Ministerstvo školstva prišlo s návrhom na zníženie normatívneho financovania pre neštátne školy o 20 %. Tento krok odôvodňuje „nespravodlivými výhodami“, ktoré majú oproti verejným školám: môžu si vyberať žiakov a od ich rodičov môžu vyberať poplatky. Práve vďaka tomu vraj môžu dosahovať lepšie výsledky, môžu údajne ponúkať vyššie mzdy a získavať kvalitnejších učiteľov na úkor verejných škôl a v dôsledku týchto efektov máme v slovenskom školstve podľa ministerstva nižšiu kvalitu vzdelávania – predovšetkým pre deti z vylúčených rómskych komunít – a horšiu inklúziu.

V nasledujúcom komentári Róbert Chovanculiak vyvracia každé z týchto troch tvrdení, hovorí o (nezamýšľaných) dôsledkoch takéhoto návrhu, o tom, ako by, naopak, poškodilo vzdelávanie a upozorňuje, že viac vzdelávacích inovácií a zlepšenie výsledkov škôl nám neprinesie obmedzenie pôsobenia neštátnych škôl, ale skôr podpora ich vzniku v problémových regiónoch. Tam máme na 50 školách 20 000 žiakov v 9. ročníku, ktorí nevedia poriadne čítať ani počítať. Vypočujte si celý komentár ako #INESSdoUCHA.

--> V tejto súvislosti INESS inicioval hromadnú pripomienku, ktorú môžete podporiť aj vy - do 8. júla 2025:

Link na hromadnú pripomienku, ktorú môžete svojím podpisom podporiť aj vy: https://www.peticie.com/hromadna_pripomienka_proti_finannej_diskriminacii_netatnych_kol

Celý komentár v textovej podobe nájdete na našom webetu: https://iness.sk/tri-myty-o-sukromnych-a-cirkevnych-skolach/

#vzdelavanie #skoly #financovanieskol #hromadnapripomienka #sukromneskoly #verejneskoly #INESSdoUCHA