[00:00:08.190] - Nikola Šulíková Bajánová
Najmä dnes, v ťažkých časoch poznačených zdražovaním a možným prepúšťaním, znejú ponuky na rýchly zárobok ešte lákavejšie. Veľakrát však práve sľuby o šťastných zajtrajškoch a finančnej nezávislosti, nech už to znamená čokoľvek, končia neúspešne. Nakúpite produkty, ktoré potom tlačíte všetkým svojim známym a ak neuspejete, ostávate v strate. Alebo nahovárate iných ľudí, aby sa do tohto podnikania zapojili tiež. A zrazu máte okruh známostí o čosi menší, lebo s vami už nič nechcú mať a ak neuspejete je to len o vašom nedostatku motivácie a ani náhodou o schéme, ktorá z nejakého dôvodu funguje desiatky rokov aj napriek zjavným nedostatkom. Toto je asi najbežnejšia predstava o sieťovom marketingu. Ide o kontroverznú stratégiu, ktorá áno dá časti ľudí zarobiť, no viaceré štúdie ukazujú, že drvivá väčšina účastníkov onú finančnú slobodu nedosiahne nikdy. Ja som Nikola Šulíková Bajánová a s Martinom Lindákom si povieme, čo si o tomto fenoméne. Počúvate podcast Ekonómia ľudskou rečou, ktorý prináša portál Skpodcasty.sk.
[00:01:15.550] - Nikola Šulíková Bajánová
Martin, ja som chcela začať tento podcast akože vtipom, ale ty si ma umravnil, že toto nie je vtipná téma, že si nemám robiť srandu z tejto témy, tak prejdem asi rovno k prvej riadnej otázke. Ideme sa rozprávať o MLM, ako to vlastne nazvať? MLM-kách alebo MLM schémach? Jednoducho ideme sa rozprávať o multilevel marketingu. Tak, prosím ťa, najprv mi povedz iba, že prečo sa o tom ideme rozprávať? Prečo sa ideme rozprávať o ľuďoch, ktorí sa ti ozvú, že nevidel som ťa od strednej školy. Ako sa máš? Vieš čo, výborne sa mám ja, žijem si svoj sen, mám vízie, mám uprataný život, chodím 40-krát za rok na dovolenku, jazdím na Lamborghini po Humennom. Čiže prečo sa idem o tom rozprávať? Niekto sa ti takýto ozval?
[00:02:00.880] - Martin Lindák
Áno, celkom dobre si začal a väčšinou sa to takto začína. No MLM-ka, multi-level marketing alebo v slovenčine sa to často označuje ako sieťový marketing je to už vlastne taký štýl predaja, ktorý je tu s nami už desiatky rokov by som povedal, vlastne od socializmu asi a začína sa presne tak, ako si hovorila, že niekto sa ozve, niekto napíše a sľubuje veľké peniaze a krásny život a veľa dovoleniek. A prečo práve táto téma? V zásade tak, ako veľa ľudí, aj ja som scrolloval Instagram a dostal som sa k ľuďom, ktorí vlastne ponúkajú rýchly zárobok cez vlastne predaj produktov, resp. cez MLM-ko, aj otvorene to hovoria, že sieťový marketing vám môže priniesť veľa peňazí. A tak som si povedal, že tá téma už je tu tak dlho a nejak ľudia sa jej veľmi nevenujú, a pritom táto schéma stále má dosť priaznivcov a dosť ľudí, ktorí začnú predávať produkty a venovať sa sieťovému marketingu. Tak som si povedal, že skrátka spravím k tomu video prečo to nie je asi až taký dobrý biznis, resp. prečo je to úplne že zavádzanie.
[00:03:03.100] - Nikola Šulíková Bajánová
Čiže doscrolloval si sa na koniec Instagramu a narazil si na rýchle prachy a slubotechny tohto typu. Dobre, čiže je dobré si oprášiť túto tému, aj keď už naozaj sa tomu venovali aj roky dozadu aj iné médiá, ale naozaj je dobré oprášiť si túto tému, pretože stále to nie je iba vtipné, sorry ja sa na tom naozaj neviem prestať úplne smiať, ale nie je to vtipné, ale je to jednoducho presne niečo ako schéma, na ktorej veľa ľudí zahučí a príde o peniaze. Tak čo to je sieťový marketing? Čo si mám pod tým predstaviť?
