Skúste na chvíľu zaspomínať, koľko ste mali spolužiakov a spolužiačok so zdravotným znevýhodnením za všetky Vaše žiacke a študentské roky. Ja by som veru viac ako päť nenapočítal. A to dokonca ani nie priamo v mojich triedach, ale v rámci celých škôl. Najhoršie však je, že mi ani nikdy nenapadlo, kde takéto deti sú a kde sa vôbec vzdelávajú. Pre mňa, ale určite aj mnohých iných do istého veku jednoducho neexistovali.

Dnes je to však inak a spoločnosť a zvlášť školstvo sa začína pomaly otvárať aj ľuďom s rôznymi druhmi postihnutí. A môže za to aj niečo, čo sa nazýva inklúzia a inkluzívne formy vzdelávania. Tie sa už niekoľko rokov celosvetovo snažia presadiť aj organizácie ako OSN a UNESCO.

Čo to teda inklúzia je? Ako v praxi prebieha? Aké možnosti vzdelávania majú dnes deti so zdravotným znevýhodnením, ako na ich psychiku vplýva segregácia a aké výsledky dosahujú deti v inkluzívnych triedach sme sa rozprávali so školskou psychologičkou z Paneurópskej súkromnej základnej školy s prvkami inkluzívnej edukácie a predsedníčkou správnej rady IPčka prof. PhDr. Evou Gajdošovou, PhD.

------------

00:00​ Úvod

01:35 Ako možnosti vzdelávania majú deti so zdravotným znevýhodnením?

03:17 Kedy je dnes dieťa prihlásené do špeciálnej školy?

05:19 Kde sa vzdelávajú deti, ktoré majú iné ako mentálne znevýhodnenie?

07:18 Aký je rozdiel medzi inklúziou a integráciou?

12:39 Prispôsobuje sa pri súčasnom systéme dieťa škole? Či naopak?

13:44 Je cieľom inklúzie maximálna individualizácia prístupu ku každému žiakovi?

16:25 Dokážu dať dnešné školy deťom potrebné životné zručnosti?

17:40 Sú už aj dnešné školy inkluzívne?

18:10 Ako rýchlo sa darí zavádzať inkluzívnu edukáciu do škôl?

24:41 Ako vplýva segregácia na psychiku človeka?

27:40 Aké výhody a nevýhody má život v uzavretej komunite pre ľudí so znevýhodnením?

31:01 Vieme ako spoločnosť prijať odlišnosť?

33:03 Sú učitelia pripravení na to, aby učili aj deti so zdravotným znevýhodnením?

36:15 Môže byť každé dieťa so zdravotným znevýhodnením inkluzívne zaradené do bežnej školy? Kedy je vhodné a kedy nie je vhodné, aby tam bolo umiestnené?

39:40 Ďieťa  s akou diagnózou, môže byť zaradené do inkluzívneho procesu?

42:12 Aké problémy sa vyskytujú v inkluzívnych triedach?

44.25 Čo je to prijímajúca klíma školy? Aké výsledky dosahujú deti v inkluzívnych školách?

49:50 Ako mení vzťahy v triede prechod na druhý stupeň?

53:01 Je možný aj návrat späť na špeciálnu školu? Aké to má výhody a nevýhody?

55:32 Ako funguje Paneurópska základná súkromná škola s inkluzívnym prístupom?

01:01:00 Koľko detí je triede? Všetky môžu ísť následne na strednú školu?

01:02:16 Aká je v inkluzívnej škole úloha školského psychológa?

------------

Nezostávajte so svojimi ťažkosťami sami a využite pomoc odborníkov:

⌲ IPčko.sk: ipcko.sk  ⌲ Dobrá linka: dobralinka.sk  ⌲ Krízová linka pomoci: krizovalinkapomoci.sk, 0800 500 333

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach:

⌲ Facebook: facebook.com/hmmmpodcast  ⌲ Instagram: instagram.com/hmmm_podcast  ⌲ Youtube: youtube.com/user/IPcko  ⌲ E-mail: [email protected] 

Ak sa Vám naša práca páči a považujete ju za dôležitú, budeme veľmi vďační za Vašu pomoc:

⌲ Patreon (pre pravidelnú podporu): patreon.com/ipckohmmm  ⌲ Darujme.sk (pre podporu celého občianskeho združenia IPčko): ipcko.darujme.sk/3057  ⌲ Prenájom štúdia: ipcko.sk/prenajmite-si-studijko-na-nahravanie-podcastu 

hmmm... pre Vás pripravujú:

⌲ Moderátor a realizácia: Marek Franko instagram.com/marek__franko    ⌲ Odborný dohľad: PhDr. Marek Madro, PhD. instagram.com/marcusmadro, PaedDr.Zuzana Juráneková instagram.com/zuzkajuranekova, Mgr. Lenka Nemcová instagram.com/happylela