Prečo pacienti neužívajú lieky, ktoré im môžu zachrániť život? A čo s tým vieme robiť ako lekári?

Téma adherencie je o dôvere, komunikácii a malých rozhodnutiach, ktoré robíme v ordinácii – aj mimo nej.


V tejto epizóde podcastu Kardio MD rozoberáme tému adherencie pacientov, rozprávame sa o tom, ako z neadherentného pacienta spraviť adherentného a opierame sa o skúsenosti dvojice našich hostí. Zuzana Haniková nám priblíži svoje skúsenosti z ambulancie všeobecnej lekárky a internistky a Andrej Čorba ponúkne svoj pohľad na problematiku z pozície kardiológa a všeobecného lekára. Obaja majú roky skúseností s akútnymi aj chronickými pacientmi. Spája ich praktický pohľad a silná motivácia meniť veci k lepšiemu pre všetky strany.


V epizóde sa dozviete napríklad:

ako môže pomôcť jednoduchá edukácia ľudskou rečou a štatistikamiaký je vzťah medzi subjektívnym pocitom zdravia pacientov a množstvom užívaných liekov či adherenciu pacientov ovplyvňujú aj faktory ako socioekonomický status a vzdelaniea či je možné ukončiť starostlivosť o pacienta, ktorý nie je adherentný


Rozhovor je nabitý reálnymi príkladmi, postrehmi z ambulancií aj úprimným pohľadom na to, čo dnes v praxi (ne)funguje.


Timestamps:

(00:48) Dôvody nízkej adherencie pacientov

(07:09) Ako zlepšiť adherenciu pacientov

(11:40) Vplyv socioekonomických faktorov

(16:44) Skórovacie systémy

(24:35) Príklady z praxe


Chcete dostávať pravidelné informácie zo sveta kardiológie aj do vašej mailovej schránky? Prihláste sa na odber newslettra Kardio MD, ktorý pre vás 2x mesačne píše MUDr. Marek Karman https://kardiomd.substack.com/


Generálny partner podcastu Kardio MD je spoločnosť TIMED a hlavný partner je spoločnosť Medtronic.


Táto epizóda vznikla s podporou spoločnosti Novartis.


Content ID: FA-11423491 Dátum vypracovania: 05/2025Novartis Slovakia s.r.o, Žižkova 22B, 811 02 Bratislava, tel.: 02/5070 6111, [email protected], www.novartis.com