Mama štyroch detí hovorí o prežívaní predvianočného času, vplyvoch okolia aj duchovnom dozrievaní v materstve.
S príchodom detí ženy často zabudnú počúvať svoje túžby a plnia predstavy iných o tom, čo je byť dokonalou matkou.
„A platí to aj o Advente. Nemusím mať umyté všetky okná, dokonalú vianočnú výzdobu a napečených desať druhov koláčov len preto, že tak to robí moja mama, svokra či niektoré priateľky. Dôležité je pomenovať si svoje vlastné priority, vytvoriť si priestor na stíšenie a poznávanie toho, k čomu ma pozýva Boh,“ hovorí v Postoj TV Andrea Mikolášiková, pre ktorú je Advent najkrajší čas v roku.
V rodine Mikolášikovcov si obľúbili adventnú aktivitu Jesseho strom. „Nie každému to musí vyhovovať. Povzbudzujem k akémukoľvek spôsobu spoločne stráveného času pri modlitbe, čítaní z Písma, rozprávaní sa o vianočných udalostiach. Učíme tým deti vnímať výnimočnosť tohto času,“ vysvetľuje a ponúka v relácii niekoľko ďalších inšpirácií.
Andrea Mikolášiková vyštudovala katolícku teológiu a získala licenciát so špecializáciou na teológiu manželstva a rodiny v Rakúsku. Je zakladateľkou rodinného portálu zastolom.sk. Momentálne sa začína viac venovať oblasti ženskej spirituality.
„Katolícka ženská spiritualita vychádza najmä zo skúseností žien – mystičiek, ktoré boli rehoľníčky. Je silná v témach, ako dôstojnosť a povolanie ženy či misijné pôsobenie, avšak absentuje rozmer cyklickosti ženy, materstva spojeného s tehotenstvom, pôrodmi a podobne. V týchto oblastiach máme potom tendenciu siahať po ezoterických zdrojoch a či rôznych iných psychologických smeroch,“ hovorí Mikolášiková.
Podľa nej nám uniká potenciál, ktorý má materský rozmer v súvislosti s duchovnou cestou ženy. Kedysi uvažovala nad vstupom do kontemplatívnej rehole. Postupne však v manželstve objavuje, že kontemplatívne povolanie môže mať aj ako laička v rodine.
„Modlitba súhlasu je jednou z kontemplatívnych techník. Mama často v kolotoči svojich povinností nemá silu modliť sa denne ruženec či rozjímať nad slovami Písma. Vtedy prichádza na rad kontemplácia, ktorá je viac o Božej aktivite ako našej. A kedy môže byť žena viac Bohu k dispozícii ako v stave úplnej vyčerpanosti? Aj to je súčasť nášho duchovného vyzrievania. Takto sa však na to nepozeráme a považujeme to za svoje zlyhanie v duchovnom živote,“ hovorí Mikolášiková.