Dezinformáciám, respektíve klamstvám a hoaxom verí viac ako polovica Slovákov. Nedávne výsledky PISA testovania u 15 ročných žiakov ukázali, že s novou generáciou to zrejme  nebude lepšie. Viac ako tretina z nich má totiž problém čítať z porozumením, pochopiť podsatu problému či úlohy, nájsť dôležitú informáciu a vedieť ju správne využiť. To bude mať v konečnom dôsledku vplyv nielen na to akých politikov budú v budúcnosti voliť do čela krajiny, ale celkovo na ich schopnosť byť v živote úspešní. Práve to je podľa Ivany Pichaničovej z Národného inštitútu vzdelávania a mládeže jednou z hlavných vecí, ktoré testovanie PISA skúma a prečo sú jeho výsledky pre Slovensko tak veľmi dôležité. 

Desaťročia všetci hovoria o tom, že do školstva ide málo peňazí, učitelia nie sú v spoločnosti vážení, čomu zodpovedá ich plat a záujem o toto povolanie. V blízkej budúcnosti príde pre odchod do dôchodku k veľkému odlivu učiteľov a zvyšovanie prestíže pedagógov bude nutnosťou. Ako hovorí Vladimír Crmoman z komory učiteľov, platy nie sú jediným problémom nášho školstva.

Práve v tom, že každé dieťa rovnaký prístup ku vzdelaniu nemá, sme na Slovensku spomedzi všetkých testovaných krajín najhorší. Deti z chudobných pomerov majú u nás najmenšiu, až takmer žiadnu, šancu vymaniť sa pomocou vzdelania poskytnutého štátom z bludného kruhu generačnej chudoby a zabezpečiť si tak lepší život a budúcnosť. Hovorí analytik Inštitútu ekonomických a sociálnych štúdií Róbert Chovanculiak.

Ako súvisí korupcia a neefektivita s tým, že sme sa za posledných 15 rokov školstve nepohli dopredu? Do akej miery je za zlepšenie zodpovedný učiteľ, rodič, škola a jej vedenie, a do akej štát a politici, ktorí ho vedú? Ako to, že sa o zmene spôsobu učenia na našom území hovorilo už pred sto rokmi a stále sme aj v súčasnom Slovensku iba na začiatku? Prečo odborníci očakávajú, že aj ďalšie kolo testovania PISA pre nás dopadne zle, prípadne horšie?

#pocuvajtepravdu