NOVINKA: Odporúčame podcast Marketingová päťminútovka, pre všetkých, ktorí chcú vedieť viac. Počúvajte vo svojich podcastových aplikáciách: https://link.chtbl.com/marketingova5min

Možno už na marcovej parlamentnej schôdzi prejde návrh zákona, ktorým poslanci a poslankyne zakážu nedeľný predaj. 

Predkladatelia hovoria, že tak robia, aby rodiny mohli spolu tráviť aspoň jeden deň v týždni. Čiže, aby zamestnanci a zamestnankyne maloobchodu nemuseli chodiť v nedeľu do práce. Návrh nie je ani náhodou v našej politickej realite nový.

Nikola Šuliková Bajánová a Martin Lindák sa pozreli na časté argumenty, ktoré zaznievajú na strane tých, čo zákaz nedeľného predaja podporujú aj naopak, majú voči nemu výhrady.

Podcast Ekonómia ľudskou rečou moderujú Martin Lindák a Nikola Šuliková Bajánová a prináša ho portál skpodcasty.sk

Sledujte Ekonómiu ľudskou rečou na YouTube.

Sledujte skpodcasty.sk na Instagrame alebo Facebooku.

[00:00:08.170] - Nikola Šulíková Bajánová
Možno už na marcovej parlamentnej schôdzi prejde návrh zákona, ktorým poslanci a poslankyne zakážu nedeľný predaj. Predkladatelia hovoria, že tak robia, aby rodiny mohli spolu tráviť aspoň jeden deň v týždni, čiže aby zamestnanci a zamestnankyne maloobchodu nemuseli chodiť v nedeľu do práce. Návrh nie je ani náhodou v našej politickej realite nový, a tak sme sa s Martinom Lindákom pozreli na časté argumenty, ktoré zaznievajú na strane tých, čo zákaz nedeľného predaja podporujú, aj naopak tých, ktorí majú voči nemu výhrady. Ja som Nikola Šulíková Bajánová a toto je podcast Ekonómia ľudskou rečou, ktorý vám prináša portál Skpodcasty.sk. Ešte pred tým, ako sa s Martinom do témy pustíme, by som vám chcela odporučiť podcast Marketingová päťminútovka. Každý týždeň presne päť minút o marketingu. Dlhoročná marketérka a kreatívna riaditeľka Andrea Liszkai poslucháčov prevedie tými najdôležitejšími témami zo sveta marketingu. Za päť minút si spolu prejdete princípy budovania brandu či značky alebo porozumiete sociálnym sieťam. Marketingová päťminútovka vzniká v spolupráci s portálom Skpodcasty.sk a nájdete ju na Spotify, Apple podcastoch, YouTube a na všetkých podcastových platformách. Alebo si kliknite na odkaz v popise tohto podcastu.  
[00:01:32.680] - Nikola Šulíková Bajánová
Martin, toto nie je prvýkrát, čo sa parlament témou zaoberá. OĽaNO navrhovalo zákaz nedeľného predaja už čo si pamätám v roku 2017. Isto si ľudia spomenú aj na zatvorenie obchodov v nedeľu v rámci protipandemických opatrení v roku 2020, kedy sa takisto špekulovalo, že by to mohlo zostať v podstate predĺžené navždy. No a potom to skúšali Kotlebovci, Smer, Kuffovci, kadekto. Ešte pred tým vlastne, keď bol Smer vo vláde, tak to skúšalo SNS a zostalo to pri zákaze predaja počas rôznych sviatkov. Treba povedať, že je to možno trošku až taká irónia, že Smer, ktorý vtedy vlastne zastavil tento návrh a ktorý je zodpovedný za to, že ľudia majú príplatky za nedeľnú prácu, sa teraz chystá tento zákon podporiť. Tak tu by ma možno zaujímalo na úvod, že ako sa ty vlastne pozeráš na tieto všetky poslanecké, politické iniciatívy.  
[00:02:30.100] - Martin Lindák
Z ekonomického hľadiska mne aspoň vychádza, že radšej nechať tie obchody otvorené v nedeľu, ale z takého toho nie, že filozofického hľadiska, trošku to vnímam aj tak, že je to skôr politické rozhodnutie. Hej, že máme proste príklady krajín, ktoré nejak historicky alebo v nadväznosti na nejaké kultúrne tradície a podobne majú skrátka tie nedele zatvorené alebo výrazne obmedzené tie predaje v predajniach a zase máme potom štáty, ktoré sú v tomto veľmi liberálne. Čiže toto je skôr také politické hľadisko, kde skrátka je to o tom, ako sa tí politici rozhodnú a ako ľudia to budú chcieť. Na druhej strane, s tou ekonomickou argumentáciou mi to skôr vychádza v prospech toho, že tie obchody by mali byť otvorené.  
