Integrovaná doprava je ojedinelá časť národného strategického plánu, ktorú sa darí napĺňať. Vzhľadom na malosť krajiny by malo byť možné, aby človek na jeden lístok v spoločnom systéme cestoval od Svidníka po Bratislavu, hovorí v podcaste riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej. 

S ostatnými cieľmi sa však Slovensku nedarí. Meškajú investície do železničnej infraštruktúry, k dokončeniu sa nepribližuje ani D1 do Košíc, čoraz viac mostov je v havarijnom stave. A eurofondy, ktoré by mohli pomôcť investičné dlhy zaplátať, sa podľa Mateja čerpajú nesystematicky. „Na Slovensku nie je hrdina ten, ktorý dodržiava proces, termíny a čerpá eurofondy kvalitne, načas a za účelom, na ktorý boli určené. Hrdinom je ten, kto na konci dňa zachráni peniaze, keď nám hrozí, že prepadnú, a na niečo ich minie. To vyspelé krajiny nikdy nerobia,” hovorí.  


Ondrej Matej do minulého roka pôsobil na Ministerstve dopravy ako externý poradca ministrov. V minulosti pôsobil aj ako predseda predstavenstva a generálny riaditeľnárodného dopravcu, železničnej spoločnosti Slovensko - ZSSK.
V podcaste sme sa rozprávali:

o tom, ako sa vláde darí zlepšovať dopravnú infraštruktúru na Slovensku a pri ktorých úspechoch bol minister v správnom čase na správnom mieste?Ako sa Slovensku darí plniť Strategický plán rozvoja dopravy SR do roku 2030, ktorý spomína aj dekarbonizačné záväzky v rámci Zelenej dohody EÚ?čo je najväčšou prekážkou v snahe dostať viac ľudí z osobných áut do verejnej dopravy?Stihne Slovensko vyčerpať dopravné eurofondy včas, alebo hrozí, že niečo prepadne?ako vníma prebiehajúcu reformu kohéznej politiky, ktorá aj v súlade s tlakom na zvyšovanie výdavkov do obrany počíta s tzv. duálnymi projektami.


__________________________


Budeme radi za Vašu spätnú väzbu, otázky alebo komentáre, ktoré nám môžete posielať na adresu [email protected]

Odoberajte denný newsletter portálu EURACTIV Slovensko a získajte aktuálne spravodajstvo z EÚ každý pracovný deň na 


EV 166/23/EPP

9. ročník, č. 28/2025