„Dve až štyri percentá pri potravinách, okolo desať percent pri zvyšnom sortimente“. To má byť podľa Martina Katriaka zo Zväzu obchodu a cestovného ruchu týždenný podiel predaja počas nedelí. V prípade predaja v piatok či sobotu je tento podiel neporovnateľný – takmer 50percent. Inými slovami – predávať v nedeľu sa neoplatí – argumentuje. No ekonomické dôvody nemajú byť na prvom mieste, dodáva. Dá sa v tom obchodníkom veriť?

Ak politici na tému zatiaľ odpoveď len hľadajú, obchodníci akoby mali jasno. Predavači naviac dodávajú, že je iné byť doma pri svojich v nedeľu, keď sú doma a iné cez týždeň, ako náhradný deň voľna za odrobenú nedeľu, hoc so sto percentným príplatkom. Ich argumenty priblíži Jozef Zadňan z odborového zväzu pracovníkov obchodu.

Čo teda vedie obchodníkov a predavačov za volaním po zatvorených obchodoch v nedeľu? Presvedčia politikov, ktorí zastávajú všetky mysliteľné pozície? Od zatvorenia už aj v pripravenej legislatívnej podobe, až k tým, ktorí by najradšej otázku nechali na samotných obchodníkov, či dali nástroj do rúk aj predavačom, ktorí by si mohli voľnú nedeľu akoby uplatniť v obchodnej „výhrade svedomia“, čoho sa však štítia obchodníci.

Celú situáciu môže politicky skomplikovať fakt, že s legislatívnym zámerom zatvoriť v nedeľu obchody už prišla opozícia. Od piatka je parlamente návrh strany Smer-SD, chystá sa rovnako Kotlebova Ľudová Strana. Ako sa k nim postaví vládna väčšina, ktorá o téme síce v tomto volebnom období začala hovoriť skôr, no legislatívne to nedotiahla až k zákonnej úprave? Odpoveď môže dať už júnová parlamentná schôdza.