[00:03:11.170] - Nikola Šulíková Bajánová
No tak sa poďme vlastne pozrieť na tie samotné argumenty, aké sa používajú na strane zákazu. Čo hovoria zástancovia, ktorí chcú zakázať nedeľný predaj?  
[00:03:21.220] - Martin Lindák
Najčastejšie podľa mňa taký ten argument, že v nedeľu by mali byť ako keby tie rodiny spolu doma, nemali by byť predavačky a predavači nútení vlastne byť v práci v nedeľu a mali by tráviť čas s rodinou a skrátka mal by byť ako keby taký malý sviatok v nedeľu. To je si myslím, že najčastejší argument zástancov zákazu nedeľného predaja.  
[00:03:40.750] - Nikola Šulíková Bajánová
Ale určite sú aj nejaké iné. Napríklad teraz sa často hovorí aj o takom šetrení energií.  
[00:03:46.300] - Martin Lindák
Áno, ono aj potom, keď vlastne začneme rozoberať podrobnejšie tie nejaké ekonomické analýzy, tak napríklad aj Národná banka Slovenska o tom hovorila, že vlastne obchodníci by čiastočne ušetrili na tých energiách v nedeľu a keby sa vlastne ten predaj zakázal, tak bolo by to také zelenšie správanie vlastne v tých ekonomikách, aj keď na druhej strane nie je to, že úplne nulový náklad pre tie podniky, lebo predsa len ja neviem, keď pôjdeme do nejakého veľkého reťazca sú tam chladničky a tak ďalej, ktoré musia bežať skrátka aj v nedeľu.  
[00:04:13.720] - Nikola Šulíková Bajánová
A ešte som zachytila, myslím, že to hovorili Kuffovci, že na Slovensku sa pracuje viac ako v iných štátoch. Asi to bolo naviazané hlavne na tie nedele. Tak jeden z tých argumentov alebo resp. skôr taká tá barlička pri týchto rôznych iniciatívach sa používajú iné štáty, že veď aj títo to majú tak, aj hentí to majú tak, tak poďme sa pozrieť vlastne ešte na tie okolité štáty a na tie ďalšie európske štáty, ktoré majú zatvorené alebo otvorené obchody. Hej, čo sa teda často v tej argumentácii používa, že veď aj oni to majú takto? Tak ako to je? Kde vlastne možno sedia tie argumenty a kde už sa to trošku rozchádza s realitou?  
[00:04:52.780] - Martin Lindák
Ono všeobecne, že na prvú to vyzerá, že skrátka máme nejakú časť krajín, ktoré to majú veľmi liberalizované, majú tie obchody otvorené v nedeľu a potom máme časť krajín, ktoré to majú, že veľmi reštriktívne. Pravdou ale je, že aj keď sa pozrieme na tie krajiny, ktoré to majú veľmi reštriktívne a zakázali ten nedeľný predaj, tak je tam mnoho výnimiek, ktoré vlastne umožňujú tým obchodom mať v nedeľu otvorené. Keby sme sa pozreli, že na nás a našich susedov, tak napríklad Česko nemá vôbec žiadne zákazy, rovnako ani Maďarsko. Maďarsko je taký zaujímavý prípad, lebo oni si tam vlastne v roku 2015 schválili zatvorenie obchodov v nedeľu, potom v 2016 zase po verejnom tlaku sa zase otvorili a doteraz je nedeľné obchodovania otvorené, obchody sú povolené skrátka. Samozrejme, dobrým príkladom je napríklad Rakúsko. Tam to je, že dlhodobo a hlavne Bratislavčania to cítia, že v nedeľu skrátka nevedia ísť ako keby nakúpiť za hranice, tam to je dlhodobo zakázané. Avšak tiež je to také trošku špecifické, lebo ono ten nedeľný predaj asi väčšine napadne, že skrátka neviem si ísť v nedeľu nakúpiť do potravín. Ale nedeľný predaj sú často, že kvetinárstva, pekárne, mäsiarstva, novinové stánky a podobne, že takí ďalší iní malí obchodníci, ktorí v nedeľu predávajú. V Rakúsku to je tiež takto nastavené, že vlastne tie väčšie predajne, resp. potraviny sú zatvorené. Ale zase nejaké predajne kvetov, sviečok, náboženských predmetov, športových predmetov a podobne zvyknú byť počas turistických sezón v lete a v zime skrátka otvorené. Rovnako sú tam potom nejaké také tie výnimky, čo sa týkajú turistických regiónov, pútnických miest a tak ďalej. Čiže tiež to nie je nejaký úplne radikálny zákaz. Podobným prípadom je aj Poľsko. Tam myslím, že to zatvorenie prešlo niekedy v roku 2018. Dovtedy mali vlastne obchody v nedeľu otvorené. A rovnako je takým veľmi špecifickým prípadom, pretože sú tam tiež výnimky pri iných predajcoch, ako sú kvetinárstva, obchody so suvenírmi, pekárne a tak ďalej. A je tam ešte taká jedna veľmi zaujímavá výnimka, že vlastne keď človek pôjde v nedeľu do Poľska, tak uvidí, že také predajne Žabka sú otvorené. A dôvod je ten, že oni sa tak trošku tvária ako výdajne vlastne tovaru, resp. zásielok. Tým pádom môžu mať ako keby otvorené, že tak trošku to obchádzajú ako keby tie zákonné bariéry. Čiže oni klasicky predávajú potraviny.  
