V očkovacej prémii možno vyhrať až 500-tisíc eur. Na celý projekt ministerstvo financií vyčlenilo viac ako 26 miliónov eur. Podľa odhadov Útvaru hodnoty za peniaze dosahujú spoločenské náklady na nezaočkovaného človeka v priemere 4 384 eur. Na to, aby sa lotéria oplatila, treba, aby presvedčila aspoň 6-tisíc ľudí, ktorí by sa inak zaočkovať nenechali. Aby sa ale oplatil aj sprostredkovateľský bonus, musí už presvedčiť 24-tisíc ľudí.

Peniaze vedia byť motivujúce, no naopak vedia aj odstrašiť. Hovorí to Maroš Servátka, behaviorálny ekonóm z Macquarie Business School v Sydney, s ktorým sa Nikola Šuliková Bajánová rozprávala. Potvrdzuje to aj štúdia UCLA, ktorú spomínajú analytici ÚHP. Skúmala zámery medzi nezaočkovanými Američanmi. Príspevok 100 dolárov by zvýšil pravdepodobnosť zaočkovania proti koronavírusu u 37% opýtaných, no zároveň 15% by odradil. 

Okrem toho, efekt a efektivitu lotérie je takmer nemožné vyhodnotiť, pretože v registrácii neexistuje zber dát o motivácii očkovať sa. Viac už v tejto epizóde podcastu Index.

Ak máte pre nás spätnú väzbu, odkaz alebo nápad, napíšte nám na [email protected]

Všetky podcasty denníka SME nájdete na sme.sk/podcasty

Podporte vznik podcastu Index a kúpte si digitálne predplatné SME.sk na sme.sk/podcast

Odoberajte aj denný newsletter SME.sk s najdôležitejšími správami na sme.sk/suhrnsme

Ďakujeme, že počúvate podcast Index.