Tvrdíme, že volebné programy čítame, skúsenosť odborníkov je však iná: ľudia ich nečítajú. Stačia im zhustené volebné odkazy politikov, ktoré sa k nim dostávajú predovšetkým cez obrazovky televízií či počítačov, tabletov a mobilných telefónov.
Prieskumy hovoria o silnom postavení volebných programov – Focus nameral pre Transparency International Slovensko začiatkom decembra 2019 32% tých, čo tvrdia, že sa rozhodujú podľa programu. Na druhom mieste boli mená lídrov a potom výsledky ich doterajšej práce. Váha programov sa tak ešte oproti situácii spred štyroch rokov zvýšila. Vtedy boli programy až na druhom mieste za volebnými lídrami.
Reálny stav je však podľa odborníkov iný: Václav Hřích z prieskumnej agentúry AKO a tiež Radovan Choleva, politický stratég – sa zhodujú, že ľudia sa radi robia dôležitejšími ako v skutočnosti sú. Ak sa ich pýtajú na obsah programov, zväčša reagovať nevedia.
A s tým narábajú aj politické strany – programy síce pripravujú, ale cielia ich predovšetkým na ľudí, ktorí majú vplyv na verejnú mienku – a teda na analytikov, odborníkov a novinárov. Na voliča zaberá skôr „chémia“ bezprostrednej komunikácie – či už tvárou v tvár na predvolebných stretnutiach, alebo diskusné konfrontácie.
Moderuje Jaroslav Barborák.