Hosťom v tejto epizóde je vysokoškolská pedagogička, psychoterapeutka, supervizorka a lektorka Jitka Lorenzová. Odborne sa mimo iné zameriava na problematiku vzdelávania v postmodernej fáze vývoja vedy a spoločnosti, na otázky profesnej a oborovej špecifickosti sociálnej pedagogiky alebo na výskum sociálne-pedagogickej profesie.
Cieľom tejto epizódy je priblížiť sociálnu pedagogiku ako komplexnú vednú a praktickú oblasť. Docentka Lorenzová ponúka detailný a systematický prehľad vývoja sociálnej pedagogiky a poukazuje na jeho dôležité mílniky. Vysvetľuje v akých rôznych oblastiach nájdu absolventi sociálnej pedagogiky uplatnenie a poukazuje na status quo a výzvy postavenia sociálnej pedagogiky v ČR. V rozhovore sa tiež venujeme úlohe sociálnych pedagógov na školách a významu sociálne-pedagogického prístupu v transformácií spoločnosti.
Časové značky pre jednotlivé témy v rozhovore:
(00:20) predstavenie hosťa, docentky Jitky Lorenzovej
(01:53) vymedzenie sociálnej pedagogiky, prehľad vývoja sociálnej pedagogiky a základné mílniky
(24:52) kritická sociálna pedagogika
(37:22) otázky dobrej spoločnosti a podoby sociálizácie vo vývoji sociálnej pedagogiky
(41:15) systémový prístup v sociálnych vedách
(45:18) úloha imaginácie vo vednej praxi sociálnej pedagogiky
(50:05) možnosti profesného uplatnenia sociálnych pedagógov
(53:50) legislatívne ukotvenie profesie sociálneho pedagóga
(57:45) sociálna pedagogika a oblasť psychoterapie
(01:03:19) úloha školy ako inštitúcie: sociálne-pedagogický pohľad
(01:12:37) príklad transformácie vo Veľkej Británií vďaka sociálne pedagogickému prístupu
(01:16:45) výzvy a status quo postavenia sociálnych pedagógov v ČR, význam tejto profesie v spoločnosti
(01:26:50) čo Jitku Lorenzovú inšpiruje v jej práci
kniha Sociální pedagogika: věda, praxe a profese v souvislostech