Róbert Sedlák pochádza z Košíc, no od roku 2008 pôsobí v Bratislave. V roku 2006 založil alternatívne Rádio A1 a istý čas prevádzkoval aj tanečné Sexy Rádio. Od roku 2012 vedie jediný spravodajský portál zameraný na pozitívne správy – dobrenoviny.sk a od minulého roka aj Dobré rádio, ktoré taktiež prináša len dobré správy.
Róbert sa zaujímal o hudbu už od mladého veku a jeho snom bolo vždy prevádzkovať rádio. Jeho prvé Radio A1 vysielalo pôvodne vo formáte „radio on demand“. V princípe išlo o jukebox, v ktorom si poslucháči mohli navoliť hudbu podľa vlastnej chuti a nezávisle od iných poslucháčov. Neskôr rádio začalo vysielať plnohodnotný internetový stream.
Formát rádia (Euro AC) bol zameraný na mladšieho a náročnejšieho poslucháča. Do vysielania boli zaraďované menej známe, či neznáme nekomerčné skladby. Rádio vysielalo cez internet, zo serverov vo Veľkej Británii. Obsah vysielania sa však pripravoval v Bratislave.
Pri tejto príležitosti som Róbertovi položili niekoľko otázok.
Ako vnímaš v súčasnosti svoje začiatky s Rádiom A1 a myslíš si, že podobné rádio má šancu existovať aj v súčasnosti?
„Bol to nepochybne najkrajší projekt, aký som kedy robil. Je neuveriteľné, že sa ku mne vtedy dokázalo pridať dokopy 12 ľudí, ktorí pomáhali plniť hudobnú knižnicu Rádia A1 po dobu 6 rokov bez nároku na honorár len preto, lebo ich to bavilo a mali radi hudbu. Ak by sme tých ľudí mali zaplatiť, jednoducho by to nebolo možné. Rádio s podobným formátom síce dokázalo okolo seba vytvoriť pomerne veľkú komunitu fanúšikov, ale nedokázalo si na seba zarobiť. Prevádzka rádia bola navyše veľmi drahá. Dnes by mi to asi málokto uveril, ale kedysi umiestniť 10GB súborov na jedno úložisko stálo naozaj veľa peňazí, nehovoriac o tom, že väčšina hostingov spoplatňovala aj tzv. traffic, teda množstvo dát, ktoré naši poslucháči zo servera posťahovali. Aj z tohto dôvodu sme dlho neposkytovali kvalitnejší dátový tok, než 64 kbps, čo ale nešlo dokopy s tým, že našimi poslucháčmi boli milovníci hudby. Dnes je to nemysliteľné, ale vtedy to bola pomerne krutá ekonomická realita – čím populárnejšie to rádio bolo, tým drahšia bola jeho prevádzka. Navyše sa postupne začal rozmáhať YouTube a neskôr Spotify, preto radio-on-demand formát v lokálnych podmienkach prestal dávať zmysel. Pokúšali sme sa preto rádio prerobiť na klasický stream, ale aj ten sme sa neskôr rozhodli ďalej nerozvíjať. Rádio A1 jednoducho nemalo po 6 rokoch víziu, ako by si na seba mohlo aspoň trochu zarobiť a v tom čase sme sa navyše začali intenzívne venovať novému portálu DobreNoviny.sk, ktorý potreboval prakticky všetku moju energiu. Rádio A1 sme teda po 6 rokoch vypli v duchu hesla, že v najlepšom treba skončiť.“
„Rádio A1 je dodnes považované za najstaršie slovenské čisto internetové rádio, dodnes sa ešte tu a tam stretnem s ľuďmi, ktorí tú značku poznajú, počúvali toto rádio a vždy ma to dokáže potešiť. A som nesmierne rád, že sa dnes podobne profiluje New Model Radio, ktoré to však robí oveľa lepšie ako sme to robili my a preto verím, že bude ešte dlho robiť svojim fanúšikom radosť. Šancu existovať takéto rádio určite má, ale veľa bude závisieť od odhodlania ľudí, ktorí za ním stoja.“
Myslíš si, že má mať kvalitná a menej známa hudba v súčasných médiach priestor?
