Prieskum a preferencie, dva hojne používané slová v médiách, či vyjadreniach politikov. Médiá si objednávajú prieskumy, aby mali materiál na zaujatie pozornosti publika v predvolebnom období.
Politici síce hovoria, že prieskumy nesledujú a neveria im (teda ak sú nepriaznivé), ale objednávajú si ich rovnako. Dávajú si merať výťažnosť otváraných tém, či to, ako ľudia reagujú na ich lídrov a podľa výsledkov korigujú kampaň. Tento obrovský záujem naráža na kapacitné možnosti zabehnutých agentúr, ktoré tu pôsobia permanentne a objavuje sa množstvo prieskumov od agentúr na Slovensku neznámych… Môže byť pre ne handicap, že dostatočne nepoznajú naše reálie? Odchýlky agentúr sú pomerne vysoké. Častým argumentom spochybňovačov je, že v posledných voľbách nezachytili nástup ich víťaza Igora Matoviča. Agentúry sa bránia, že stúpajúci trend zachytili, ale nemohli ho zverejniť, lebo platilo moratórium na zverejňovanie výsledkov. Rozhodujúci rast Matoviča totiž prišiel v posledných dvoch týždňoch pred voľbami. V týchto voľbách si overíme, kto má s výsledkami pravdu. Po rozhodnutí ústavného súdu totiž zo zákona vypadlo moratórium na prieskumy. Najnovšie výsledky sa tak dozvieme dva dni pred voľbami. Čo to môže spôsobiť kandidujúcim, najmä menším stranám? O tom budeme otvorene hovoriť s riaditeľom agentúry Focus, ktorá je na našom trhu tridsať rokov, Martinom Slosiarikom.
| Hosť: Martin Slosiarik (riaditeľ prieskumnej agentúry Focus).
| Otvorene s Annou Vargovou pripravuje RTVS – Slovenský rozhlas, Rádio Slovensko, SRo1. Vysielame každý pracovný deň po 17. hodine.