V ďalšej epizóde zo série Kotler v praxi si približujeme podstatu, význam a úlohy maloobchodu a veľkoobchodu v distribučnom kanáli. V podcaste spomíname aj hlavné typy maloobchodníkov a veľkoobchodníkov a to, ako sa v biznise rozhodujú.
- Kotler definuje malooobchod ako súhrn všetkých činností, ktoré súvisia s bezprostredným predajom výrobkov, alebo služieb konečným spotrebiteľom na ich osobné, nie podnikateľské použitie.
- Maloobchodné predajne sa vyskytujú vo všetkých veľkostných kategóriách a formách. Môžu sa klasifikovať podľa: rozsahu služieb, predávaného produktového sortimentu, cenovej úrovne, stupňa podriadenosti a územnej koncentrácie.
- Posledných 30 rokov sme mohli na Slovensku sledovať prudký nárast tzv. moderného trhu, teda hypermarketov. Ten sa už zastavil a rastie skôr segment stredne veľkých supermarketov, a to hlavne v segmente potravín.
- Na to, aby boli maloobchodníci úspešní, musia urobiť niekoľko rozhodnutí. V prvom rade sa potrebujú rozhodnúť, kto je ich cieľový trh a akú pozíciu na tomto trhu chcú zaujať. Sortiment, služby, cenová politika, zariadenie predajne a všetky ostatné rozhodnutia musia podporovať zvolenú trhovú pozíciu maloobchodu.
- Veľkoobchod podľa definície obsahuje všetky činnosti súvisiace s predajom výrobkov a služieb zákazníkom, ktorí nakupujú na ďalší predaj, alebo na podnikateľské účely.
Či už ide o B2B, alebo B2C, v každom prípade ide o obchod a marketing, a to sa deje medzi ľuďmi. Preto tam platia rovnaké princípy, ale rozdielne pravidlá, a práve tým je potrebné sa podľa jednotlivého prípadu prispôsobiť.