V zostave Aďa (pilotka B737/B787), Janko (televízny moderátor a komentátor leteckých podujatí a letecký nadšenec), Filip a Pali (tím Poďme spolu lietať) sa venujeme predbežnej vyšetrovacej správe o nehode lietadla Air India na lete z Ahmedabadu do Londýna, ktorá sa stala krátko po vzlete. Ak sa ti naša tvorba páči, prosím, podpor nás na https://buymeacoffee.com/leteckypodcast . Niektoré videá a obrázky s vysvetlením k epizóde nájdeš na našom Instagrame a Facebooku, tak nás tam nezabudni sledovať. Viac info aj na www.leteckypodcast.sk. Videa k epizóde nájdeš aj na našom youtube: https://www.youtube.com/@pozrijauzletim
Jednoduché vysvetlenie leteckých pojmov, ktoré v epizóde zaznejú
V1 – rýchlosť rozhodnutia počas vzletu. Ak lietadlo prekročí túto rýchlosť, už musí pokračovať vo vzlete – prerušenie vzletu by v tejto fáze nebolo bezpečné. VR (rotate speed) – rýchlosť rotácie, ktorá nasleduje po V1. Vtedy pilot zatiahne za riadenie (tzv. barany) a začne odliepať lietadlo od zeme. EFB (Electronic Flight Bag) – elektronické zariadenie (niečo ako tablet) zabudované v kokpite, ktoré nahrádza papierovú dokumentáciu. Dajú sa na ňom uskutočniť letové výpočty, sú v ňom napríklad uložené mapy a všetky potrebné checklisty, návody a ďalšie dokumenty pre bezpečné vykonanie letu. MEL (Minimum Equipment List) – oficiálny zoznam závad a nefunkčných zariadení, s ktorými môže lietadlo podľa predpisov dočasne pokračovať v prevádzke, a to za presne stanovených podmienok a časového obmedzenia. Každý typ lietadla má svoj vlastný MEL, ktorý vychádza z dokumentácie výrobcu a je súčasťou prevádzkovej príručky lietadla. Ak sa povie, že je niečo „vymelované“, znamená to, že daná závada je zapísaná v MEL a lietadlo môže letieť len v súlade s postupmi a obmedzeniami uvedenými v tomto zozname. Barany – typ riadenia lietadla v Boeingu. Vyzerajú ako „volant“ v tvare písmena U, ktorým pilot ovláda výškové a smerové kormidlo. Thrust levers (plynové páky) – páky, ktorými sa nastavuje výkon motorov. Posun dopredu znamená vyšší ťah, posun dozadu zníženie výkonu. Autothrottle – automatické riadenie plynových pák, pri ktorom systém lietadla podľa nastavených alebo naprogramovaných parametrov udržiava požadovanú rýchlosť alebo výkon motorov. Zjednodušene povedané, je to niečo ako tempomat v aute. B787 má dva tieto „tempomaty“ Fuel Cut-Off Lever (palivová prípusť) – páka, ktorá ovláda ventil prívodu paliva do motora. V polohe RUN (beží) je ventil otvorený a motor pracuje. V polohe CUTOFF (uzavreté) je ventil zatvorený a motor nebeží. Na B787 sú tieto páky umiestnené pod plynovými pákami (thrust levers) na stredovom ovládacom pulte medzi pilotmi. FO (First Officer) – prvý dôstojník, teda kopilot. Plnohodnotný pilot, ktorý vedie let spoločne s kapitánom. PIC (Pilot in Command) – veliteľ lietadla, teda kapitán, ktorý má konečnú zodpovednosť za celý let. ANC – Aviate, Navigate, Communicate – zásada, ktorou sa piloti riadia v prípade problémov: v prvom rade leť (ovládaj lietadlo), potom naviguj (zorientuj sa), a až potom komunikuj (s riadením letovej prevádzky). Air-Ground Sensor – senzor na podvozku, ktorý rozpoznáva, či je lietadlo na zemi alebo vo vzduchu. Podľa toho sa aktivujú alebo deaktivujú rôzne systémy. HUD (Head-Up Display) – priehľadný displej pred očami pilota, zobrazujúci dôležité údaje (rýchlosť, výšku, smer) priamo do zorného poľa. FMS (Flight Management System) – palubný počítač, ktorý pomáha s plánovaním trasy, výpočtom paliva, výšok, rýchlostí a ďalších údajov potrebných pre let. EICAS checklist – elektronický systém, ktorý zobrazuje stav systémov lietadla (poruchy, parametre motorov...) a automaticky ponúka kontrolný zoznam krokov, ktoré má posádka vykonať.