Poetka, etnografka, tanečnica, filmárka. Maya Deren. Dnes o nej hovoríme ako o matke abstraktného filmu. I keď jej filmografia pozostáva iba z niekoľkých titulov, ovplyvnila množstvo umelcov. Od začiatku bola fascinovaná ľudským telom a pohybom, pričom v centre jej záujmu bol najmä tanec. Tento fokus dal vzniknúť novému umeniu, ktoré bolo označené ako choreocinema. I keď Maya Deren nebola prvou umelkyňou, ktorá skúma vzťah tanca a filmu, vo svojej experimentálnej tvorbe posunula filmový tanec za hranicu tela. Po tom čo ju choreografka a etnografka karibského tanca Katherine Dunham nasmerovala k domorodej kultúre na Haiti, objavovala nielen ich tanec, rituály, ale aj kult voodoo. Derenovej experimentovanie s vizuálnymi nápadmi je inšpiratívne dodnes. Mariana Jaremková venovala Mayi Deren ďalšiu časť cyklu relácie RTVS Rádia DEVÍN Fenomény a rozpráva sa o nej so študentkou Katedry audiovizuálnych štúdií Filmovej a televíznej fakulty VŠMU Barborou Nemčekovou.
powered by