Ako sa darilo tvorcom najpočúvanejších slovenských podcastov v roku 2022

Vydavateľ rádia Expres a Europa 2 – Bauer Media Slovakia, ZAPO, denník SME, RTVS a Denník N patrili v roku 2022 medzi tvorcov najpočúvanejších podcastov.

Slovenské podcasty z ich dielne sa pravidelne umiestňujú v top rebríčkoch Apple aj Spotify, ktoré prinášame na webe aj my.

Portál Podmaz zverejnil rebríček spontánnej počúvanosti podcastov, ktorý pripravila prieskumná agentúra 2muse. Ten vytvára v rámci svojho pravidelného prieskumu o slovenských podcastoch každý polrok.

Prieskum slovenských poslucháčov podcastov

Prieskum napríklad potvrdil, že aj na Slovensku najčastejšie používajú poslucháči Spotify na počúvanie podcastov.

Okrem podcastových aplikácií ich sledujú aj na YouTube alebo webe (pravdepodobne pri podcastoch spravodajských médií).

V rebríčku počúvanosti sa objavujú aj slovenské platformy ako Podmaz, aplikácia Toldo alebo skpodcasty.sk.

Najzaujímavejšou informáciou z prieskumu je však spomínaný rebríček najväčších tvorcov alebo producentov slovenských podcastov podľa toho, aké podcasty ľudia povedali, že počúvajú.

Na prvom mieste sa umiestnil vydavateľ rádií Expres a Europa 2 – Bauer Media Slovakia. Nasleduje ZAPO – Zábava v podcastoch, denník SME, RTVS, Denník N a Aktuality.

Údaje z rebríčka sa dajú skôr chápať ako sila značky a zásah unikátnych poslucháčov. Nevypovedá o tom, v akej miere počúvajú poslucháči podcasty daných producentov.

Grafy počúvanosti producentov najpočúvanejších slovenských podcastov

Ukazuje to aj nižšie zobrazený graf zostavený z verejne dostupných dát o počúvanosti podcastov Bauer Media Slovakia, ZAPO, SME a Denníka N.

Rovnako ako Bauer Media Slovakia so svojou platformou Podplay Studio, aj ZAPO, denník SME a Denník N používajú hostingové služby (Podbean a Anchor), ktoré získali IAB certifikáciu pre meranie dát podcastov. Dáta preto môžeme pokojne porovnávať.

RTVS a Aktuality údaje o počúvanosti svojich podcastov nezverejňujú.

Pri pohľade na vývoj počúvanosti za rok 2022 je prekvapivé, aký veľký je objem počúvanosti denného spravodajského podcastu denníka SME Dobré ráno.

Podľa decembrových štatistík bola priemerná počúvanosť na jeden diel takmer 43-tisíc prehratí.

Jedným z dôvodov veľkého rastu, keď porovnáme údaje oproti roku 2021, je najmä vojna na Ukrajine.

Dobré ráno po napadnutí Ukrajiny začalo denne počas niekoľkých mesiacov produkovať okrem klasických dielov podcastu aj večerné vydania so zhrnutím vývoja na vojnovom fronte.

Pri bližšom pohľade na dáta tiež vyplýva, že podcastová verzia relácie Rozhovory ZKH bola v roku 2022 zodpovedná za takmer 7 miliónov prehratí.

Najvyšší medziročný rast zaznamenal práve denník SME, nasleduje ZAPO a Bauer Media Slovakia.

Podobný rebríček, aký pripravila agentúra 2muse, pripravuje posledné roky aj uznávaná americká prieskumná agentúra Edison Research, ktorá sa venuje prieskumom podcastov takmer od ich vzniku.

Edison Research tvorí rebríček top podcastových skupín podľa dosahu (by reach) v Spojených štátoch. Ide teda o podiel poslucháčov, ktorí podcasty danej skupiny, teda vydavateľa počúvajú.

Takto vysvetľujú ako vzniká: Meria dosah ako percento týždenného publika podcastov. Rebríčky sa zostavujú meraním celkového neduplikovaného dosahu všetkých relácií reprezentovaných danou skupinou.

Rebríček vzniká na reprezentatívnej vzorke poslucháčov podcastov, čím sa tiež líši od vyššie spomínaného rebríčka 2muse.

Najpopulárnejšie činnosti pri počúvaní podcastov

Podmaz tiež zverejnil z prieskumu 2muse, čo najčastejšie robia poslucháči podcastov na Slovensku pri počúvaní.

Neprekvapivo, na prvom mieste sú domáce práce a v tesnom závese nasleduje relax. V prvej päťke je ešte surfovanie na nete, jedenie a práca, resp. home office.

Celý zoznam však ukazuje, že činností, pri ktorých si poslucháči púšťajú svoje obľúbené relácie je naozaj mnoho.

Odoberajte audio verzie článkov z skpodcasty.sk ako podcast.

Autor pracuje vo vydavateľstve Petit Press, ktoré vydáva aj denník SME, podieľal sa na vzniku podcastu Dobré ráno a pripravoval podcastové štatistiky.

Dávid Tvrdoň
Dávid Tvrdoňhttps://davidtvrdon.com
Novinár, moderátor a špecialista na digitálne predplatné. Počas štúdia žurnalistiky pracoval v online marketingu. Od roka 2015 prešiel do denníka SME, kde sa venoval dátovej žurnalistike, technologickému spravodajstvu, produktovému manažmentu a neskôr digitálnemu predplatnému ako aj newslettrovej stratégii. Moderuje technologický podcast Klik.