Spomínate si na legendárny mobil značky Nokia? Od jeho uvedenia na trh zaznamenal postupne veľký nárast predaja až do momentu, kedy ho nahradili smartfóny. Postupne sa prestal kupovať až sa z trhu stiahol. Tento priebeh sa volá životný cyklus výrobku. V podcaste si vysvetľujeme, ako Kotler tento cyklus definoval. Na praktických ukážkach si objasňujeme čo sa dá v jednotlivých fázach robiť a ako vlastne trh s produktami funguje.
- Životný cyklus produktu je charakterizovaný piatimi odlišnými štádiami. Prvé štádium je vývoj výrobku, nasleduje uvedenie výrobku, rast, zrelosť tzv. maturita a posledné štádium je pokles.
- Produktom v jednotlivých štádiách by sa mala venovať aj rôzna pozornosť, pretože tieto štádiá si vyžadujú rôzne nároky na marketing. Vo firmách sa produktom v štádiu zrelosti venuje najviac pozornosti.
- Modifikácia trhu, výrobku, či celého marketingového mixu sú najlepšími prostriedkami, ako sa vyrovnať s konkurenciou v štádiu zrelosti produktu.
- Ak je produkt v štádiu poklesu, je veľmi nákladné pokračovať v jeho predaji. Omnoho rozumnejšie je venovať sa produktom, ktoré majú ešte potenciál a majú aj perspektívnejšiu budúcnosť.
- Životná krivka produktu, ktorá popisuje všetky štádia životného cyklu výrobku, ma zväčša tvar písmena S.
Podrobnejšiemu vysvetleniu prvého štádia, a teda vývoja produktu, sme sa venovali v 11. epizóde Proces vývoja nového produktu. Zvyšným štádiám sa venujeme podrobne v tomto podcaste a v blogu Životný cyklus produktu, v ktorom vám ilustrujeme aj životnú krivku produktu. Nájdete ho na našej webovej stránke www.levopshere.sk v časti blogy.