[00:03:35.110] - Martin Lindák
V zásade je to štýl predaja jednotlivých firiem hej, sú rôzne firmy na svete, ktoré vlastne predávajú touto formou produkty. Také najznámejšie sú, ja neviem, Amway, Avon, Oriflame, Mary Kay, LR, Herbalife a podobne. To sú také tie najväčšie firmy, ktoré majú vyslovene miliónové až miliardové tržby a sú najznámejšie. A tú sieť predajcov majú najväčšiu a väčšinou predávajú vlastne rôznu kozmetiku alebo doplnky výživy. Skrátka predávajú produkty, ktoré majú zlepšiť zdravie a máme z toho zdraví, schudnúť a podobne. A o čo sa teda konkrétne jedná? V zásade firma si spraví nejaké portfólio produktov a rozhodne sa, že nebude to predávať klasickou cestou, čiže napríklad cez nejaké svoje obchody alebo prevádzky, alebo cez e-shop, alebo cez iné firmy, alebo franšízu a podobne, ale rozhodne sa, že to bude predávať cez takzvaných menších predajcov. Preto je to multi-level marketing ako keby sieťový, resp. viac úrovňový predaj. V praxi to vyzerá tak, že väčšinou sú tam nejaké kľúčové veľké osobnosti, ktoré sú ako keby tvárou tej značky a predávajú tie jej produkty a oni si budujú ako keby portfólio, resp. skupinu obchodníkov pod sebou. Z týchto obchodníkov väčšinou majú nejakú províziu za predaj. Keď ten obchodník podo mnou niečo predá, nejaký ten produkt za nejakú sumu, tak ja mám z toho napríklad 10, 15, 20 percent hej, to už záleží od toho, aké sú tie podmienky a zároveň ten človek podo mnou, keď zohná ďalších ľudí, tak zase sa to bude opakovať, tak on bude mať zase pod sebou niekoho, keď ten predá, zase z neho bude mať províziu. Samozrejme, každý jeden ten človek, ktorý je zapojený v tejto sieti, tak má provízie za to, keď aj on predáva produkty, nielen keď niekto pod ním predáva produkty. A vlastne pre firmy je to celkom efektívny predaj, pretože nemusia sa starať o nejaký marketing, ten marketing im väčšinou robia presne títo, v angličtine sa tomu hovoria, že distribútori, keby sme to presne preložili, ale môžeme to kľudne nazývať obchodníci alebo predajcovia. Nemusí sa starať o marketing a zároveň ani o predaj, pretože skrátka tie tržby im prinesú títo ľudia. Pre firmu je to veľmi výhodné, pre tých samotných ľudí väčšinou to už nie je tak výhodné, pretože pravdou je, že drvivá väčšina ľudí, ktorí sa zapoja vlastne do multi-level marketingu, sieťového marketingu, tak na tom prerába, skrátka dajú viac peňazí na tie produkty ako v konečnom dôsledku predajú.
[00:06:00.940] - Nikola Šulíková Bajánová
Áno, teda len zdôrazníme, že keď sa rozprávame o predaji konkrétnych produktov, tak človek, ktorý sa zapojí do celého tohto procesu si ich najprv musí sám kúpiť a potom ich predáva. On ich akože teda predáva s nejakou maržou hej, že je tam navýšená tá cena. To, čo chcem ja povedať je, že sú ľudia, ktorí na tom vedia zarobiť. Hej, že vieme o nich, ale väčšinou sú akoby na tej špičke toho celého reťazca a tá špička vlastne ústi do toho bodu v jednom trojuholníku, a teda to ma privádza k otázke, že aký rozdiel je medzi tým, čo si teraz popísal a pyramídou schémou.
[00:06:39.830] - Martin Lindák
Tak, ako hovoríš, v zásade odkedy vznikol asi multi-level marketing, tak odkedy sa prirovnáva k pyramídovej schéme. Aj keď si otvoríte YouTube a dáte si tam nejaké že anti MLM a podobne, tak nájdete tam príbehy ľudí, ktorí hovoria o tom, ako boli v tomto zapojení, ako boli dokonca jedným z tých, ktorí boli na vrchole a zarábali tak veľa, vozili sa na drahých autách a tak ďalej, ale skrátka to opustili, lebo buď im to už nedalo svedomie, alebo skrátka boli s tým nespokojní, s tým životným štýlom a tak ďalej a rozprávajú o tom vlastne a tie príbehy sa dajú pozrieť. Veľmi sa to podobá na pyramídový schému, má to tie črty, ale je tam jeden taký najväčší rozdiel, ktorý sa najčastejšie uvádza. A to je to, že keď je nejaká pyramídová schéma, ktoré už nejaké boli vo svete, boli tam miliardy dolárov, eur, nejakej meny skrátka, a potom sa zrútili. Pyramída je zásadne založená na tom, že predávam napríklad finančný produkt, že sľúbim nejaké výnosy 10, 20 percent ročne, keď vy vložíte nejaký kapitál do tejto