Vypočujte si mimoriadne dôležitú diskusiu v podcaste "Výkrik z regiónov" s veľmi vzácnymi hosťami: bývalým ministrom školstva a poslancom Národnej rady, pánom Horeckým, a analytikom INESS, Robom Chovanculiakom. Spoločne rozoberáme novú, kontroverznú reformu financovania školstva, ktorá môže mať katastrofálne dôsledky pre státisíce detí, rodičov a učiteľov na Slovensku!Ministerstvo školstva navrhuje radikálne zmeny, ktoré by neštátnym (súkromným a cirkevným) školám odobrali 20% normatívu (štátneho príspevku na žiaka), ak sa nestanú tzv. "verejnými poskytovateľmi". Táto zmena sa dotkne približne 150 000 detí a dvakrát toľkých rodičov a učiteľov.Prečo je táto reforma taká nebezpečná a likvidačná?• Existenčná hrozba: Pre mnohé školy, vrátane cirkevných, ktoré nevyberajú školné, alebo súkromných škôl s minimálnym školným (napr. 20 € mesačne), je strata 20% normatívu (cca 600 € na rok a dieťa) absolútne likvidačná. V praxi to znamená, že školy budú musieť násobne zdvihnúť poplatky alebo skrachujú.• "Druckerova dilema": Školy sú nútené vybrať si medzi dvoma zlými možnosťami – buď sa stanú verejným poskytovateľom (neprijímajú školné a stratia flexibilitu výberu žiakov), alebo si ponechajú autonómiu, ale prídu o 20% štátnych prostriedkov. Obe cesty sú finančne neudržateľné.• Podfinancovanie školstva: Slovenský normatív je už dnes nedostatočný aj pre štátne školy, ktoré sa spoliehajú na pomoc rodičov a samospráv. Táto reforma odreže poddimenzované školstvo od kľúčových materiálnych, ľudských zdrojov a know-how.• Trest za úspešnosť: Reforma potrestá práve tie neštátne školy, ktoré prinášajú inovácie, kurikulárne reformy a investujú vlastné zdroje do vybavenia a priestorov, čím odbremeňujú štát.• Skreslené medzinárodné príklady: Argumentácia porovnaním so škandinávskymi krajinami alebo Belgickom je "bezočivá lož". Tieto krajiny majú neporovnateľne vyššie normatívy, vďaka ktorým súkromné školy školné vyberať nemusia.• Úspešné modely existujú: Poľsko a Estónsko sú príklady úspešných európskych krajín, kde všetky typy škôl (verejné, súkromné, cirkevné) dostávajú rovnaký, plný normatív a zároveň môžu vyberať poplatky s minimálnymi reguláciami.• Falošná dilema "elitného školstva": Dáta jasne ukazujú, že rozdiely vo výsledkoch medzi štátnymi, súkromnými a cirkevnými školami nie sú štatisticky významné. Nevzniká nám tu žiadne paralelné elitné školstvo.• Odliv mozgov: Obmedzenie rozmanitosti školských možností môže zhoršiť už tak zlý stav odlivu najkvalitnejších žiakov a odborníkov do zahraničia, ktorí si tu potom nezaložia rodinu, ak nevidia dostatočné možnosti vzdelávania pre svoje deti.• Ohrozenie jednoty: Reforma zámerne vráža klin medzi štátne a neštátne školy, čím narúša dlhoročnú spoluprácu a jednotu v školstve.• Zlá príprava zákona: Návrh zákona je nepremyslený, plný neznámych a dier v lodi, s mnohými nástrahami (napr. obce nemusia dať obvod, čo vedie k vyškrtnutiu školy).Čo môžete urobiť? Toto je civilizačná križovatka pre našu krajinu. Nenechajte túto zmenu prejsť mlčaním! Odporúčame:Sledujte celý podcast a zdieľajte ho, aby sa o tejto dôležitej téme dozvedelo čo najviac ľudí!Môj blog: https://danielkojnok.substack.com/Spotify: https://open.spotify.com/show/769wMEsLsFpDwyvcIXltob?si=l_1_QJ9dTNGHZLjGslBO6Q&utm_source=copy-linkApple Podcast: https://podcasts.apple.com/us/podcast/výkrik-z-regiónov/id1600039431Google podcast: https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy83OTAwMDgxMC9wb2RjYXN0L3JzcwYoutube: https://www.youtube.com/channel/UCBxz1U4g5DbpZ9nZCBuIK2gModeruje Daniel Kojnok: https://www.instagram.com/danielkojnok/#reformaSkolstva #slovenskeSkolstvo #sukromneSkoly #cirkevneSkoly #financovanieVzdelavania #skolstvo #normativ #skolne #ministerstvoSkolstva #diskriminacia #vzdelavanie #rodicia #ucitelia #slovensko #VyKrikZRegionov #Horecky #Chovanculiak #INESS