Vypočujte si naozaj inšpiratívny rozhovor s ocenenou pani učiteľkou geografie a biológie – s Ivicou Dafčíkovou, ktorá v hlasovaní získala Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska za rok 2022.
Ich povolanie má pre spoločnosť obrovský prínos. Napriek tomu, že najmladšej generácií odovzdávajú vedomosti, učia ich hodnotám, ale aj etickým normám, ich práca nie je dostatočne ocenená. Aj preto vzniklo na Slovensku ocenenie Učiteľ Slovenska, ktorého úlohou je poukazovať na vyučujúcich, ktorí napriek neľahkým podmienkam rozvíjajú potenciál tých najmenších. Po všetkých stránkach. Jednou z ocenených je aj Ivica Dafčíková zo Základnej školy Pavla Országa Hviezdoslava v Trstenej.
„Ak je hodina taká, že učiteľ príde, sadne si za katedru, celú hodinu niečo diktuje, žiaci si píšu poznámky… aj mňa by to nudilo. Aj preto som možno ja taká, že si občas ani raz nesadnem. Som akčná – a také sú aj moje deti. Tých 45 minút je niekedy málo,“ hovorí Ivica Dafčíková, ktorá vyučuje geografiu a biológiu. Ako učiteľka pôsobí na Základnej škole Pavla Országa Hviezdoslava v Trstenej už 12 rokov. Za svoju kariéru si získala priazeň tisícky žiakov, ktorí na ňu do dnešného dňa radi spomínajú a minulý štvrtok v našej ankete získala s 5388 hlasmi z celkového počtu 17 507 Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska.
Neučí len to, čo je v osnovách
Svojich študentov sa snaží edukovať nekonvenčným, no mimoriadne obľúbeným spôsobom. Snaží sa, aby na zadané úlohy našli odpovede napríklad priamo v prírode, popri tom, ako ich uvádza do tajov biológie. Tento prístup si žiaci zamilovali natoľko, že s netradičným učením nemajú problém aj po tom, čo zazvoní zvonček oznamujúci koniec poslednej hodiny.
Okrem toho dbá ocenená učiteľka na rozvoj dôležitých vlastností – akými sú empatia, ohľaduplnosť či tolerancia. Pomáhajú jej pri tom edukatívne prednášky, aktivity so žiakmi, ale aj špeciálne rozhovory. Vďaka nim vidieť, že nielen jej z triedy, ale aj z celej školy, kde sa snažia ku žiakom správať s úctou a pochopením, vychádzajú dobrosrdeční a chápaví ľudia. S predsudkami sa stretávajú len vtedy, keď proti nim vystupujú.
Spolužiakov nerozdelila ani často polarizovaná téma vojny za hranicami. „Keď odchádzala naša ukrajinská žiačka Iri, spravili sme jej rozlúčkovú párty. Bola za to veľmi vďačná. Deti jej nakúpili darčeky za vlastné peniažky, preto, aby mala pamiatku na nás, na Slovensko,“ opisuje jeden zo zážitkov Ivica.
V podcaste sa okrem tohto dozviete:
- Do akej miery sa na výchove podieľa rodič a do akej učiteľ?
- Ako sa správať k tínedžerom, ktorých prejavy puberty možno označiť za silné?
- Ktorými prvkami možno žiaka zaujať tak, aby sa počas vyučovania dokázal sústrediť?
- Ovplyvňuje žiakov skutočne to, z akého prostredia pochádzajú?
- Ako žiaci vnímajú spolužiakov z Ukrajiny?
- V čom sa očakávania po nástupe do školstva zmenili?
- Je pracovný čas učiteľa limitovaný do prázdnin, ako si mnoho ľudí myslí?
- Aké schopnosti by podľa ocenenej učiteľky mal mať ukážkový žiak? Počúvajte v podcaste vyššie…