Ivo Mrena je produktový a marketingový manažér spoločnosti Shoptet, ktorá ponúka e-commerce riešenie, na ktorom si podnikateľ môže postaviť svoj vlastný e-shop. V podcaste sa rozprávame práve na tému tvorba e-sohopu. Faktom je, že na Slovensku funguje viac ako 11-tisíc internetových obchodov a toto číslo neustále narastá. Odhaduje sa však, že viac ako 50% e-shopov neprežije svoj prvý rok fungovania. Ako na to, aby e-shop nebol jedným z mnohých, ktoré skončia skôr ako začnú, si prezrádzame v rozhovore.

Ivo nám v podcaste prezrádza:

  1. Možnosti na to, ako si vytvoriť e-shop, sú 3: e-shop na mieru, open source riešenie, alebo tvorba e-shopu cez Shoptet.
  2. Ešte pred vytvorením e-shopu by sme si mali spraviť podnikateľský plán, finančný plán, prípadne stratégiu a zamyslieť sa nad konkurenčnou výhodou, pretože to je niečo, na čom budeme stavať roky.
  3. Keď e-shop vytvoríme, otestujeme a všetko je v poriadku, môžeme to spustiť. Ako však docieliť, aby naňho aj niekto prišiel? Ivo hovorí, že tu prichádza na rad marketing. Radí nám, že máme skúsiť porovnávače, kde si môžeme svoj e-shop zaregistrovať a dať zákazníkom o sebe vedieť. Základom sú však najmä ppc reklamy, ale mali by sme staviť aj na sociálne siete a SEO.
  4. Je dobré, keď v nákupnom košíku dáme zákazníkovi na výber viac spôsobov platby, dopravy a uvedieme, kedy mu približne príde produkt. Optimálny počet spôsobov dopravy sú 4 – slovenská pošta, prepravca (napríklad dpd, gls), pick up point (napr. zásielkovňa), a potom osobný odber. Tieto 4 spôsoby dopravy by mali na e-shope byť.
  5. Najčastejším faktorom, prečo e-shopy končia, je to, že podnikatelia chcú strašne rýchlo zbohatnúť. Nie je to však len o tom, že si založíme e-shop, ale musíme na ňom aj pracovať.

Čo nám Ivo odporúča v súvislosti s marketingom?

„Zamerajte sa na meranie, pretože v e-commerce sú dáta veľmi dôležité. Merajte, všetko analyzujte a na základe toho upravujte svoje podnikanie, alebo e-shop. Nerobte chybu, že všetko si robíte sami, ale nechajte si poradiť a spýtajte sa ľudí okolo, alebo nejakých odborníkov, pretože nikto nespadol učený. Vzdelávajte sa a budujte si brand, pretože vo svete je trend, že krátkodobé kampane nie sú udržateľné. Avšak, hlavne nech vás to baví a nech máte z toho radosť, pretože to je potom cítiť.“