[00:07:08.730] - Nikola Šulíková Bajánová
Čiže v podstate tie prevádzky hľadajú spôsob ako prežiť. Menia sa na predajne či už suvenírov alebo nejakých náboženských predmetov ako si ty povedal, alebo teda zavedú iné služby. Z čoho mi vychádza, že teda definitívne neboli tieto prevádzky uzrozumené a nadšené z takýchto návrhov. Keď sa ešte pozrieme trošku na tú mapu Európy, aby teda ľudia mali predstavu, tak ako to vlastne vyzerá aj v iných vzdialenejších štátoch, čo ja viem napríklad na severe Európy alebo ako to vyzerá vo Veľkej Británii možno alebo na Balkáne.  
[00:07:42.270] - Martin Lindák
Keby sme sa pozreli na sever Európy, na Škandináviu, tak vlastne Švédsko, Fínsko majú povolený nedeľný predaj. Fínsko vlastne liberalizovalo tieto zákony niekedy v roku 2016, odvtedy vlastne má povolený nedeľný predaj. Takým špecifikom je trošku Nórsko. Oni majú v zásade zakázaný nedeľný predaj, ale sú tam nejaké výnimky. Napríklad na kiosky, pumpy a obchody s potravinami, ktoré majú vlastne tú predajnú plochu do 100 metrov štvorcových. Zároveň sú tam zase výnimky pre nejaké turistické oblasti a podobne. Tie turistické oblasti a nejaké frekventované miesta sú často vlastne vo výnimkách, lebo tie štáty si to uvedomujú, že skrátka turisti tam chodia zo zahraničia a chodia tam na víkend často. Tak skrátka chcú si v nedeľu nakúpiť. Čiže väčšinou aj Španielsko, napríklad aj Francúzsko má tieto turistické oblasti vlastne otvorené a obchody tam môžu predávať. Veľmi podobne ako Nórsko je na tom Slovinsko. Myslím, že tam tiež len nedávno vlastne prebehol ten zákon, kedy sa ten nedeľný predaj zakázal. A rovnako zase sú tam tie výnimky na turistické oblasti a podobne, ale tiež majú napríklad povolené otvorenie obchodov, keď sú do 200 metrov štvorcových predajnej plochy. Tam je ešte také špecifikum, aspoň čo som sa dočítal, lebo dosť ťažko sa hľadajú tieto informácie aktuálne, tam je také špecifikum, že v týchto obchodoch môžu predávať len študenti alebo vlastníci, ale nemôžu tí regulárni zamestnanci, čiže tí ako keby nemôžu v nedeľu predávať.  
[00:09:07.890] - Nikola Šulíková Bajánová
Ja som aj chcela najprv si myslieť, že v podstate v tých ostatných štátoch to majú celkom pekne upratané, čo je veľmi dobré aj pre to samotné podnikateľské prostredie, lebo ak teda niekto chce otvoriť obchod, tak chce vedieť, čo ho možno čaká v tom legislatívnom prostredí, ale toto znie, že aj v tých ostatných štátoch sa občas dejú rôzne nejaké zmeny a pomerne zásadné, lebo ono sa to môže zdať ako přitom taková blbost hej, ale nie je to až taká blbosť, lebo teda sú to percentá obratu, závisia od toho mzdy či už brigádnikov alebo teda aj iných zamestnancov. Takže naozaj sa to z toho stáva a hlavne u nás v čase už pomaly kampaňovania alebo teda určite kampaňovania sa z toho stáva veľmi dôležitá téma. Čiže povedali sme si nejaké tie argumenty, ktoré spomínajú jednotlivé strany alebo teda ktoré spomínajú zástancovia zákazu. Nebudeme my teraz asi zachádzať v tomto podcaste do toho, že čo si myslíme o tom, že či rodina má alebo nemá v nedeľu spolu tráviť čas a má ho tráviť inak ako v obchodoch. Ja teda si nemyslím, že väčšina slovenskej spoločnosti trávi spoločný čas alebo ju rozdeľujú, alebo rodiny rozdeľujú nákupy v nedeľu v obchodoch, ale budiš. Tak ešte by ma možno zaujímalo, že čo ty vnímaš akoby na tej strane týchto argumentov ako zavádzanie.  
