V uplynulých týždňoch zaujala slovenskú verejnosť kauza verejného obstarávania v podaní Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorá sa rozhodla nakúpiť 50 strojov na letnú a zimnú údržbu ciest. Nadácia Zastavme korupciu zistila, že podľa špecifikácií bola súťaž šitá pre firmu MB Servis, ktorého majiteľa navyše spája priateľský vzťah s otcom súčasného šéfa NDS.
"Napríklad požadovali, aby malo dvojmiestnu kabínu s presuvným riadením alebo otočné sedadlo spolujazdca minimálne o sto stupňov. Zhdoou okolností tieto podmienky spĺňa len jedna značka, a to Mercedes," hovorí Makarová z Nadácie Zastavme korupciu, ktorá zistenia zaslala ako podnet na Úrad pre verejné obstarávanie.
Dozviete sa tiež, ako veľmi bráni vo vyšetrovaní a trestaní podobných konaní novela zákona, ktorú presadil Richard Raši ešte z pozície ministra.
Veľkú pozornosť médií, spoločnosti, ale aj európskeho parlamentu si získala kauza prideľovania dotácií na výstavbu penziónov. Nadácia zistila, že európskej peniaze, ktoré rozdeľovala Pôdohospodárska platobná agentúra, končili často na účtoch ľudí blízkych PPA a namiesto verejne dostupných penziónov vznikali súkromné domy či haciendy. Zároveň je táto téma aj lepšie pochopiteľná pre bežného človeka.
"Nie každý si vie predstaviť zákazku za 30 miliónov eur, ale ak si niekto musí roky splácať hypotéku na nehnuteľnosť, na ktorú sa mu možno zložila aj celá rodina, a potom niekto iný dostane od 150-tisíc do 1,6 milióna eur zo štátnych peňazí a postaví si za ne haciendu, tak túto neprávosť každý pochopí," vysvetľuje Makarová.
V podcaste vysvetľuje ako to v PPA fungovalo a tiež to, ako prebieha a čo brzdí vyšetrovanie prípadov.
powered by