Vzdelanie býva opisované ako jedna z najväčších hodnôt, ktoré chceme našim deťom dopriať. Bohužiaľ, podľa tohto hesla realita slovenského školstva nevyzerá. Ako zvýšiť kvalitu vzdelávania riešime už vyše 30 rokov, a neveľmi úspešne. V dnešnom podcaste predstavujeme koncept autonómnych škôl, ktorý takúto moc môže mať. Ide teda o vstup súkromných iniciatív do školského prostredia a dnešný diel postavíme na vyvracaní argumentov, ktoré majú dokazovať, že taký prístup nie je dobrý, alebo že je priam škodlivý. Róbert Chovanculiak vyvracia tvrdenia, že:
– Verejné školstvo zabezpečuje rovnaký prístup k vzdelaniu pre všetky deti bez ohľadu na ekonomický status ich rodičov. Autonómne školu budú slúžiť len bohatším, chudobné deti prídu skrátka.
– Verejné školy spájajú deti z rôznych sociálnych vrstiev, zabezpečujú tak inkluzívne prostredie. Autonómne školy nemajú šancu toto zabezpečiť, budú vznikať elitárske či
segregované kolektívy.
– Konkurencia na vidieku nebude vznikom autonómnych škôl možná.
– Nemôžeme dať slobodu školám, lebo prídu extrémisti a blázni a zneužijú to.
Tu sa môžete prihlásiť na odber týždenného newslettra Týždeň s INESS a mesačného newlslettra Market Finesse: https://iness.sk/sk/tyzden-s-iness
A ako vždy, budeme radi, ak nám napíšete svoje postrehy, otázky či témy, o ktorých by ste si radi vypočuli viac – mailom na [email protected], do komentárov alebo na sociálnych sieťach INESS.
#skolstvo #autonomneskoly #charterschools #trhvskolstve