schémy. Princíp je ten, že skrátka nie je dlhodobo udržateľná, pretože na jej udržanie, čím viac rastie počet ľudí, tak tým väčší počet ďalších ľudí potrebujem do tej pyramídy, aby tí predošlí mohli byť vyplácaní z kladov tých nových ľudí. Preto nevyhnutne tie pyramídy nevydržia dlho. Je len otázne, že ako rýchlo sa zrútia. Pri MLM-ku je to tiež trošku podobné, pretože čím viac ľudí je skrátka zapojených v MLM-ku, tak zase tí ľudia musia produkovať zase novších ľudí, aby vedeli byť na tom ziskoví a zarábať a tí zase ďalších a ďalších. Avšak tu je ten problém, že MLM-ku v zásade má vždy za sebou nejaký produkt hej, ten doplnok výživy, nejakú kozmetiku, niečo, čo nám má zlepšiť život a tak ďalej. A skrátka ľudia kupujú tieto produkty. Ono je pravda, že niektoré MLM-ka sú dokonca založené na tom, že keď tam chce vstúpiť nový obchodník, tak musí si kúpiť nejaký štartovací balíček alebo nejaké portfólio produktov, alebo sú dokonca nútení si ročne kupovať nejaké množstvo produktov, aby to používali dokonca. Keď som si pozeral na YoutTube spoveď jednej, ktorá bola ona sama hovorila, že na vrchole a dávala tam aj fotky a tak ďalej, čiže vyzeralo to, že zarábala fakt veľa, tak ona spomínala, že dokonca mala síce služobné auto, ale aby mala to služobné auto, tak musela mesačne, ja neviem, 1000 či 2000 dolárov minúť na tie produkty. Čiže oni sú fakticky do toho donútení, že stále musia kupovať tieto produkty a pre firmy to je v zásade ziskový biznis, lebo skrátka chodia im tržby z toho. Ono celé to je až absurdné to sledovať, skrátka vystúpenia tých obchodníkov, ako vlastne motivujú tých ďalších, ako ich skrátka presviedčajú, aby vstúpili do tej schémy. Je tam skutočne, že strašne veľa motivácie, všelijakých motivačných výrokov a neviem čoho.
[00:09:22.150] - Nikola Šulíková Bajánová
Vieš čo, to ustupuješ do tej kultúry a k tej sa určite ešte dostaneme, lebo tá je sama o sebe fascinujúca, ale preruším ťa, pretože ma zaujíma jedna vec. Veľmi dôležitá vec, že akože nepoznáme úplne tie zmluvy napríklad a či vôbec tí ľudia dostávajú tie zmluvy. Ten celý systém samotný nie je až taký transparentný, že mňa by zaujímali tieto dve veci. 1. Dobre, tak nejaké veci som si nakúpila, dobrovoľne som si ich nakúpila, lebo som niečomu uverila, ale však mňa ako asi nikto nenúti, aby som to robila, akože neupísala som sa diablovi a nemusím to robiť až do konca svojich dní, čiže z toho viem teoreticky vystúpiť a prestať míňať peniaze na produkty, ktoré zjavne asi neviem tak predať, aby som nebola v strate. A tá druhá otázka súvisí presne s týmto. Čiže čo sú to? To sú také shity, ktoré sa nedajú predať, alebo že prečo 99 percent ľudí, ktorí sa do tohoto zapoja, nezarobia a iba prerobia peniaze? Keď si to dáme do čísel, tak dokonca boli také prepočty, že ročne väčšina ľudí, alebo teda priemer zárobkov bol, ja neviem, 20 dolárov hej, takže ako to funguje? Prečo to tí ľudia robia, keď sú stratoví? To mi vysvetli.
[00:10:33.820] - Martin Lindák
Ono v zásade oni to nevedia, podľa mňa, keď vstupujú do tej schémy, tak je tam tá vidina peňazí a asi nejakú veľkú finančnú gramotnosť okolo toho nemajú a nepozrú si, čo sú tie značky, aké sú tie negatívne skúsenosti a tak ďalej. Druhá vec je to, že skrátka neni to úplná pyramída, že nezrúti sa to od dna až po vrchol. Skrátka vždy tam bude na vrchole to malé percento úspešných ľudí, ktorí pôjdu príkladom a skrátka im to funguje, že zarábajú tie peniaze, žijú si luxusný život a tak ďalej. Čiže skrátka tých ľudí to motivuje hej, to je aj tá pointa, že buďte čo najlepší, buďte lepší ako vaša konkurencia a dostanete sa na vrchol, akože to je jednoduchý ich princíp. To, čo si spomínala, že ono to v zásade nie sú shity hej, sú to normálne produkty ako bežné, ktoré si kupujeme v obchodoch. Niektorí hovoria, že sú predražené, pretože samozrejme, musí tam byť tá marža pre tých všetkých obchodníkov, ktorí sú v poradí, že vlastne tá kvalita síce je, ale je to drahšie ako konkurencia, ale nemusí to vadiť, no keď skrátka zohnáte človeka, ktorý vám to predá, nahovorí vás a vy si to kúpite, tak misia je ako keby splnená.
