Nadväzujeme na sériu rozhovorov, na ktorých sa rozprávam s Danielom Pastirčákom o témach jednotlivých kapitol kinhy Labnyrintom Biblie.

Ak by ste si túto knihu chceli objednať, môžete tak urobiť tu: https://www.jpk.sk/index.php/chcem-si-objednat

 

Vaše nápady,otázky a pripomienky nám môžete posielať na e-mail: [email protected]

 

Dejiny Božieho mena

 

  1. Daniel, v celej Biblii je mnoho zaujímavých príbehov Abraama, Mojžiša, Dávida, Jóba, Ježiša, apoštolov a pri tom v knihe hovoríš, že hlavnou postavou Biblie je Boh. Ako sa to dá tvrdiť pri toľkých rôznorodých príbehoch a literárnych žánroch?
  2. Na začiatku kapitoly cituješ Stevena Hawkinga ako skeptika alebo ateistu, potom Pascala ako veriaceho vedca a spomínaš, že Boha sa nedá poznávať ako objekt, nedá sa od neho odstúpiť a skúmať ho… Existuje teda podľa teba ešte iné relevantné poznávanie ako objektívne verifikovateľné skúmanie? Prečo by človek vôbec mal brať do úvahy aj takéto poznávanie?
  3. V jednom odseku píšeš: “Bibliu možno čítať i ako dejiny Božieho mena. V textoch biblických kníh nachádzame niekoľko takých mien. K prvému sa pridáva druhé, dopĺňajú sa, spájajú, nahradzujú. Nové meno prekrýva to staré. Čosi podobné sa deje i s niektorými ľudskými postavami Biblie. Ako sa ich príbeh rozvíja a nadobúda nový zmysel, menia sa aj ich mená. Praotec Izraela má najprv meno Abram – „Vysoký otec“. Neskôr, keď vykročí na cestu za Božím prisľúbením, ešte v čase keď je Sára neplodná, sa jeho meno zmení na Abrahám – „Otec množstva“. Ambiciózny bojovník Jákob – „Chytrák“, dostane nové meno Izrael – „Boh bojuje“. Šimon sa zmení na Petra, Saul na Pavla. Podobne sa v príbehoch Biblie mení i meno Boha. Každé nové meno naznačuje nový stupeň zjavenia. “ Čo je posledné meno Boha a čo to o ňom hovorí?
  4. Máme čakať možno ešte nejake iné meno a ďaľší stupeň zjavenia?