[00:10:31.110] - Martin Lindák
Pre mňa bolo asi také najväčšie prekvapenie, keď som sa pustil do tohto videa to, že všetci nejak chápeme, že aj ten rakúsky zákaz predaja, aj nemecký zákaz predaja alebo v iných štátoch, že skrátka to platí pre všetky obchody a proste je to nemenné. Hej, ale potom keď sa človek na to pozrie podrobnejšie, tak napríklad aj také Nemecko, ktoré je veľmi konzervatívne v tomto, tak aj ono má takú výnimku v zákone, že záleží od toho, ako si to tie spolkové republiky, resp. tie jednotlivé regióny zaregulujú a povedia, že ako budú tie obchody otvorené. Čiže pre mňa bolo toto taký najväčším prekvapením, pretože väčšinou politici idú s tým, že no skrátka však budeme ako Rakúšania, budeme ako Nemci a zakážeme to a tak ďalej. Len potom sa vlastne človek dozvie, že je tam kopec výnimiek. Ono zase povedzme si, že aj na Slovensku, keď prešiel ten zákaz predaja cez sviatky, myslím, že to nie je tak veľa rokov dozadu, si spomínal na začiatku, tak tiež je tam taká výnimka, že obchody môžu byť otvorené, keď predáva vlastník. Čiže tie také malé prevádzky, resp. dedinské obchody môžu byť otvorené aj v nedeľu, pretože väčšinou tam je vlastník ako predavač, predavačka.  
[00:11:31.640] - Nikola Šulíková Bajánová
Čiže vlastne ako keby zároveň sa týmito rôznymi obmedzeniami chránia zamestnanci, keď sa povolí predaj vlastníkom, tak z toho mi logicky vyplýva, že tento zákon je tu na to, aby predavači a predavačky, a neviem kto všetko, nemusel prísť do práce, len preto.  
[00:11:51.500] - Martin Lindák
Áno, áno, akože na Slovensku sa najčastejšie s týmto argumentuje, však aj ten nový zákon mal byť vlastne veľmi podobný tomu, čo platí teraz cez sviatky. A ešte je tam taká zaujímavosť, že v podstate keď sa zakázal predaj cez sviatky, tak sme mohli vidieť, že na pumpách sa vlastne rozšíril ten sortiment a dneska si tam už kúpime fakt, že potraviny, pivo, víno a podobne, čo predtým veľmi nebývalo na pumpách. Čiže tí podnikatelia sa to snažia, niektorí možno aj trochu obchádzať, niektorí sa to snažia využiť vo svoj prospech ako sú pumpári skrátka a vždy sa nejak tak prispôsobia.  
[00:12:22.370] - Nikola Šulíková Bajánová
Ešte sa na strane ľudí, ktorí sú za zákaz nedeľného predaja spomína, že však veď my si zvykneme, veď všetci si zvyknú, vždycky sa nejako prispôsobíme, tak isto sa to dialo aj v tých iných štátoch, kde mali otvorené obchody v nedeľu a potom ich zatvorili. Jednoducho, že sa prispôsobíme. Sedí podľa teba táto argumentácia alebo možnože ak aj sedí, tak je dostatočná na to, aby sa menil celkovo ten biznis model na Slovensku?  
[00:12:50.540] - Martin Lindák
Tu sa musím priznať, že trošku s nimi asi aj v tomto súhlasím, že sa prispôsobíme.  
[00:12:55.550] - Nikola Šulíková Bajánová
No však nebudeme mať na výber.  
