Aleš Mlátilík je generálnym riaditeľom spoločnosti Zľavomat. Kedysi bola táto spoločnosť zľavovým portálom, neskôr sa však rozhodli značku budovať, potom ju aj predali a dnes je to úspešná spoločnosť. V podcaste sa rozprávame práve o tom, ako sa im podarilo previesť značku úspešným rebrandingom.
Budovanie značky znamená súbor stratégií, ktoré vedú k tomu, aby sa značka dostala do povedomia zákazníka. Zjednodušene to môžeme prirovnať k človeku. Každý človek si celý život buduje brand, či už vedome, alebo nevedome. Brand človeka nezahŕňa však len to, čo je možné vidieť, teda fotku a jeho meno, ale aj to, čo nie je možné vidieť na prvý pohľad. V analógií firmy to znamená, že okrem loga a názvu firmy je dôležitý aj jej charakter, ako sa chová, aké má hodnoty, aký má štýl komunikácie, aký produkt predáva a podobne. Tento celý súbor tvorí budovanie brandu, ktorého cieľom je dosiahnutie lojality zákazníkov, aby sa k firme vracali.
- Zlom, kedy v Zľavomate zistili, že musia budovať značku, nastal vo chvíli, keď si uvedomili, že Slovensko má obrovský potenciál. Nie však v zľavách, ale v zážitkoch. Chceli naučiť Slovákov spoznať svoju vlastnú krajinu, pretože je nádherná. Zároveň si uvedomovali, že Slovensko je veľmi malý trh na to, aby ich biznis model bol založený na „skús a už nepríď“.
- Aleš v podcaste spomína aj konkrétne kroky, ktoré museli počas rebrandingu značky urobiť – museli zmeniť pohľad na produkt, prestali dávať dôraz na agresívnu zľavu, museli prekopať zdroj ich návštev, zbavili sa obchodných partnerov, ktorí nemali dostatočnú kvalitu, začali budovať aj svoje tímy a navyše komunikovali, že ich produkt nie je komodita, ale je to zážitok.
- Aleš hovorí, že nestačí ľuďom len povedať, že sa niečo mení, ale potrebujete to ľuďom dokázať, že sa to naozaj deje.
- Rebranding je proces, počas ktorého firma nevidí dopad hneď, možno ani za rok, ale naopak, vidí najprv negatívny efekt. Robí to však s vidinou toho, že sa im to mnohonásobne vráti. V Zľavomate s rebrandingom začali v roku 2015 a prvé ovocie začali zbierať až v roku 2017 a neskôr.
- Človek, ktorý sa púšťa do rebrandingu musí mať chuť riskovať a mať v povahe to, že sa jednoducho nebojí. Dôležité je vydržať a nevrátiť sa späť.
Čo nám Aleš odkazuje na záver?
- Marketing je remeslo, ako každé iné. Marketing nie je to, čo vidíme v americkom filme, kde maľujeme storyboardy, chodíme v obleku a kravate a sme v telke. Marketing je o hrabaní sa v dátach a už aj o experimentovaní s umelou inteligenciou. Navyše marketing je jedno z odvetví, ktoré sa strašne rýchlo vyvíja. To, čo funguje dnes, už za týždeň nemusí fungovať, takže je dôležité sledovať trendy v marketingu, či už u nás doma, alebo vo svete.
- Ak to firma myslí so svojou existenciou naozaj vážne a chce prekročiť svoj tieň – malej, lokálnej, neznámej firmy, tak si musí budovať svoj brand. Aleš odporúča premýšľať možno aj o televízií, pretože je to obrovské médium, ktoré dokáže dať firme razítko dôveryhodnosti. Netreba sa toho báť a nemusí to byť ani budget, ktorý by zruinoval celú firmu.