Peter Dendis, ktorý pôsobí vo FinTech platforme Salus Populi, sa špecializuje na blockchain a kryptomeny. Práve týmto témam venujeme tento rozhovor. Na prvý pohľad to nie je téma, ktorá sa spája s marketingom, no po vypočutí rozhovoru s Petrom zistíte, že kryptomeny nie sú len o investovaní, ale majú v biznise aj iné výhody.

V úvode si prakticky vysvetľujeme základné pojmy a témy, ktoré sa pri kryptomenách a blockchaine objavujú a v druhej časti sa rozprávame o ich prepojení s marketingom. Keďže je to téma, ktorej mnoho ľudí nerozumie, rozhodli sme sa ju poňať prakticky a zrozumiteľne, preto veríme, že sa nám podarilo túto tému priblížiť tak, aby vás to bavilo a aby ste jej porozumeli.

  1. Blockchain predstavuje databázu, ktorú si vieme prirovnať ku excelovskej tabuľke na Google drive. Je verejný a decentralizovaný, preto neexistuje možnosť, aby bol manipulovaný. Kryptomena je digitálna obdoba meny.
  2. Blockchain má 3 základné funkcionality: currency (určovanie, presúvanie a udržiavanie hodnoty peňazí), utility (vykonanie nejakej funkcionality ako napríklad overenie dodávateľov) a security (kontrola nad transakciami).
  3. Sú odhady, že 10% celého HDP sveta pôjde nejakým spôsobom cez blockchain.
  4. Peter hovorí, že blockchain môže pomôcť nášmu biznisu – pomôcť ho updatnúť, urobiť ho lepším, rýchlejším, či decentrilovanejším. Blockchain jednoducho znamená prinesenie slobody vďaka technológiám do bežného sveta.
  5. Čo je pri kryptomenách zaujímavé z marketingového pohľadu je to, že to, akú cenu bude mať bitcoin, a to, že je volatilný, je spôsobené ľuďmi, ktorí sú „panikári“. Ako povedal Warren Buffet: na trhoch prechádzajú peniaze od netrpezlivých ľudí k trpezlivým, čo v kryptomenách platí špeciálne.
  6. Jedným prepojením kryptomien s marketingom je FOMO (strach, že prídete o príležitosť), ktorý je tvorený word of mouth. Tým, že bitcoin nemá firmu, ktorá je za ňou, nemá svojich ľudí, a vlastne ani nikto nevie, kto za ním je, preto sa to šíri iba ústne.

Peter dáva radu tým, ktorí by chceli začať s investovaním do kryptomien. V prvom rade je potrebné sa snažiť tomu pochopiť, skúsiť to v menšom a pozerať sa na to z pohľadu 4-8 rokov. Dať do toho toľko, čo nás nebude bolieť, dávať to tam dlhodobo a ísť tam vtedy, keď to nerastie.

Na záver nám Peter necháva svoju radu v súvislosti s marketingom:

Money making, money taking. Nerobte marketing pre marketing. Vždy za tým musí byť produkt, biznis a produkt sa rovná riešenie problému. Čiže ak niekto robí biznis, tak biznis by mal riešiť niekomu problém. A ak robíte marketing, musí byť v súlade s biznisom. Čiže robiť marketing pre marketing je neprirodzenosť, ktorá vám skôr či neskôr dá feedback a skrachujete. Ak robíte marketing, tak ho robte s pohľadom na komplexnosť biznisu.