[00:12:57.990] - Martin Lindák
No akože hej, ale napríklad vyšla myslím, že minulý týždeň alebo pred dvoma týždňami taká analýza Národnej banky Slovenska, resp. taký graf, že ako sa vyvíjajú vlastne tržby v maloobchode v jednotlivých dňoch a oni to tak podelili, že ja neviem, pondelky, utorky sú približne 15 percent z týždenných tržieb, čiže každý jeden deň má nejaké percento. Tak kým napríklad pondelok, utorok, streda je každý deň, vlastne majú 15 percent z týždenných tržieb, tak na nedeľu to vychádza nejakých osem percent, tá nedeľa je vlastne najslabším dňom pre tieto obchody. Najsilnejším dňom je napríklad piatok. No a Národná banka Slovenska vlastne tvrdí, že tí obchodníci a rovnako aj vlastne my, ako spotrebitelia, sa tomu prispôsobíme, že je to už vidieť vlastne teraz na sviatkoch, že vlastne nakupujeme pred sviatkom a po sviatkoch a v zásade sme si ako keby na to zvykli.  
[00:13:45.170] - Nikola Šulíková Bajánová
Dobre, čiže to je argument, že zvyknú si zákazníci a zákazníčky. A teraz, keď sa pozrieme napríklad na ten argument, ktorý, ako sme si povedali, je asi to najhlavnejšie, o čo tu ide, čiže vrátiť predavačov a predavačky späť do rodín, keď to poviem takto, tak ten ako obstojí v tejto debate?  
[00:14:03.980] - Martin Lindák
Tento argument je popravde taký trošku nespravodlivý voči ostatným nedeľným pracovníkom. Ono sama NBS tvrdí, že tých, ktorých by sa týkal vlastne zákaz nedeľného predaja, tak týchto zamestnancov je len 13 percent všetkých zamestnancov, ktorí pracujú v nedeľu. Zvyšok je proste niekde, či už v gastro alebo turistickom sektore, v rôznych väčších skrátka fabrikách, kde vyrábajú aj v sobotu a nedeľu a podobne. Čiže podľa mňa toto je taká trošku nespravodlivá argumentácia, lebo stále si myslím, že predavači, predavačky a tí, čo pracujú v obchodoch sú rovnakí zamestnanci ako vo výrobných podnikoch alebo v rôznych hoteloch alebo gastro prevádzkach, čiže voči týmto to je podľa mňa také trošku nespravodlivé.  
[00:14:51.900] - Nikola Šulíková Bajánová
Teraz by ma zaujímalo, že čo hovoria tí, ktorí sú proti zákazu. Samozrejme, niektoré veci už si spomenul, že ktoré čísla hovoria pre a proti, ale čo ešte hovoria možno ľudia, ktorí sú vyslovene na tej strane: nechajme voľný trh, otvorený trh.  
[00:15:08.880] - Martin Lindák
V zásade tvrdia to, že aj oni sami predkladatelia to priznávajú v dôvodovej správe, že bol by tam výpadok určite pracovných miest. Počíta sa, že 1 700 pracovných miest by bolo zrušených, 1 700 ľudí by prišlo o prácu. Aj keď na druhej strane Národná banka Slovenska hovorí, že títo ľudia by si dokázali nájsť prácu inde, pretože ten trh práce je teraz v dobrom stave. Na druhej strane tu treba zase sa pozrieť aj na to, že minulé vlády vlastne sa postarali o to, že zamestnanci, ktorí pracujú v sobotu a nedeľu majú tzv. príplatky. Myslím, že v sobotu to je okolo 50 percent, v nedeľu je to 100 percent, rovnako aj cez sviatky a podobne. A títo zamestnanci, ktorým by vlastne bolo odopreté pracovať v nedeľu, aj keby chceli, tak by o tieto peniaze prišli. No Národná banka Slovenska tvrdí, že by to bolo z ich mesačného príjmu približne 10 až 19 percent vlastne. Čo zase nie je úplne že zanedbateľná čiastka. No skôr hovoria o 10 percentách, že plus mínus, čo zase nie je úplne zanedbateľná čiastka pre nich. A potom, keď sa trošku nad tým viac zamyslíme, tak keby skutočne prešiel zákaz nedeľného predaja, tak pravdepodobne by prišli o prácu napríklad brigádnici a podobne, pretože tých by už asi netrebalo ako doplnok vlastne do tých prevádzok. A pre tých napríklad tie nedele mohli byť veľmi prospešné, lebo predsa len, keď sú na internáte na vysokej škole, chcú si cez víkend zarobiť, je to jediné dva dni, kedy majú čas a nemajú školu a prednášky, skúšky a tak ďalej. Čiže pre nich to bolo podľa mňa veľmi výhodné a takýmto vlastne brigádnikom, zamestnancom bude odopreté si zarobiť.  
