Automobilový priemysel, najmä na Slovensku, je kľúčovou hnacou silou hospodárskeho rastu, pričom k jeho úspechu prispievajú faktory ako dedičstvo strojárskej výroby, kvalifikovaná pracovná sila a strategická geografická poloha. Vďaka tomuto odvetviu, ktorému dominujú poprední výrobcovia ako Volkswagen, Stellantis, Kia, Jaguar Land Rover a Volvo, sa Slovensko stalo najväčším svetovým výrobcom automobilov v prepočte na obyvateľa.
Tento sektor na Slovensku však čelí významným rizikám, medzi ktoré patrí krehkosť globálnych dodávateľských reťazcov (príkladom je pandémia COVID-19 a vojna na Ukrajine), prechod na elektromobilitu nariadený praktickým zákazom nových vozidiel so spaľovacím motorom v Európskej únii (EÚ) po roku 2035, súťaž v oblasti dotácií zo strany Spojených štátov a Číny a intenzívna globálna konkurencia, najmä zo strany Číny, ktorá sa stala najväčším vývozcom automobilov na svete.
Kde sa Slovensko momentálne nachádza v procese zmien a transformácie automobilového priemyslu?
Ako na tieto zmeny a výzvy reaguje priemysel, teda automobilky a široká sieť ich subdodávateľov? Vedia, budú sa vedieť adaptovať?
Ako sa vieme brániť proti najväčšiemu konkurentovi, Číne? Je dobré prijímať priame zahraničné investície z Číny?
Ako náš priemysel chráni Európska únia v rámci svojho spoločného trhu?
Štúdiu si môžete stiahnuť a prečítať na linku: https://bit.ly/TransAutoPr
Hosť dnešného podcastu: spoluautor štúdie Viliam Ostatník, analytik, Adapt Institute
Moderuje: Jana Kleščová, komunikačná manažérka, Adapt Institute
Produkcia: Jana Kleščová
Spomínaný report ,,Transformácia slovenského automobilového priemyslu v novej geo-ekonomickej ére’’ bol realizovaný s podporou Centra pre medzinárodné súkromné podnikanie / Center for International Private Enterprise (CIPE), ktorého misiou je posilňovať demokraciu prostredníctvom trhovo orientovaných reforiem a podpory súkromného sektora, a to najmä malých a stredných podnikov. Za obsah dokumentu sú zodpovední výlučne jeho autori.
Viac si prečítate na našom webe: https://www.adaptinstitute.org/sk/slovensky-automobilovy-priemysel-v-ohrozeni/28/02/2024/