Po 178 rokoch skrachovala tradičná cestovná kancelária Thomas Cook. Boli toho plné médiá, ale málokde sa človek dočítal, či tento bankrot je signálom o veľkej zmene v biznise s cestovaním. Tá otázka, ktorá nás zaujíma, znie: Ako sa musia cestovné kancelárie zmeniť, aby udržali svoj biznis v digitálnej dobe a v časte neustále rastúceho trendu individualizácie cestovania?
Príručka trendov od softvérovej spoločnosti TrekkSoft, ktorá vyvíja aplikácie pre tour operátorov, hovorí, že podľa jej údajov sa medziročne zvýšil počet predaných zájazdov cez cestovné kancelárie a agentov z 18 percent v roku 2017 na vlaňajších 24 percent. Naopak, znížil sa podiel priamych online nákupov zo 79 na 67 percent. To nás prekvapilo, lebo sme si mysleli, že nákupy cez cestovky skôr upadajú a ľudia si cesty organizujú najmä sami. No čosi sa na trhu mení. Vypovedá o tom iná časť správy: každoročne rastie podiel zájazdov, ktoré si cestovatelia kupujú bez akejkoľvek interakcie s iným človekom, inak povedané, je tu silný trend digitalizácie. Kým v roku 2018 sa podľa TrekkSoftu kúpilo bez interakcie s predajcom 76 percent zájazdov, vlani to bolo už 82 percent.
Adam Valček si do štúdia zavolal Vladimíra Hudeca, business development manažéra z Pelikan.sk.
Index je týždenný podcast denníka SME o ekonomike a podnikaní s moderátormi Nikolou Bajánovou a Adamom Valčekom.
powered by