[00:16:43.350] - Nikola Šulíková Bajánová
Jasné, ono sa hovorí, že potom sa tie príplatky presunú na sobotu alebo teda takýto návrh je tuším niekde v éteri. Ešte by ma možno zaujímal tvoj pohľad na, a teraz to bude trošku zložitejšie, že zaujímal by ma pohľad na to, keď niekto hovorí, že štát sa nemá do takýchto vecí starať. Čo si vlastne o tom myslíš? Že mali by sme mať predsa sekulárny štát, nemali by sme sa riadiť nejakými dogmami a tak ďalej. A že vlastne kto chce, môže teoreticky zatvoriť obchod v nedeľu. Kto chce, nemusí ísť pracovať v nedeľu. Je toto podľa teba pravda? Lebo ja osobne si myslím, že to zase až také jednoduché nie je.  
[00:17:24.450] - Martin Lindák
Ja si osobne myslím, že je to viac pravda ako to nie je pravda. Samozrejme, určite sa nájdu prípady, kedy v nejakých menších prevádzkach sú skrátka tie predavačky nútené, lebo je ich napríklad málo v ten daný mesiac alebo rok. Alebo naschvál ich zamestnávateľ tak drží, že skrátka má ich tam tri, štyri a musia skrátka makať aj cez víkend a nemajú na výber, že teraz si povedia, že tak v nedeľu nepôjdem do práce. Čiže určite je tam aj tento aspekt. Na druhej strane ako, ja stále tam vidím viac aj tých filozofických aj ekonomických argumentov pre to, mať otvorené v nedeľu, že skrátka aj tí zamestnanci si vedia zarobiť. Áno, určite tam bude nejaká skupina, ktorá do toho bude nútená. Na druhej strane, napríklad ten argument mi vôbec nesedí, že trávime viac času s rodinou a nebudeme v nedeľu v obchodoch. Akože tak môžeme ísť do obchodu na hodinu hej, stále je to z tých 24 hodín len jedna hodina, čiže mne to príde úplne, že zanedbateľný argument a je to skrátka na mojej ako keby slobodnej vôli ako sa rozhodnem nedeľu tráviť. Keď mi niečo bude chýbať v kuchyni, tak môžem si ísť kúpiť do toho obchodu, keď mi nebude chýbať a kúpil som si to v sobotu, tak je to akože vybavené hej, čiže akože mne suma sumárum príde vždy viac tých argumentov v prospech otvorených nedieľ ako zatvorených.  
[00:18:33.630] - Nikola Šulíková Bajánová
Lebo zase ja si hovorím, že ak by sa teoreticky samotná predajňa rozhodla, že okej, mne sa táto politika páči, ja ju zatvorím, tak v niektorých situáciach neobstojí v tom konkurenčnom boji, čiže jednoducho ten slobodný trh ju tak či tak tlačí do nie úplne najslobodnejšieho rozhodnutia.  
[00:18:51.450] - Martin Lindák
Vlastne tu je ešte taký druhý aspekt, že kto vlastne víťazí v tomto konkurenčnom boji medzi malými prevádzkami a veľkými. Keď sa pozrieme na to, ako sa zvyšovali vlastne tie príplatky za nedeľu, tak mohli sme si všimnúť v minulosti, že veľké prevádzky ako je Kaufland, Tesco, Lidl, Billa a podobne obmedzili tie hodiny predaja, pretože im to neprišlo ako keby ekonomicky prospešné. Hej, pravdepodobne, ako aj vychádza z tých analýz, že v nedeľu majú najslabšie tržby a oni ešte dokonca musia platiť naviac tým zamestnancom za to, že pracujú v nedeľu, tak oni sa skrátka rozhodli mať menej hodín otvorené. Myslím, že väčšina tých prevádzok vlastne to obmedzila o hodinu či dve v ten deň.  
[00:19:28.680] - Nikola Šulíková Bajánová
No a ešte mi napadla jedna vec pri tom, ako si aj rozprával toto, že keď sa pozeráme cez hranice do iných štátov, tak ono to opäť nie je porovnanie jedna k jednej, lebo naozaj my máme možno trošku nechcem povedať, že monopolnejší, ale taký zlúčenejší ten potravinársky trh alebo teda ten reťazcový trh a tak ďalej a maloobchodný, že keď sa pozriem napríklad do Českej republiky alebo, ja neviem, aj do toho Nemecka a tak ďalej, tak tá Česká republika má otvorené obchody, ale akože keď sa pozriem niekam cez hranice, tak vybavujem si také tie maličké všelijaké predajne, ktoré ponúkajú, ja neviem, aj nejaké jedlo, aj čo ja viem, alkohol sa predáva takto všade možne, že my tu nemáme zase až taký heterogénnych ten trh s tými rôznymi všelijakými potravinami, že si môžem trebárs vybrať, ak táto prevádzka bude mať nejakú výnimku a bude môcť byť otvorená, lebo je tu, čo ja viem, nejaký turistický uzol a tak ďalej, tak tam pôjdem, toto mi zase nemáme až tak rozvinuté. My to máme také koncentrovanejšie. Alebo sa mýlim?  
