Je hrdinkou a zároveň antihrdinkou. Je krásna, ale vypočítavá a manipultatívna. Sebavedomá a vášnivá, no nič jej nie je sväté. Taká je Carmen, jedna z najfascinujúcejších postáv v histórii opery.

Keď skladateľ Georges Bizet dostal v roku 1872 zákazku na novú komickú operu, za námet si vybral novelu od francúzskeho spisovateľa Prospera Meriméeho. Dej rozpráva príbeh andalúzskej Cigánky Carmen a španielskeho vojaka dona Josého, ktorý pre lásku ku krásnej Carmen obetuje všetko, čo má, no jej vrtkavú priazeň si aj tak nedokáže udržať.

Bizeta príbeh temperamentnej Carmen očaril natoľko, že z nej vytvoril prototyp nedosiahnuteľnej femme fatale. No namiesto romantického ľúbostného príbehu v opere rozohral drsnú drámu, v ktorej zobrazil svet bez príkras a kde sa hlavná hrdinka neštíti ničoho.

Robotníčky v tabakovej továrni, pašeráci a vražda hlavnej hrdinky však akosi nesedeli do konceptu komickej opery, ktorú Georges Bizet dostal ako zadanie. Chcel zobraziť skutočnosť, pravdu a reálne osudy svojich súčasníkov. Chcel priniesť realistické prostredie a kostýmy, naozajstný život, ku ktorému patrí aj smrť.

Dnes patrí Carmen spolu s Aidou a Bohémou k trojici najčastejšie uvádzaných opier vôbec. O jej pripravovanej premiére sme sa v dnešnej podcastovej epizóde zhovárali s jej režisérom Luborom Cukrom, šéfdramaturgom Opery SND Jozefom Červenkom a predstaviteľkou Carmen sopranistkou Katarínou Hano Flórovou.

Autor: Natália Dadíková