Čítanie z knihy esejí o kultúre, hudbe a umení interpretácie Alessandra Baricca, ktorú vydali Konvergencie v spolupráci s vydavateľstvom Artforum v máji tohto roka. Knihu preložil Stanislav Vallo. Podujatie sa konalo v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca 23.9.2022 v rámci 23. ročníka festivalu komornej hudby Konvergencie 2022.
Mário GEŠVANTNER, slovo
Claudio TROVAJOLI (IT), klavír
uvedenie knihy: Stanislav Vallo, Andrej Šuba
V podcaste budete počuť dve skladby:
Ottorino Respighi: Notturno
Claude Debussy: Images II/č. 2
Nahrávka: Martin Čema (Cobra Sound)
Podcast spracovala Ivica Horáková
- Viac o knihe A. Baricco: Hegelova duša a kravy z Wisconsinu: https://www.konvergencie.sk/shop/produkt/alessandro-baricco-hegelova-dusa-a-kravy-z-wisconsinu/
- Fotografie z podujatia: https://www.facebook.com/konvergencie/photos
o knihe
Alessandro Baricco začínal ako hudobný kritik v denníkoch La Stampa a La Repubblica. Jeho úvahy o hudbe a hudobníkoch vyšli v knihách Génius na úteku (o Rossinim, 1988) a Hegelova duša a kravy z Wisconsinu (1992). Vo štvorici filozoficko-estetických esejí skúma vzťahy medzi hudbou a modernitou, interpretáciou, recepciou a percepciou a uvažuje o hodnote hudby pre spoločnosť. V tejto súvislosti zavádza termín musica colta („ušľachtilá hudba“). Chápe pod ním hudbu, ktorá nie je muzeálnou hodnotou, kratochvíľou či spotrebným tovarom, ale vstupuje do dialógu so súčasnosťou. Deje sa tak prostredníctvom interpretácie, ktorá musí byť traumou, šokom a osvietením súčasne. Začiatkom 90. rokov 20. storočia bola aktuálna aj Bariccova polemika so zakonzervovanými ideovými východiskami tzv. Novej hudby.
__________
Podcast Continuo z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.