[00:20:32.530] - Martin Lindák
Ako nevidel som čísla, ale tiež si to osobne myslím a tiež to vnímam, že keď idem do zahraničia, tak skrátka máš tam veľa takých predajní, ktoré výslovne, že vlastnia toho malí živnostníci alebo nejaké malé siete predajní sú tam vytvorené. Na Slovensku to prakticky vidíš, že v Košiciach, Bystrici, Bratislave, v tých veľkých mestách, kde vyslovene sú tie malé prevádzky, ktoré si môžu dovoliť pýtať viac za tieto tovary, pretože samozrejme vždy má výhodu ten väčší predajca, ktorý môže pritlačiť tých dodávateľov na lepšie ceny. Tí menší si to nemôžu dovoliť.  
[00:21:03.450] - Nikola Šulíková Bajánová
A treba povedať, že ale dlho tu ani neboli, oni tu boli nejaký čas, potom zanikli všelijaké také tie kiosky a potom sa postupne začali otvárať. Ale nie je ich zase až tak veľa, ale definitívne to nie je ako ja neviem v Tokiu, kde je na každom rohu jedna prevádzka, ktorá ťa plne obslúži.  
[00:21:21.180] - Martin Lindák
No a presne, že títo malí predajcovia skrátka ekonomicky efektívne to je pre nich na týchto sídliskách, vo väčších mestách, lebo tam si proste povie, že nechce sa ti trepať do veľkej prevádzky, pôjdeš len tu za roh a kúpiš si čo ti je treba a si ochotná platiť viac. Ale keď ideš do tých malých okresných miest alebo dedín, tak skrátka tam sú všetci naučení tak, že idú dvakrát do týždňa do veľkého reťazca, urobia veľký nákup a potom to už neriešia zvyšok týždňa a do tých malých prevádzok nepôjdu, lebo skrátka majú nakúpené a nie sú ochotní platiť viac, a tie prevádzky sa tu neuživia. A ono toto je podľa mňa aj trošku výsledkom aj tých všelijakých opatrení, že tých príplatkov a podobne, lebo títo malí to skrátka nedokážu platiť. Tie nedele radšej zatvoria, tí veľkí stále dokážu platiť skrátka zamestnancom v nedeľu.  
[00:22:05.010] - Nikola Šulíková Bajánová
No a ešte je jedna vec, ktorú musíme spomenúť, je cezhraničný predaj. Vieme, že do Poľska si teda v nedeľu nepôjdeme nakúpiť. Do Rakúska si nepôjdeme v nedeľu nakúpiť. Teoreticky sa ľudia môžu vybrať do Maďarska a Česka. Na Ukrajinu asi teraz ťažko. Ale stále sa rozprávame len o tých pohraničných oblastiach, že akože ťažko niekto zo stredného Slovenska zájde alebo pokojne z Bratislavy do Česka.  
[00:22:30.330] - Martin Lindák
Vždy sa to týka tých pohraničných oblastí. Vždy severania chodili do Poľska na trhy a podobne. Rovnako ja z juhu sa chodilo do Maďarska alebo zvyklo sa chodiť. Čiže to sa týka len tých pohraničných oblastí, ale tí, ktorí bývajú všade inde ako na tých pohraničných oblastiach, tak skrátka nebudú mať na výber. Budú musieť nakupovať pred nedeľou, po nedeli alebo skrátka si to nejak inak zariadiť.  
[00:22:52.470] - Nikola Šulíková Bajánová
No a na záver jedna vec, ktorá mi v celej debate úplne chýba a možno, že nie je až taká podstatná, ale ja si tak laicky hovorím, že asi by mohla byť. A to sú vlastne všetky naviazané odvetvia na maloobchod. To znamená, že dodávatelia. Ja neviem. Nie úplne všade je čerstvé pečivo v nedeľu, ale tak akože prevádzka, ktorej ide o naozaj o kvalitu a nemá vlastnú pekáreň, tak chce mať to čerstvé pečivo. Čiže k tomuto sa budú musieť nejako prispôsobiť aj pekári a teda netýka sa to asi len ich. Týka sa to mäsiarov. Týka sa to ovocinárov, zeleninárov a tak ďalej. Toto vieme vôbec, že či niekto nad tým uvažuje?  
