Na školstvo sa stále pozeráme cez „Mečiarove okuliare“!
https://youtu.be/3yERDHzwUo4
Pri diskusií o problémoch školstva, alebo o aktuálnych problémoch zdravotníctva, cítiť na Slovensku veľkú bezmocnosť. Pred voľbami nám politici sľubujú “zázraky na počkanie” a po voľbách je realita úplne iná. Prestávame veriť, že sa problémy dajú riešiť výmenou ľudí, nejakými malými parametrickými zmenami, alebo “naliatím” peňazí od nemeckého daňového poplatníka skrze štruktúry Európskej únie. Podobné problémy v školstve ako máme my, majú aj iné krajiny. Avšak málokde ich riešia “čarovným prútikom” z centrálnej vlády. Organizácia OECD dlhodobo porovnáva údaje o výkonnosti vzdelávania. Prakticky všetky skúmané ukazovatele potvrdzujú pozitívny a zásadný vzťah medzi inštitucionálnou decentralizáciou vzdelávania a výsledkami žiakov. Údaje z roku 2009 jasne ukazujú, že zvýšenie decentralizácie vzdelávania o 10 bodov zlepšuje hodnotenie PISA približne o štyri body, čo zodpovedá zlepšeniu pozície približne o štyri krajiny. Jednoducho povedané, čím je vzdelávací systém viac autonómny od centrálnej vlády, tým má lepšie výsledky. Dáta z 38 krajín OECD to jednoznačne potvrdzujú. Od roku 2009 sa školstvo výrazne zmenilo. Digitalizácia, rôzne alternatívne postupy, ale hlavne dopyt po nových zručnostiach na trhu práce ovplyvnili smerovanie celého vzdelávacieho segmentu. Ako sa so zmenami vysporiadali krajiny s centralizovaným a ako krajiny s decentralizovaným školským systémom? Keď porovnáme analýzu OECD z roku 2009 s analýzou z roku 2015 vidíme veľký posun v prospech decentralizovaného systému, kde je školstvo plne v rukách samosprávy, prípadne neštátneho sektora. Každé zvýšenie decentralizácie vzdelávania o 10 bodov zodpovedá zlepšeniu pozície až o šesť krajín. Dôvodom je väčšie prispôsobenie školstva lokálnym potrebám, rýchlejšia adaptácia na zmeny a konkurencia medzi inštitúciami. Určite by bolo zaujímavé analyzovať dáta z covidového obdobia. Tie zatiaľ nemáme. Keď však porovnáme ako sa s výzvami covidu, ale aj napríklad utečeneckej krízy z Ukrajiny, popasovala samospráva na Slovensku, tak nám to môže mnohé naznačiť. Keď sa centrálna vláda ešte len zobúdzala, že je tu nejaká kríza, samospráva napriek podfinancovaniu prinášala niekoľko týždňov konkrétne riešenia týchto problémov. Dajme si dole “mečiarove okuliare” a pozrime sa na riešenia štrukturálnych problémov z pohľadu komunálnej politiky. Je načase prehodnotiť kompetencie a financie na rôznych úrovniach verejnej správy. Ak budeme donekonečna čakať na spasiteľa v centrálnej vláde je viac ako pravdepodobné, že sa ho nikdy nedočkáme. Dáta pritom ukazujú, že najlepšie riešenia pochádzajú zdola.
Článok vyšiel ako komentár pre Hospodárske noviny: https://hnonline.sk/komentare/komentare/96054109-na-skolstvo-sa-stale-pozerame-cez-meciarove-okuliare
Autorom je Daniel Kojnok.
#MečiaroveOkuliare #Školstvo #AlianciaZaSilnéRegióny #MatkaVšetkýchReforiem #VýkrikZRegiónov #Decentralizácia #Reforma #DanielKojnok #Aktivizmus #parlament #mesto #nadsencirozvojanovohradu #vykrikzregionov #centrumrozvojainovacii #Lucenec #Novohrad #regiony #Slovensko #rozhovor #podcast