Bola prvou veľkou operou 20. storočia. Kritici ju zaznávali, ale publikum, speváci a hudobníci ju milovali. Na pokraji éry nástupu nových médií, kedy film vystriedal operu ako väčšinový žáner, sa ujala aj vďaka osvedčenému vzorcu najhranejšieho svetového dramatika doby Victoriena Sardoua. Vynikala dôkladnou expozíciou, logickým radením udalostí, vývojom od príčiny k následku, smerovaním k vyvrcholeniu, manipuláciou s tajomnými informáciami, prekypovala napätím a prekvapivými zvratmi. Bola prvou premiérou, ktorá Puccinimu nepriniesla zdrvujúce kritiky, ani sa s ňou nespájal žiaden škandál. Prelína sa v nej politický, milostný aj sexuálny motív.
Polemiku o tom, či geniálna hudba Pucciniho až príliš ilustruje dramatickú linku, alebo naopak – je ukážkou umného balansu a ohuruje nás svojou strhujúcou inštrumentáckou, nápaditou harmóniou a prenádhernou melodikou tém, diskutujú v dnešnom podcaste dramaturg Opery SND Jozef Červenka s dirigentom Martinom Leginusom. Tosca. Dokonalá hudobná dráma.
Autor: Jozef Červenka