[00:23:32.730] - Martin Lindák
No priznám sa, že ja som nič také nenašiel a ono to je taká zaujímavá úvaha, lebo napríklad keby prešiel ten zákaz nedeľného predaja takou formou, ako to zvykne prejsť v zahraničí, že môže byť otvorené, keď ten obchod má neviem koľko metrov štvorcových, tak potom by nastala taká zaujímavá situácia, lebo však pekári väčšinou asi dodávajú proste veľký prevádzkam a im by sa možno už neoplatilo v nedeľu zapínať tieto pece a piecť, keďže by museli dodávať len tým malým. Čiže bolo by to úplne také trošku zaujímavé, že buď by predávali starší chlieb, pečivo a podobne alebo skrátka by to nepredávali, pretože v nedeľu by to nemali čerstvé.  
[00:24:08.010] - Nikola Šulíková Bajánová
No veď práve toto. Dobre, čiže ak si to zhrnieme, tak prešli sme si argumenty na strane zákazu. Prešli sme si argumenty na strane povolenia nedeľného predaja. Na oboch stranách sú aj ideologické, aj nejaké ekonomické tie argumenty. Ekonómom z toho vychádza, že nedeľný predaj by sa nemal zakazovať. A potom, keď sa možno pozrieme na neekonómov, tak si možno vieme povedať, že ak sa nerozprávame o predavačoch a predavačkách, ktorí sú naozaj nútení chodiť do práce, tak teoreticky sa vieme rozprávať o tom, že je to vlastne na našom vlastnom rozhodnutí, lebo nie vždy sa úplne rozlišuje tá rovina. Často sa ľudia, ktorí sa hádajú o tejto téme, dotknú len toho, že zákazníci by nemali chodiť do predajní, ale teda vieme, že tým zákonodarcom ide aj o zamestnancov a zamestnankyne. Ale opäť tam sú ekonomické argumenty, ktoré hovoria aj proti a teda dosť dôrazne proti zákazu nedeľného predaja.  
[00:25:06.760] - Martin Lindák
Presne tak a v zásade ono je to taká trošku, že politická filozofická téma. Hej, že veľmi záleží na tom, že ako sa na to ľudia pozerajú, ako sa na tom zhodnú. Vidíme, že v iných štátoch, napríklad Rakúsko, tam už to platí skrátka dlho a všetci s tým žijú. V iných štátoch to vyskúšali a nakoniec to zrušili, lebo im to nevyhovovalo. Čiže je otázne, ako to politici presadia a ako bude na to obyvateľstvo vlastne reagovať.  
[00:25:29.170] - Nikola Šulíková Bajánová
Je veľmi vysoká šanca, že to na Slovensku prejde. Veľa strán vyjadrilo vlastne podporu alebo minimálne dalo voľnú ruku svojim poslancom a poslankyniam, takže uvidíme, ako to celé dopadne a s čím skončíme. Ďakujeme, že ste si vypočuli podcast Ekonómia ľudskou rečou. Rozprávali sme sa o zákaze maloobchodného predaja v nedeľu. Určite si pozrite aj Martinove video o tejto téme. Nájdete ho na rovnomennom YouTube kanáli a stránke Ekonómia ľudskou rečou.  
[00:25:58.780] - Martin Lindák
Budeme radi, ak nás podcast ohodnotíte a zazdieľate. Ja som Martin Lindák.  
[00:26:03.370] - Nikola Šulíková Bajánová
A ja som Nikola Šulíková Bajánová a s ďalšou epizódou sme tu opäť v nedeľu.  
[00:26:07.840] - Martin Lindák
Podcast Ekonómia ľudskou rečou Vám priniesol portál Skpodcasty.sk, na ktorom nájdete všetky slovenské podcasty aj informácie o nich.  
[00:26:27.570] - Andrea Liszkai
Marketingová päťminútovka vás prevedie tými najdôležitejšími témami zo sveta marketingu, vďaka ktorým vaša značka vynikne a predbehne konkurenciu. Moje meno je Andrea Liszkai, mám viac ako desaťročné marketingové skúsenosti a za päť minút si spolu prejdeme princípy budovania brandu, porozumiete sociálnym sieťam či zistíte, čo robiť, aby vaše zisky rástli. Každý pondelok sa zameriam na jednu tému, ktorá vám pomôže pri vašich každodenných marketingových aktivitách. Podcast vzniká v spolupráci s portálom Skpodcasty.sk, kde nájdete všetky slovenské podcasty a informácie o nich. A aby vám neušla žiadna nová epizóda, nezabudnite dať odber vo vašej obľúbenej podcastovej aplikácii.