Dnes s Petrom a Michaelou o školských poriadkoch, o vzdelávacom systéme a o tom, čo všetko vieme, alebo by sme mali vedieť po absolvovaní materskej, základnej a strednej školy a prečo to tak nie je. O tom ako sa dosahujú vzdelávacie a výchovné ciele. Aká vládne atmosféra v škole a prístup škôl k žiakom. O tom, že sa v školách nezmenil autoritatívny, direktívny až totalitný prístup, napriek viac ako 30-tim rokom demokracie. Ako v hlavách riaditeliek a riaditeľov ako aj učiteľského zboru pretrváva duch neslobody a nadradenosti. A celé je to v skutočnosti tak bizardné, že sa na tom nedá nesmiať.
§
245/2008 Z. z. Zákon o výchove a vzdelávaní (školský zákon)
§ 4
Ciele výchovy a vzdelávania
Cieľom výchovy a vzdelávania je umožniť dieťaťu alebo žiakovi
a) získať vzdelanie podľa tohto zákona,
b) získať kompetencie v oblasti komunikačných schopností, využívania digitálnych technológií, komunikácie v štátnom jazyku, cudzom jazyku a v národnostnej škole, národnostnej triede alebo v národnostnom školskom zariadení aj v jazyku národnostnej menšiny,
c) získať kompetencie najmä v oblasti prírodných vied, humanitných vied, technických vied, matematickej gramotnosti, finančnej gramotnosti, čitateľskej gramotnosti, pohybu a zdravia, kompetencie k celoživotnému učeniu, sociálne kompetencie, umelecké kompetencie, občianske kompetencie a podnikateľské schopnosti,
d) ovládať anglický jazyk a aspoň jeden ďalší cudzí jazyk a vedieť ich používať,
e) naučiť sa správne identifikovať a analyzovať problémy a navrhovať ich riešenia a vedieť ich riešiť,
f) rozvíjať manuálne zručnosti, tvorivé, umelecké psychomotorické schopnosti, aktuálne poznatky a pracovať s nimi na praktických cvičeniach v oblastiach súvisiacich s nadväzujúcim vzdelávaním alebo s aktuálnymi požiadavkami na trhu práce,
g) posilňovať úctu k rodičom a ostatným osobám, ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám štátu, ktorého je občanom, k štátnemu jazyku, k materinskému jazyku a k svojej vlastnej kultúre,
h) získať a posilňovať úctu k ľudským právam a základným slobodám a zásadám ustanoveným v Dohovore o ochrane ľudských práv a základných slobôd,5) ako aj úctu k zákonom a osobitne vzťah k prevencii a zamedzeniu vzniku a šírenia kriminality a inej protispoločenskej činnosti,
i) pripraviť sa na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti, v duchu porozumenia a znášanlivosti, rovnosti muža a ženy, priateľstva medzi národmi, národnostnými a etnickými skupinami a náboženskej tolerancie,
j) naučiť sa rozvíjať a kultivovať svoju osobnosť a celoživotne sa vzdelávať, pracovať v skupine a preberať na seba zodpovednosť,
k) naučiť sa kontrolovať a regulovať svoje správanie, starať sa a chrániť svoje zdravie vrátane zdravej výživy a životné prostredie a rešpektovať všeľudské etické hodnoty,
l) získať všetky informácie o právach dieťaťa a spôsobilosť na ich uplatňovanie.
§
zákon 245/2008 – § 153 Školský poriadok
(1) Riaditeľ školy alebo školského zariadenia vydá školský poriadok po prerokovaní s orgánmi školskej samosprávy a v pedagogickej rade. Školský
poriadok upravuje najmä podrobnosti o
a) výkone práv a povinností detí, žiakov a ich zákonných zástupcov v škole alebo v školskom zariadení, pravidlá vzájomných vzťahov a vzťahov s
pedagogickými zamestnancami a ďalšími zamestnancami školy,
b) prevádzke a vnútornom režime školy alebo školského zariadenia,
c) podmienkach na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí a žiakov a ich ochrany pred sociálnopatologickými javmi, diskrimináciou alebo
násilím,
…
§
§
Dohovor o právach dieťaťa – 104/1991 Zb.
§§§
Taktiež na Spotify
https://podmaz.sk/podcast/pravek-podcast-o-prave-a-ekonomii
Úvodná a záverečná zvučka: Tempus est Iocundum Codex Buranus, 179
Interpret: Artefactum, Jose Manuel Vaquero Ruiz, Vicente Gavira
Album: De la Taberna a La Corte
Strih a úprava: Peter Serina