Adam Brocka, spoluzakladateľ Kiuub a Peter Marcely, business dizajnér v Kiuub, sú hosťami nášho podcastu. V ňom sa rozprávame na veľmi zaujímavú tému – validácia. Práve validácia odpovedá na to, ako zistiť, či nápad stojí za to a či sa oplatí pustiť do jeho realizácie. V rozhovore sa postupne dostávame k témam prieskum, prototypovanie a validácia nového nápadu.
Z podcastu by ste si mali odniesť určite týchto 5 myšlienok:
- Ročne vzniknú 10-tisíce nových produktov a konceptov a až 70% z nich neuspeje. Buď ich robia od stola, alebo z nejakého presvedčenia, že sa zamilujú do svojho nápadu, a potom zistia, že to buď zákazník vôbec nepotrebuje, nerieši to žiaden jeho problém, alebo to nevytvára konkrétnu pridanú hodnotu.
- Validácia je konkrétny proces, ktorým si overíme to, či náš nápad, produkt dáva zmysel a mali by sme ho spúšťať na trh. Validácia by mala zabrániť tomu, aby sa minula zbytočná časová a finančná kapacita na niečo, čo by nemuselo fungovať.
- Validácia má presné kroky. Najprv sa opýtame zákazníka, čo si o danom riešení myslí. Následne vytvoríme prototyp, ktorý simuluje produkt, službu a ten testujeme na reálnom trhu, zákazníkovi. Zozbierame dáta, ktoré zanalyzujeme. Na konci je výsledok validácie, ktorý povie o tom, či to dáva zmysel, alebo nám dokonca môže ukázať aj inú cestu.
- Validácia je vhodným nástrojom vtedy, keď máme v pláne spustiť produkt, alebo službu, ale tak isto aj vtedy, keď v nich chceme robiť zmeny a potrebujeme si overiť, či plánovaná zmena je správna a bude prínosná.
- Je dôležité pochopiť, čo je „prečo“ podnikateľa. Je super, že chceme nejaký nový produkt, ale je dôležité vedieť, prečo ho chceme? V rámci validácie sa v Kiuub snažia „vyotázkovať“ tím, aby pochopili, prečo to chcú podnikatelia robiť.
Čo nám Peter a Adam odkazujú na záver v súvislosti s marketingom?
Peter odkazuje: Skúste sa vždy zamyslieť nad tým, čo si myslí zákazník a v ideálnom prípade sa ho na to aj opýtajte. Nerobte veci len podľa seba, alebo od stola, ale komunikujte aj so zákazníkom a potenciálnym zákazníkom. Nemusí to byť dokonca ani veľká validácia.
Adam odkazuje: Vždy sa nám ukazuje, že keď sa idete pýtať zákazníka, tak to funguje. Vyjdete tak zo svojej bubliny a zabehnutých koľají, pretože nám potom často unikajú veci, ktoré sú možno samozrejme a práve vďaka zákazníckemu insightu a pohľadu sa nám ukazujú nové príležitosti aj riešenia, ktoré nemusia byť finančne náročné na zrealizovanie. Netreba sa báť ísť porozprávať so zákazníkom, pretože potom aj lepšie porozumieme tomu, akým štýlom a jazykom mu to máme odkomunikovať. Na základe toho sa dá „kreovať“ úspešný marketing.