Niekoľko epizód do minulosti sme sa venovali tzv. „teóriám zmierenia“ – inými slovami – ako nás Ježišova smrť na kríži zmierila s Bohom. Pre niektorých už len fakt, že to nie je jediná jednoznačná poučka, bol celkom prekvapujúci. Hovorili sme o tom, že existuje viacero prístupov, ako tejto „podstate kresťanstva“ rozumieť. Všetky tieto prístupy a vysvetlenia, alebo „nazerania“ sú podmienené kultúrne, ale aj stavom teologickým, osobnostným aj psychologickým – jednotlivcov, ktorí tieto veci vysvetľujú.
Ako môže byť Ježišova poprava na kríži nenásilná? No nijako. Samozrejme nikto nejde tvrdiť, že pri ukrižovaní Ježiša Nazaretského absentovalo násilie. Otázka je však iná. Mnohým tzv. „teóriám zmierenia“ sa vyčíta, že Boha otca vyobrazujú ako takého, ktorý vyžaduje krv, aby bol jeho hnev upokojený. Takého, ktorý nedokáže odpúšťať a pritom nás obyčajných ľudí k tomu nabáda. Tzv. Teórii zástupného zmierenia alebo zástupného trestu, ktoré prevládajú v západnom kresťanstve sa vyčíta, že zobrazuje model, kde Otec – Boh nedokáže nikomu len odpustiť a nástojí na treste, ináč, bez potrestania „hriešneho človeka“ nemôže milovať, alebo ho prijať. A to je podľa mnohých falošný obraz boha.
Teologicky bývajú takéto argumenty samozrejme rozpracované oveľa poctivejšie, je o tom mnoho kníh, je to pekná téma…
No dnes vám chceme ponúknuť pohľad, v ktorom sa Boh otec nestáva iniciátorom násilného aktu na svojom dieťati a nepotrebuje ho – ba naopak – sám je tým, ktorý na sebe necháva násilie vykonať a nie len že mu neodporuje, dokonca odpúšťa tým, čo sa voči nemu previňujú a stáva sa ich obhajcom. Ako môže byť Boh spravodlivý a zároveň netrestať? Zase raz – pohľadov a teórií Kristovho kríža bez Boha vyžadujúceho krviprelievanie je naozaj viac. Dnes sa dotkneme len časti.
V nahrávacom štúdiu sa o tom rozprávame s Dr. Jankou K. Trajtelovou.
“J.-M.O.: Existuje rozpor medzi tým, čo Ježiš hovorí o svojom vzťahu s Otcom, ktorý v sebe nezahŕňa žiadne násilie ani skryté, a tvrdením o potrebe obety, ktorá má svoj pôvod v Otcovi a vyžaduje poslušnosť Syna. Táto ekonomika násilia, ktorá nie je ľudská, ale božská, môže byť z pohľadu evanjelia vnímaná len ako projekcia ľudského násilia a ľudského správania na Boha.”
“Predovšetkým je dôležité zdôrazniť, že smrť Krista nebola obetná. Povedať, že Ježiš zomiera nie ako obeta, ale z dôvodu, aby sa už viac nediali žiadne obete a obetovaní, znamená v ňom rozpoznať Slovo Božie: „Chcem milosrdenstvo, nie obete.“ Toto božie vyjadrenie nie je ničím zbytočným a vedľajším. a tam, kde po ňom nenasleduje žiadna zmena, kde násilie zostáva pánom, Ježiš musí zomrieť.” R. Girard
To be true followers of Jesus today…
includes embracing his teaching about nonviolence.
— Pope Francis
The command to love our enemies is the magna carta of Christian nonviolence.
It does not consist in succumbing to evil…
but in responding to evil with good
and thereby breaking the chain of injustice.
— Pope Benedict XVI
odkaz na náš podcast:
https://nakazdomzalezi.podbean.com
Mgr. Jana Kutášová Trajtelová, PhD. je Autorka, filozofka a pedagogička a venuje sa fenomenológii západnej mystiky.
- Ak si myslíte, že táto robota je zmysluplná, budeme vám veľmi vďační, ak nás aj podporíte. Môžete tak urobiť napríklad tu.
- AK vás zaujali naše duchovné rozhovory Gnothi Seauton, alias „Duchovný koučing“, prihlásiť sa alebo dozvedieť viac môžete tu.
- Vaše otázky o duchovnom hľadaní a spiritualite, ktoré môžeme s Jankou zodpovedať (vaše meno zmeníme), posielajte na [email protected]
- Akékoľvek iné otázky alebo pripomienky nám môžete posielať na [email protected]
Ďakujeme za počúvanie