[00:11:35.610] - Nikola Šulíková Bajánová
No lebo stále akože tam je tá otázka, že áno, chápem, prečo sa do toho dajú ľudia nahovoriť. A teraz tá odpoveď, že prečo v tom zotrvávajú je, že dobre, tak tento rok sa mi nedarilo, ale môj motivačný spíker a všetci tí, čo už súvisí s kultúrou, ktorú si načal, všetci tí, ktorí ma presviedčajú o tom, ako musím sebe veriť, ako musím tú víziu napĺňať, ako sa mám oslobodiť od bežného ekonomického systému a neviem čo, akože práce 9-5 hej, že toto je to, čo ma akože drží v tom systéme, že v ňom zotrvám a poviem si okej, zamakám, ešte do toho dám nejaké svoje peniaze, ale ja viem, že sa mi to raz podarí a že obrátim tie karty. Akože takto, ako my sa o tom rozprávame ako dvaja ľudia, ktorí nikdy nerobili ani nie sme asi úplne nastavení na to, aby sme do takéhoto niečoho spadli, ale akože zdá sa ti, že rozmýšľam správne, že pre toto je do toho namočených toľko ľudí, ktorí na tom aj prerábajú?
[00:12:30.360] - Martin Lindák
V zásade hej, však vždy vlastne všetci veríme v nejaké lepšie zajtrajšky a že bude sa nám dariť a tak ďalej.
[00:12:35.250] - Nikola Šulíková Bajánová
Ja nie, ja nie, ja nie.
[00:12:38.220] - Martin Lindák
Nebuď taká pesimistka.
[00:12:39.990] - Nikola Šulíková Bajánová
Som podľa mňa len realistická, ale dobre.
[00:12:43.410] - Martin Lindák
No a preto tí ľudia skrátka v tom zotrvávajú. Jednak oni sa vždy, to je pravda, že oni vždy sa stretávajú, majú aj nejaké školenia a tak ďalej, že zase netreba to brať, že oni sa o tých nadriadených, resp. tých, čo sú vyššie v tej nazvime to pyramíde, alebo v tom reťazci, nedozvedia nič. Skrátka oni majú také školenia, že ako robiť aktívny predaj, ako si udržovať sociálne siete, ako si tvoriť reelska na Instagram, ako predávať tie produkty a tak ďalej. To určite. Len udržuje ich tá viera v lepšie zajtrajšky. A je to strašne také akože absurdné, lebo ja som sa pozeral niektoré konferencie vyslovene, kde sa stretlo veľa ľudí a išli ich niečo učiť a ja som mal z toho pocit, že to je 80 percent prázdnych rečí hej, že není to proste ako keby stretnutie nejakých marketérov, ktorí teraz tam budú rozprávať o tom, ako si máte optimalizovať svoju stránku pre vyhľadávače, ako máte tvorí obsah na YouTube alebo na Instagram hej, je to stále také veľmi povrchné, viac je tam proste toho motivačného, že nevzdávaj sa, môžeš si vybudovať pasívny príjem, nebudeš musieť chodiť na osem hodín do roboty, budeš lepší ako tvoji susedia a bla bla bla. A je to fakt akože celé absurdné a ja sa čudujem tomu, že ľudia tomu veria, ale trošku o tom hovoria aj štatistiky, lebo často sa k tomu uchádzajú ľudia, ktorí majú vlastne finančné problémy, hovorí sa aj o štatistikách, že je tam veľa matiek, pretože tie sú na materskej, chcú mať nejaký bočný príjem, ktorý si skrátka pri tom dieťati nevedia nejak vybudovať hej, nie každý má prácu, skrátka, že zapneš si počítač a vie robiť na diaľku, čiže toto ich práve oslovuje, že oni im väčšinou tí MLM-kári, tí obchodníci, ktorí si zháňajú nových obchodníkov, hovoria presne to, že budete môcť pracovať z domu, môžte pracovať kedy chcete, lebo skrátka predávať môžete kedy chcete a stačí len vydržať a ten príjem sa dostaví. Niektorí takí tí, nieže jednoduchší predajcovia, ale skrátka, ktorí to povedia na rovinu, oni rovno povedia, že keď s tým začnete, tak musíte začať so svojou rodinou, potom blízkymi priateľmi a potom si radšej založte ten Instagram a tak, aby ste skrátka oslovili aj tých externých. Lenže keď som si pozrel aj tie Instagramy takých tých väčších, tak v zásade je tam vidieť, že oni často si ako keby sponzorujú tie posty, lebo človek to vidí, že ten človek má skrátka 70-tisíc followerov, ale na tých fotkách a reelsoch má lajky asi tak sto ľudí, čo je fakt, že disproporčné voči tomu, aký veľký má profil, čiže ono to je celé tak trochu taká bublina, no a len viera v to, že zajtra bude lepšie.
[00:15:08.850] - Nikola Šulíková Bajánová
No, samozrejme, tí ľudia, ktorí do toho idú, lebo majú finančné problémy je tá najtemnejšia stránka tohto celého a vlastne my sme sa o tom aj rozprávali, že ako je vôbec možné, že keď 99 percent ľudí jednoducho nemá to, čo im bolo na začiatku sľúbené alebo teda povedané ako reálna možnosť, že boli nalákaní na tú vidinu tých lepších zajtrajškov ich nedosiahne, tak ako je možné, že niečo takéto vôbec funguje? Ako je možné, že je dovolené, že sa matka na materskej stane akoby obeťou vyslovene takéhoto niečoho?
[00:15:43.110] - Martin Lindák
V zásade, akože nie som právnik, nevenujem sa nejakému občianskemu alebo obchodnému právu, ale myslím si, že tá logika je celkom jednoduchá, že ony si skrátka kupujú produkt, ktorý môžu používať, plynie im nejaký úžitok z toho a to, že ony ho ďalej nepredajú, že je ako keby ich problém a tá firma to neriešia, alebo ten predajca, čiže podľa mňa z toho právneho hľadiska tu nie je problém, však ono to vidieť aj vo svete, že myslím, že len v Číne a v Indii to je zakázané, forma MLM predaja, ale inak v ostatných štátoch, Spojených štátov a tak ďalej, to je akože obrovský biznis, to sú obrovské firmy. Takou zaujímavosťou je tiež to, že vyslovene tie najväčšie majú miliardové tržby, ale problémom je niekedy sa dopracovať k tým výročným správam. Ja som sa snažil tých najväčších vlastne nájsť, pozrieť si tie výročné správy, čo tam píšu, lebo chcel som tam nájsť, že aké majú tie odmeny tým ľuďom, koľko tých distribútorov majú, tie veľké firmy to väčšinou hovoria celkom akože transparentne, zvyčajne tie, ktoré nie sú v MLM-ku. No a pozrel som si napríklad takú nemeckú. Volá sa LR, ona má nejaké, ja neviem, 300 miliónové tržby mala 2020 či 2021. A našiel som, že oni tam otvorene hovoria, že majú 300-tisíc distribútorov, resp. tých predajcov po svete, čo v zásade vychádza, že ročne jeden predajca ako keby priniesol tej firme tržby 1000 eur, čo je strašne málo. A pritom tých kmeňových zamestnancov tam majú myslím, že necelých 2000, ktorí akože spravujú tú firmu, čiže už len toto hovorí o tom, že asi to pre všetkých nie je výnosné a vlastne hovoria to aj tie štatistiky, že niečo blízko 99 percent ľudí, že skrátka na tom prerobí.
[00:17:17.230] - Nikola Šulíková Bajánová
A my vlastne ani nevieme, že koľko z tých vyplatených odmien, keď to nazvem takto, je za akoby produkty, resp. neviem presne, ako tam potom fungujú tie finančné operácie, ale že ak som marketér alebo teda predajca v sieťovom marketingu, tak koľko je príjem z predaných produktov a koľko je ten pasívny príjem z toho, že zarábam, ak je takáto podmienka dovolená, že zarábam z predajov ľudí, ktorých som ja sama natiahla do tejto schémy, lebo napríklad videla som, že človek dokázal na produktoch zarobiť, ja neviem, 20-tisíc libier mesačne a na, ja akože neviem, nechce sa mi to zase až tak veriť, ale na tých ľuďoch, ktorých recruitoval to boli ako stovky tisíc hej, čiže to boli, že šialené sumy hej, to bol pravdepodobne jeden z tých top, ak nie top predajca v jednej zo sietí.
[00:18:07.630] - Martin Lindák
Áno, toto nevieme skrátka, že vieme, že tie tržby boli 300 miliónov. Vieme, že je tam 300-tisíc ľudí, ale tie tržby mohlo spraviť, ja neviem, desaťtisíc ľudí z toho hej a zvyšok bol skrátka na tom stratový alebo veľmi málo priniesli tej firme, že to kľudne tak môže byť.
[00:18:30.350] - Nikola Šulíková Bajánová
Poďme si povedať aj možno trošku konkrétnejšie za Slovensko. Nechceš menovať, ale vieme, že sú ľudia a subjekty, ktoré sú činné aj na Slovensku. Samozrejme, spomenuli sme Avon a tak ďalej, to je firma, ktorú poznajú všetci a ona naozaj nejako funguje a tomu sa ani venovať nejako špeciálne nepotrebujem. Ale totižto s týmto celým fenoménom sa spája taká zvláštna sorta ľudí, väčšinou mužov, aj keď hovoríš, že ženy sú častejšie tie, ktoré akoby naletia, aj keď nechcem, aby to tak vyznelo, že ženy sú hlúpe a naletia, ale jednoducho tie na to viac doplácajú, ale je tu taká zvláštna sorta mužov, ktorí, ako to povedať, ja vlastne vôbec neviem identifikovať, že čo robia. Čiže vedel by si ty sám povedať, ako identifikovať v tom trebárs online priestore človeka, ktorý je definitívne sieťový marketér a, s prepáčením, možno aj odrbávač? Alebo, že jednoducho ak ma, on ma už asi možno neosloví, lebo je už možno moc veľký, ale že ak ma niekto z jeho okruhu osloví alebo so mnou čokoľvek kedykoľvek bude chcieť mať, tak to nemám prijať?
[00:19:38.780] - Martin Lindák
Tak ako vravíš, v zásade tie veľké značky tu na Slovensku pôsoba. Však každý má svoju Avon Lady, ktorá mu niekedy v živote dodávala niečo alebo príbuzný.
[00:19:48.500] - Nikola Šulíková Bajánová
Aj ty máš svoju Avon Lady?
[00:19:49.820] - Martin Lindák
Ja nie, ale stretol som sa s tým v rodine.
[00:19:52.250] - Nikola Šulíková Bajánová
Jasné, jasné, nie, nie, nie, iba známi ja ja nikdy.
[00:19:57.200] - Nikola Šulíková Bajánová
Nie, fakt ja som s tým nikdy nič nemal, ale proste v rodine to bolo, to je jasné. No a ja som sa skôr tak pozeral na tých, ktorí, aspoň mal som z nich pocit, že sú viac na vrchole, bolo to zjavné z ich Instagramu a prezentácie. A takých, ktorí podľa mňa možno aj majú nejaké vlastné MLM schémy, resp. ťažko to je akože popravde odhaliť. Ja mám to šťastie, že robím pre FinStat, ktorý má skrátka všetky možné údaje aj finančné, aj všehomožného charakteru o firmách na Slovensku. Ja som v zásade našiel takých troch chalanov, kde som videl, že z toho, ako žijú, ako sa prezentujú a na čom sa vozia, kde sú na dovolenke a tak hej, že niektoré veci sa skrátka nedajú fakeovať proste do nekonečna. Keď tam vidím tri roky posty z Dubaja a drahých dovoleniek, tak im to skrátka uverím, že tak žijú, lebo nedá sa to do nekonečna fakt.
[00:20:45.890] - Nikola Šulíková Bajánová
Ale tak počkaj, počkaj, oni tam mohli byť raz a iba z toho dolujú tri roky.
[00:20:50.780] - Martin Lindák
To hej, ale zase pri jednom akože ja som našiel aj podcast a aj som si vypočul rozhovory.
[00:20:56.660] - Nikola Šulíková Bajánová
Jasné.
[00:20:56.660] - Martin Lindák
On tam potom už otvorene hovoril a čo som chcel povedať, že pri tých troch som v zásade nenašiel nejakú firmu, ktorú by mali, že boli by tam konečným užívateľom výhod povedzme hej, to je, že ten človek benefituje z toho, čo robí tá firma, zjednodušene povedané, to je taký právny výraz trochu. No a nenašiel som tam nejaké veľké firmy, kde by oni boli hej, že jeden tam, ktorý býva pol roka a viac v Dubaji, tak on proste mal na Slovensku SRO-čku, ktorá mala ročne tržby 20-tisíc eur hej, čo je nič v podstate. Druhý tam mal nejaký podiel v železiarstve, čo asi bolo, tipujem, že jeho otca, pretože z mena a veku som to tak usúdil, že to asi tak bude a tretí nemal vôbec nič hej. No a presne je toto, že na Slovensku síce nič nemajú, ale nevieme povedať či niečo nemajú v zahraničí, nejakú firmu, samozrejme, kde majú tie tržby a tak ďalej, na čom, kde zarábajú. Ten jeden, čo som spomínal, však on to aj otvorene hovorí, že viac ako pol roka sa musí zdržovať v Dubaji kvôli daňovým výhodám a kvôli tomu, že platí dane skrátka tam a nie na Slovensku, čiže tam to je normálne že očividné. No ale všetkých týchto troch v zásade spája to, že veľmi prezentujú ten svoj úžasný život a nahovárajú ďalej ľudí, aby skrátka sa zapojili do multi-level marketingu. Jeden z nich to robí tak, že organizuje rôzne prednášky, rôzne konferencie, kde ten vstupný lístok je pomerne drahý. Zavolá si tam nejakých motivačných spíkrov alebo tých svetových spíkrov, skrátka, ktorí sa ako keby reprezentanti väčších značiek a dôjdu tam tým obchodníkom rozprávať. Tipujem, že tento zarába práve na tých vstupenkách a na tejto organizácii, a možno predáva aj nejaké produkty, aj keď priamo som to na tom jeho Instagrame nevidel hej a mal fakt, že desaťtisíce followerov na tom Instagrame, čiže nie zanedbateľný. Potom ďalší, ten tam otvorene hovoril, že žije skrátka v zahraničí väčšinu roka a ten tam priamo promuje vlastne jednu MLM firmu, ktorá myslím, že sa venuje nejakej kozmetike alebo oblečeniu, čo teraz si nie som istý, a jeho si je aj jednoduché dohľadať skrátka na YouTube, má tam nejaké zoom cally so stovkami predajcov, ktorí tam s ním rozprávajú a on im prezentuje ako rýchlo vedia zarobiť peniaze, celú tú províznu schému im skrátka prezentuje, že keď zohnajú toľko ľudí, tak budú mať 500 eur odmenu, keď toľko, tak budú mať, ja neviem, 2000 eur a tak ďalej. A fakt to je veľmi absurdné, pretože on sa tam vyslovene, že fotí na Cayenne, Porsche Cayenne, a napísané tam má, že 20 dovoleniek za 2 roky má za sebou a podobne. A ja som na to pozeral, že no, okej, ja by som ti nedal ani päť korún, ale tak stále sa nájdu ľudia, ktorí proste sa do toho zapoja a idú nakúpiť tie produkty a chcú byť tí predajcovia. A ich všetkých spája to, že sú neuveriteľne motivační a neuveriteľne sa chvália.
[00:23:42.210] - Nikola Šulíková Bajánová
Ale stále nevieme, že čo vlastne robia, že akože to mi chcú naozaj povedať, že žijú z toho, že dávajú motivačné kaleráby ľuďom do hlavy?
[00:23:50.250] - Martin Lindák
Oni to tak spájajú väčšinou, že na jednej strane motivujú, lebo však asi majú nejakých obchodníkov pod sebou alebo niekoho, koho priniesli oni do tej schémy. No a na druhej strane oni aj otvorene predávajú tie produkty. Hej, že väčšinou pri týchto ľuďoch som potom našiel tých ďalších, menších, predajcov a tam som to videl, že skrátka predávajú niektoré z tej svetovej značky produkt alebo nejakej menšej značky a aktívne sa starajú o ten Instagram, robia storky, reelska a tak ďalej, len furt to proste spoznám na to, že buď si niečo musím najprv kúpiť, alebo musím tam nejakou formou vstúpiť ja, že niečo zaplatím. To je môj vstup a potom som motivovaný k tomu, aby som ja zase zohnal ďalších ľudí a zase niečo predával. Celé to je strašne také, no klasika, príliš veľa motivácie až človek tomu neverí, si myslím.
[00:24:37.470] - Nikola Šulíková Bajánová
Nie je to prirodzené a je to vlastne veľakrát aj také prázdno.
[00:24:40.830] - Martin Lindák
No je, je, akože je tam veľa také, novinári tomu hovoria, že vaty hej, no.
[00:24:45.420] - Nikola Šulíková Bajánová
Hej, no, len také záverečné zamyslenie sa asi, že dobre, tak ja sa teraz nejakým spôsobom odprostím od svojich ideálov, od toho, ako mám naprogramované myslenie a poviem si, že dobré, však akože je úplne v poriadku chcieť 20 dovoleniek ročne, chcieť neviem akú všelijakú slobodu a Porsche Cayenne a tak ďalej hej, že je to v poriadku. Kde je potom teda ten problém? Ten problém, ako ho vnímam ja, je v tom a nie v tom, že títo ľudia by, ja neviem, nejakým spôsobom obchádzali pravidlá, akože nikde nie je napísané, že ty musíš niečo predávať a povedať úplne každý jeden aspekt toho, čo ty predávaš hej, akože nie, tak to nefunguje predaj hej, alebo takto nefunguje celkovo obchod. Ale ten problém ja vnímam v tom, že ľudia, ktorí do toho idú, nemajú na začiatku celý akoby ten set tých najpotrebnejších informácií, už len tých esenciálnych najpotrebnejších informácií, a to je tá vec, ktorá mi na tom celom vadí, že je to vlastne presne, že ako sme sa aj naposledy rozprávali, môžeš sa slobodne rozhodnúť, priplatiť si za nejaký certifikát na domácnosť, len ty potrebuješ na začiatku akoby tie základné informácie a tú pravdivú informáciu. Ale zároveň mi vlastne napadá rovno aj otázka, že ale ako odprezentuješ vlastne tú základnú a pravdivú informáciu v rámci multi-level marketingu, čo majú tí ľudia vlastne povedať, aby to nebola schéma, ktorá má v sebe niekoľko nástrah?
