Adam Brocka, spoluzakladateľ Kiuub a Peter Marcely, business dizajnér v Kiuub, sú hosťami nášho podcastu. V ňom sa rozprávame na veľmi zaujímavú tému – validácia. Práve validácia odpovedá na to, ako zistiť, či nápad stojí za to a či sa oplatí pustiť do jeho realizácie. V rozhovore sa postupne dostávame k témam prieskum, prototypovanie a validácia nového nápadu.

Z podcastu by ste si mali odniesť určite týchto 5 myšlienok:

  1. Ročne vzniknú 10-tisíce nových produktov a konceptov a až 70% z nich neuspeje. Buď ich robia od stola, alebo z nejakého presvedčenia, že sa zamilujú do svojho nápadu, a potom zistia, že to buď zákazník vôbec nepotrebuje, nerieši to žiaden jeho problém, alebo to nevytvára konkrétnu pridanú hodnotu.
  2. Validácia je konkrétny proces, ktorým si overíme to, či náš nápad, produkt dáva zmysel a mali by sme ho spúšťať na trh. Validácia by mala zabrániť tomu, aby sa minula zbytočná časová a finančná kapacita na niečo, čo by nemuselo fungovať.
  3. Validácia má presné kroky. Najprv sa opýtame zákazníka, čo si o danom riešení myslí. Následne vytvoríme prototyp, ktorý simuluje produkt, službu a ten testujeme na reálnom trhu, zákazníkovi. Zozbierame dáta, ktoré zanalyzujeme. Na konci je výsledok validácie, ktorý povie o tom, či to dáva zmysel, alebo nám dokonca môže ukázať aj inú cestu.
  4. Validácia je vhodným nástrojom vtedy, keď máme v pláne spustiť produkt, alebo službu, ale tak isto aj vtedy, keď v nich chceme robiť zmeny a potrebujeme si overiť, či plánovaná zmena je správna a bude prínosná.
  5. Je dôležité pochopiť, čo je „prečo“ podnikateľa. Je super, že chceme nejaký nový produkt, ale je dôležité vedieť, prečo ho chceme? V rámci validácie sa v Kiuub snažia „vyotázkovať“ tím, aby pochopili, prečo to chcú podnikatelia robiť.

Čo nám Peter a Adam odkazujú na záver v súvislosti s marketingom?

Peter odkazuje: Skúste sa vždy zamyslieť nad tým, čo si myslí zákazník a v ideálnom prípade sa ho na to aj opýtajte. Nerobte veci len podľa seba, alebo od stola, ale komunikujte aj so zákazníkom a potenciálnym zákazníkom. Nemusí to byť dokonca ani veľká validácia.

Adam odkazuje: Vždy sa nám ukazuje, že keď sa idete pýtať zákazníka, tak to funguje. Vyjdete tak zo svojej bubliny a zabehnutých koľají, pretože nám potom často unikajú veci, ktoré sú možno samozrejme a práve vďaka zákazníckemu insightu a pohľadu sa nám ukazujú nové príležitosti aj riešenia, ktoré nemusia byť finančne náročné na zrealizovanie. Netreba sa báť ísť porozprávať so zákazníkom, pretože potom aj lepšie porozumieme tomu, akým štýlom a jazykom mu to máme odkomunikovať. Na základe toho sa dá „kreovať“ úspešný marketing.