aj podcasty Bauer Media Slovakia, do ktorého portfólia patria aj podcasty Rádia Expres ako napríklad Braňo Závodský Naživo alebo Kriminálne spisy.

[ Odporúčame čítať tiež: Pozrite si výsledky prvého ročníka Orange Podcast roka 2023. ]

Ďalšie štatistiky o podcastoch na Slovensku

Asi žiadneho poslucháča podcastov neprekvapí, že na prvom mieste aktivít, ktoré vykonávajú ľudia pri počúvaní sú domáce práce. Ako tvorcovi podcastu aj mne poslucháči už písali, že často pri počúvaní vysávajú, upratujú alebo dokonca umývajú okná či riad.

Najviac podcastov sa na Slovensku publikuje uprostred týždňa, v stredu a vo štvrtok. Podobne je tomu v Česku a niektoré štatistiky uvádzali rovnaký výskyt v zahraničí.

Tvorcovia si z toho môžu zobrať aj strategické ponaučenie a publikovať viac koncom týždňa, keď je konkurencia menšia.

Každý podcast má určenú svoju kategóriu. Najviac slovenských podcastov volí práve kategóriu Spoločnosť a kultúra, nasleduje Vzdelávanie.

Podľa výsledkov posledného prieskumu počúvanosti od 2muse je YouTube spolu so Spotify zodpovedný za dve tretiny počúvanosti podcastov na Slovensku.

Ešte pred niekoľkými rokmi uvádzali viaceré prieskumy vo svete Spotify ako jednotku medzi platformami na počúvanie podcastov. Avšak posledné dva roky v rovnakých prieskumoch vo viacerých krajinách sveta, vrátane Slovenska, začal YouTube predbiehať Spotify.

Kým v zahraničných rebríčkoch popularity podcastov vyhrávajú humor a skutočný zločin, na Slovensku si prvé miesto už roky držia politické témy a spoločenské dianie – inými slovami spravodajsko-publicistické podcasty.

Sociálne siete a odporúčania od známych patria medzi najčastejšie spôsoby ako poslucháči objavujú nové podcasty. Je zaujímavé vidieť, že odporúčanie jedného podcastu v inom podcaste je tiež pomerne vysoko efektívne.

Najsilnejším rokom pre vznik podcastov doteraz, keď ich na Slovensku vzniklo viac ako 650, bol pandemický rok 2020.

Kto sú najvernejší poslucháči podcastov na Slovensku?

Podľa prieskumnej agentúry 2muse najčastejšie počúvajú na Slovensku podcasty ľudia vo veku od 18 do 39 rokov, žijú skôr v mestách, majú vyšší príjem a ide často o rodiny s malými deťmi.

Odoberajte audio verzie článkov z skpodcasty.sk vo forme podcastu.

Dávid Tvrdoň
Dávid Tvrdoňhttps://davidtvrdon.com
Novinár, moderátor a špecialista na digitálne predplatné. Počas štúdia žurnalistiky pracoval v online marketingu. Od roka 2015 prešiel do denníka SME, kde sa venoval dátovej žurnalistike, technologickému spravodajstvu, produktovému manažmentu a neskôr digitálnemu predplatnému ako aj newslettrovej stratégii. Moderuje technologický podcast Klik.