Digitálne služby už dnes neznamenajú to čo kedysi. Tento výrok platí dvojnásobne hlavne v posledných rokoch, kedy sa od pandémie koronavírusu zvýšili nároky nielen jednotlivcov, ale aj firiem, zamestnancov, či bežných rodín.

Podľa Martiny Kandera zo spoločnosti Slovak Telekom už nestačí, ak operátor zabezpečuje len dobrý signál. „Časy, kedy ľudia riešili len to, či nebudú musieť mať na chate pri volaní ruku vystrčenú von z okna, sú dávno za nami. Teraz riešime hlavne kvalitné a konzistentné dátové pripojenie,“ vysvetľuje.

Za posledných deväť rokov sa totiž v prípade Slovak Telekomu objem prenesených dát navýšil až dvadsaťtrikrát, čo podľa Kandera predstavuje zvýšené nároky na samotnú sieť a jej následné dobudovávanie.

V niektorých oblastiach to pritom nie je vôbec jednoduché. „Horské lokality sú pre nás ťažšie, pretože v rámci ochrany prírody je náročnejšie získať povolenie zakopať optický kábel. Rovnako ako stavať vysielač v chránenom území,“ dodáva Kandera.

Zároveň sa objavia aj stuácie, kedy bežné fungovanie siete zlyhá a treba hľadať alternatívne riešenia. Príkladom sú podľa nej obrovské jesenné záplavy v Čechách, kedy kvôli chýbajúcej elektrine prestali fungovať aj základňové stanice mobilnej dátovej siete a bolo treba využiť ich prenosnú alternatívu.

Novinkou na zabezpečenie signálu v krízových situáciách je aj lietajúca stanica. Aj tu však treba mať vybavené všetky povolenia pre vstup do vzdušného priestoru.

Aké ďalšie výzvy so sebou pokrok vo využívaní digitálnych služieb prináša a do akej miery sa líši to, ako k nim pristupujú mladšie ročníky a naopak seniori? A kam až pokrok vo svete digitalizácie môže zájsť?

V Indexe na otázky Evy Frantovej odpovedá Martina Kandera, riaditeľka Komerčnej Mass Market divízie spoločnosti Slovak Telekom.

Tento diel Indexu vyšiel s podporou Slovak Telekom.

​V rozhovore sa dozviete:

0:55 Vývoj digitálnych služieb. 1:54 Ako sa zmenili online nároky ľudí. 3:08 Kedy sa zvýšili nároky ľudí. 5:06 Supersieť - technická aj používsteľská stránka. 8:02 Čoho sa týka modernizácia siete. 11:50 Problémy pri budovaní siete. 16:01 Príprava operátora na krízovú situáciu. 17:25 Nároky mladšej vs. staršej generácie. 20:55 Bezpečnosť mladej generácie na internete. 23:45 Čo prinesie budúcnosť dátových služieb. 25:30 Konsolidácia a vplyv na operátorov. 29:13 Zmeny prístupu k zákazníkom v budúcnosti.

_

Ak máte pre nás spätnú väzbu, odkaz alebo nápad, napíšte nám na ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠[email protected]⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

Odoberajte aj týždenný ekonomický newsletter Index na ⁠sme.sk/indexodber⁠

Všetky podcasty denníka SME nájdete na ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠sme.sk/podcasty⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

Ďakujeme, že počúvate podcast Index.

See omnystudio.com/listener for privacy information.