Postrieľame vás ako psy, aj s vašimi bielymi golierikmi, vy svine inteligentné,“ zaznie v inscenácii Ruské denníky, ktorá je dramatizáciou románu o útoku na ruskú inteligenciu počas revolúcie a občianskej vojny v Rusku. Čo robiť, keď sa vzdelanie, po ktorom človek celý život túži, stane odrazu biľagom? Keď sa vedomosti stanú nástrojom ovládania a utláčania? Keď je človek podozrivý už len tým, že nosí okuliare?

Hosťami dnešného podcastu sú dramaturg inscenácie Daniel Majling a predstaviteľka titulnej role Jana Kovalčiková. Dozviete sa, že inscenácia skúma mechanizmus toho, ako sa počas revolúcie ľudia zrazu menia, ako človeka vynesie z nuly na hrdinu, ako niekto, kto sa javil statočný, sa ukáže ako úplný zbabelec. V revolúcii totiž niekedy ide o spravodlivý hnev, ale inokedy sú to už len orgie osobnej pomsty, ktorá sa zaodeje do revolúcie a vznikne len chaos, ktorý vyústi k tomu, že príde niekto, kto spraví poriadok tvrdou rukou.

Pri inscenovaní silných tém alebo príbehov, ktoré sa odohrávajú v zložitých dobách ako revolúcia, vojna, holokaust či genocída, zároveň vždy hrozí nebezpečenstvo, aby inscenátor len nekopil krutosť na krutosť, aby to nerobil len ako breviár krutosti alebo encyklopédiu toho, akým ešte spôsobom dokáže človek človeku ublížiť.

Na jednej rodine nám inscenátori ukázali, čo sa dialo tisíckam rodín. A na tom uvidíme, aký je svet, v ktorom sa príbeh odohráva.