V rámci medzinárodného projektu Sponsored Hate - Platená nenávisť - sme preskúmali tisíce platených online politických reklám v krajinách Vyšehradskej štvorky. Najhoršie dopadlo Slovensko. Hneď za ním sa umiestnilo Maďarsko, kde si nenávistné príspevky proti médiám či neziskovým organizáciám sponzoruje priamo štátom riadený Úrad na ochranu suverenity. Len za rok vzrástol rozpočet jeho rozpočet na propagandistické služby desaťnásobne, takmer na tri milióny eur.
"Premiér Viktor Orbán už nepotrebuje priamo útočiť na novinárov a neziskovky, na to založil práve tento úrad," vysvetľuje v podcaste Odhalenie Beata Balogová, bývalá dlhoročná šéfredaktorka SME a expertka na maďarskú politiku.
Aj Balogová bola podľa výskumu ICJK terčom "platenej nenávisti" zo strany slovenských politikov. Útočili na ňu György Gyimesi, poslanec Smeru Marián Kéry i samotná vládna strana Smer.
Častou témou jej komentárov je aj Orbán a maďarská politika. "V Maďarsku už neexistujú verejnoprávne médiá, sú to už štátne médiá, obsah spravodajstva sa už netvorí v ich redakciách, tie len dostávajú zadania," tvrdí Balogová a obáva sa, že podobná cesta čaká aj Slovensko. "Robert Fico už vykročil na maďarskú cestu, začal používať výrazy, ktoré už predtým otestoval Orbán."
V podcaste Odhalenie sa dozviete aj to, kedy dostala Beata Balogová naposledy útočný email, aký výraz je v maďarských štátnych médiách zakázaný a či by mohla v Maďarsku publikovať komentáre, aké píše pre SME.
powered by