„Určite by som jej ten priestor doprial. Ak ale ide o rozhlasové prostredie, v ktorom sa ja pohybujem, tam je hudobná dramaturgia daná calloutovými prieskumami a prísnym formátovaním staníc. Experimentovanie v tomto biznise nie je obvyklé. A nie preto, že by nikto nenašiel odvahu alebo že by hudobní redaktori slovenských rádií neboli schopní ponúknuť aj menej známu súčasnú hudbu, ale preto, lebo sa riadia veľmi prísnymi pravidlami, ktoré sa točia výhradne okolo nameraných dát. Rádio je pomerne drahý biznis a nikto normálny ho nebude robiť bez toho, aby sa mu to nejako vrátilo späť. Na Slovensku sa nedokázalo udržať ani jedno rockové rádio, hoci pokusov bolo viacero. Preto som skeptický v otázke, či by sa dokázalo udržať rádio, ktoré by išlo ešte ďalej a formátovalo by sa ako alternatívne rádio. Aj Rádio_FM, ktoré je financované z verejných zdrojov, už dosiahlo na strop možností tohto formátu a na jeho číslach počúvanosti môžeme zhruba vidieť biznisový potenciál tohto formátu. To je realita, ktorú musí každý ekonóm rešpektovať nech je akokoľvek veľkým fanúšikom alternatívnej muziky.“
„Na druhej strane ale najmä v posledných rokoch prestávame rozlišovať medzi mainstreamovou a alternatívnou muzikou a hudbu delíme skôr na dobrú a menej dobrú. Mnohokrát za posledné roky sa stalo, že sa v rádiách presadili aj interpreti, ktorých by sme pred pár rokmi mohli počuť výlučne na alternatívnych staniciach. A zároveň aj o tých najkomerčnejších hitoch súčasnosti platí, že mnohé z nich sú remeselne veľmi kvalitne urobené. Dnes nie je vôbec výnimkou, že sa v playlistoch alternatívnych staníc objavuje The Weeknd a v mainstreamových rádiách počúvame Glass Animals, ktorá sa považuje za indie rockovú kapelu. Tie dva priestory – alternatíva a mainstream – sa navzájom veľmi pekne ovplyvňujú a to je predsa len dobre.“
„Ak ale hovoríme o skutočne náročnejšom undergrounde, jeho priestor skôr vidím v digitálnych platformách, ktoré umožňujú prakticky ktorémukoľvek umelcovi za niekoľko okamihov osloviť obrovské publikum po celej planéte a dokonca si za to nechať platiť a získať tak peniaze na ďalší rozvoj svojej tvorby.“
Ak by si mal porovnať svoje začiatky so súčasnosťou v čom vidíš najväčší rozdiel?
„V počte mojich vlasov a v obvode pása (smiech). Ale tiež som sa veľa naučil o tom, ako viesť ľudí, ako získavať partnerov do spolupráce aj vtedy keď nemám k dispozícii nič len ideu, a ako robiť veľa veľa kompromisov, na konci ktorých by mal byť kvalitný produkt, ale aj ekonomická udržateľnosť. Keď som mal 18 rokov, robil som veci viac preto, že som im skrátka veril a bavili ma. Dnes mám zodpovednosť za viac ako 20 ľudí vo firme a ďalšie desiatky spolupracovníkov, pre ktorých práca v našej firme nie je len koníčkom, ale aj živobytím. A tak sa musím aj správať z pohľadu rozvoja a dlhodobej udržateľnosti nášho biznisu. Myslím, že sa nám podarilo namiešať dobrý koktejl peknej, bohumilej myšlienky a racionálneho, dátami podloženého podnikania.“
Ako tráviš svoj voľný čas?
„Ak si niečo čoraz častejšie vyčítam, tak to, že voľný čas takmer vôbec nemám. Je to jedna z vecí, ktorú by som chcel zmeniť. Hromadia sa mi knihy, ktoré by som si chcel prečítať a možno by som rád sám jednu napísal. Takto by mal zhruba vyzerať môj voľný čas, keď sa mi podarí si ho tento rok urobiť. Len sa bojím, že ma potom vylúčia z facebookovej skupiny. Stále pracujem.“
Akú hudbu si pripravil pre poslucháčov New Model Rádia?
„Pozrel som si zoznam Youtubových videí, ktoré som olajkoval v posledných rokoch, aby som nabral inšpiráciu. A uvedomil som si, že ako plynul čas, tak sa menili aj moje aktuálne preferencie v hudbe. Všetky však spája jedno – mali by poslucháčom urobiť radosť. Zahráme si staršie klasiky ako The Smiths, pripomenieme si zabudnutú kapelu Dana Bártu a Dary Rolins, vypočujeme si aj zaujímavú elektronickú hudbu, ale spoznáme aj dva mladé slovenské talenty Karin Ann a Dennyiah. Tá prvá je označovaná ako slovenská Billie Eilish a posledná menovaná pred niekoľkými týždňami predstavila nový singel Sense Of The Rain, ktorý považujem za jej doteraz vrcholné dielo, ktoré ma na prvé počutie dostalo a neviem sa ho nabažiť.“
Róbert Gregor (foto: archív Róbert Sedlák)
Playlist programu:
- The Waterboys – The Whole Of The Moon
- Billy Idol – Eyes Without A Face
- The Smiths – There Is A Light That Never Goes Out
- Arcade Fire – Afterlife
- Alfie Templeman – 3D Feelings
- Papyllon – Forever
- Kate Nash – Mouthwash
- Mallrat – For Real
- Chic – Soup For One
- J.A.R. – Doufám
- Sexy Dancers – Butcher’s On The Road
- Re:Jazz Feat. Lisa Bassenge – All I Need
- The Weeknd – Call Out My Name
- Dave Gahan & Soulsavers – Not Dark Yet
- Karin Ann – In company
- Aurora – I Went Too Far
- Alexiane – A Million on My Soul
- Tube & Berger – Imprint Of Pleasure
- Golden Features – Wolfie (feat. Julia Stone)
- Monastetiq, Starving Yet Full – Call On You (Anturage & Alexey Union Remix)
- Skream – Song for Olivia (Audio)
- James Hersey – Miss You (Honne Remix)
- Rufus Du Sol – Innerbloom
- The 1975 – Somebody Else
- Wait a Minute! – Willow Smith lyrics
- Fortuan – Catch Me If You Can
- The Avener, Tiwayo – Wild
- Mark Ronson – Nothing Breaks Like a Heart ft. Miley Cyrus
- Beck – We Dance Alone
- Dennyiah – Sense Of The Rain
Vypočujte si program tu: