Šieste Deti bez návodu uvedieme citátom Barryho Prizanta z knihy Uniqely Human:
“Dospelí často kladú dôraz na učenie toho, čo označujú ako sociálne zručnosti, miesto toho, aby dieťa s autizmom učili chápať sociálne situácie a sociálne myslenie. Často deti učia zručnosti, ktoré považujú za dôležité mechanickým spôsobom, s cieľom dosiahnuť, aby bolo dieťa tzv. normálne. To ale dieťaťu nepomáha robiť dobré rozhodnutia pri interakcii s inými ľuďmi, rozumieť sociálnym situáciám, ani chápať perspektívu a emócie ostatných alebo ich postoje v danej situácii.”
V auti komunite sa rozmohol trend trénovania a odmeňovania, mechanické učenie, ktorým deti tvarujeme do želanej formy, tabuľkovej kolónky. Často sa tento prístup dokonca vydáva za jedinú možnosť a vytvára dojem že “ak dieťa nevytrénujeme teraz, nevytrénujeme ho nikdy”. Aj preto sme sa rozhodli porozprávať sa o tom, ako sa dá podporiť deti inak, cez ich záujmy, talenty, so zachovaním ich autonómie, s rešpektom k ich vlastnému tempu a štýlu. Je to cesta na dlhú trať, zároveň však z našej skúsenosti prináša dlhodobo udržateľné výsledky.