Ak sa v posledných rokoch veľa píše o tom, ako slovenská kinematografia vstáva z popola, ozajstný a po všetkých stránkach presvedčivý obsah dnes tomuto tvrdeniu dáva druhý celovečerný film Ivana Ostrochovského s názvom Služobníci. Patrí k tomu najlepšiemu, čo u nás za poslednú dekádu vzniklo.

Služobníci sú príbehom mladých mužov – budúcich kňazov hľadajúcich vnútornú slobodu a Boha v bezbožnom režime, ktorý ich núti buď so Štátnou bezpečnosťou proti svojim morálnym princípom kolaborovať, alebo sa svojou činnosťou potajomky, riskantne a so strachom, pravidlám štátu vzpierať. Zrazu je tu krásny slovenský film noir, ktorý nielenže žne pozitívne kritiky naprieč rešpektovanými zahraničnými médiami, ale domácemu divákovi už nemusí pripadať akosi podivne a nestráviteľne.

O tom, ako vznikal, čím bol inšpirovaný, ako chcel načrtnúť obraz jednej epochy či prečo je tak striktný vo svojej forme, ale aj o tom čo chýba súčasnému slovenskému filmu, hovorí vo filmovom podcaste Mateja Sotníka producent a režisér Ivan Ostrochovský.

Podcast podporila Rosa Luxemburg Stiftung so zastúpením v Českej republike a Fond na podporu umenia.