[00:26:18.220] - Martin Lindák
Ono tak ako vravíš, že v zásade je to skôr morálny problém ako by to bol právny problém, aj keď na druhej strane teraz, ako som ťa počúval mi napadlo to, že keď napríklad ideš investovať do správcovskej spoločnosti alebo ja neviem cez obchodníka s cennými papiermi, tak oni majú vždy list papierov, ktoré by si si mala prečítať a kde dávaš ty svoj súhlas, že si s tým uzrozumená, že keď vložíš do, ja neviem, akcí Appleu alebo do nejakého indexu skrátka peniaze, tak môže to viesť aj k tvojej strate hej. Toto ty skrátka podpisuješ a oni ti to musia prezentovať, pretože sú regulovaný Národnou bankou Slovenska alebo nejakými inými inštitúciami. Ale skrátka títo MLM-kári, oni to nemusia robiť hej, oni ti nemusia povedať, že drvivá väčšina ľudí skrátka na tom prerobí hej, väčšina je na tom stratová, aj tie produkty asi nepoužijú, lebo proste im ich ani není treba v podstate a použijú len nejaké pár z nich a skôr je to celé, že je to morálny problém, lebo ja keď si idem teraz zohnávať ľudí, ktorí budú predávať, tak ja viem o tom, že skrátka väčšine tých ľudí sa nebude dariť, možno niečo predajú, samozrejme ja zarobím, lebo bude mať províziu, ale na konci dňa alebo na konci roka oni skrátka nebudú na tom ziskoví, lebo nezohnajú ďalších ľudí. Tak ako si vravela, že napríklad tie mamičky na tom prerobia hej, a na konci dňa budú ešte v horšej finančnej situácii, ako keď do toho vstupovali. Čiže mali by si vstúpiť do svedomia tí predajcovia, ktorí to tak krvopotne presadzujú a trošku sa zamyslia nad tým, že neni to úplne fajn takto to predávať. Však na druhej strane tie normálne firmy predávajú produkt s tým, aby tí ľudia boli spokojní a ten zákazník sa vrátil hej, tuto to tak úplne funguje no.
[00:27:53.310] - Nikola Šulíková Bajánová
No, to inak je dobrá poznámka aj na záver a v každom prípade dúfam, že ak tento fenomén ešte niekto nepoznal, lebo samozrejme, aj takí ľudia môžu byť, je momentálne informovaný. Vie, že je najlepšie sa do ničoho takéhoto nepúšťať, aj keď ste slobodní ľudia, robte čo chcete, ale my sme vám to hovorili. Takže som rada, že si sa na to pozrel, že si oprášil všetky tieto aspekty a možno aj tie nové aspekty, lebo teda ten Instagram, mám pocit, že katalyzoval, a celkovo sociálne siete katalyzovali celý tento fenomén, tak ja ďakujem, že si aj mne zodpovedal otázky, Martin.
[00:28:33.490] - Martin Lindák
Rado sa stalo. No a presne tak, ako hovoríš, že treba si vždy všetko pozerať dvakrát, resp. aj keď nejaká zmluva vám bude ponúknutá, tak si ju prečítať a vždy si hľadať, tak Google už je veľký, informácií je kopec, takže vždy si hľadať niečo za tým všetkým a to pozadie si pozrieť a skúsenosti a tak ďalej.
[00:28:52.640] - Nikola Šulíková Bajánová
Ďakujeme, že ste si vypočuli podcast Ekonómia ľudskou rečou. Spolu s týmto podcastom vychádza dnes aj Martinovo video, čiže tam si viete pozrieť aj zábery z tých úžasných motivačných veľkých stretnutí a rôzne vyjadrenia presne takýchto MLM fajnšmekrov alebo ako to nazvať, tých úspešných. Čiže určite choďte na jeho YouTube kanál, no a budeme radi, ak náš podcast ohodnotíte a zazdieľate.
[00:29:18.770] - Martin Lindák
Ja som Martin Lindák.
[00:29:19.970] - Nikola Šulíková Bajánová
A ja som Nikola Šulíková Bajánová a s ďalšou epizódou sme tu opäť v nedeľu.
[00:29:24.350] - Martin Lindák
Podcast Ekonómia a ľudskou rečou vám priniesol portál skpodcasty.sk, na ktorom nájdete všetky slovenské podcasty aj informácie o nich.