Prečo by nás mal segment rodinných firiem zaujímať?
“Segment rodinných firiem odhadom tvorí až 60% DHP a je veľkým zamestnávateľom práve v regiónoch, čo znamená, že zabraňuje vyľudňovaniu regiónov,” odpovedá Michal Šubín zo spoločnosti Subin & Partners.
V najnovšej epizóde podcastu Biznislab privítala moderátorka Daniela Marušková, CMO ui42, hosťa – Michala Šubína, odborníka na rodinné podnikanie a generačnú výmenu.
Napriek tomu, že tieto podniky zamestnávajú významnú časť obyvateľov naprieč všetkými odvetviami - od strojárstva až po HORECA segment - signifikantná časť týchto spoločností stále závisí od jedného manažéra. Ide väčšinou o zakladateľa, ktorý disponuje všetkými právnymi prostriedkami na vedenie spoločnosti. Práve on centralizuje know-how, kontakty, finančnú, majetkovú aj dodávateľsko-odberateľskú štruktúru.
Prvá generácia, ktorá tieto spoločnosti založila v 90. rokoch, pomaly, ale isto začína pomýšlať na odovzdanie vedenia ďalšej generácii. Podľa prieskumu, za ktorým stojí spoločnosť Subin & Partners, vyplýva, že 55 % opýtaných firiem funguje viac ako dve desaťročia a rovnaký podiel zvažuje pokračovať v podnikaní bez zásadných zmien.
Až 70% vlastníkov rodinných firiem nerieši odovzdanie podnikania nasledujúcej generácii, 30 % o tom uvažuje, ale len 24% má na túto zmenu konkrétny plán. Alarmujúcim faktom je, že hovoríme o firmách, ktoré sú na slovenskom trhu etablované, majú obrat viac ako 1 mil. EUR ročne a často majú významný vplyv na lokálnu ekonomiku.
Ako pripraviť okamžitý operatívny plán pre nepredvídané okolnosti, a čo potrebujete na detailný plán generačnej výmeny? Kedy a ako zapojiť ďalšiu generáciu ako do hospodárenia rodiny, tak aj do rodinnej spoločnosti?
Najväčšie právne, manažérske a finančné riziká v spoločnostiach, na ktorých závisí nielen finančná a majetková stabilita rodiny majiteľov, ale aj rodiny zamestnancov, sú do veľkej miery rovnaké. A to bez ohľadu na to, či máte živnosť s ročným obratom v desiatkach tisíc eur alebo eseročku s EBITDA v miliónoch. Vypočujte si tento diel podcastu Biznislab a buďte pripravení na výzvy v každom rodinnom podnikaní.
Podcast Biznislab vzniká v spolupráci Denníka SME a digitálnej marketingovej agentúry ui42.
See omnystudio.com/listener for privacy information.