V podcaste si približujeme posledné P z Kotlerového marketingového mixu, ktorým je promotion, teda komunikácia. Zoznamujeme sa so 4 nástrojmi komunikačného mixu, vysvetľujeme si, aké kroky by mali predchádzať tvorbe marketingovej komunikácie a približujeme si metódy zostavovania komunikačného rozpočtu. V podcaste sa venujeme aj k tomu, aké faktory ovplyvňujú tvorbu komunikačného mixu.
Vybrali sme pre vás 5 najdôležitejších myšlienok, ktoré by ste si mali z podcastu zapamätať.
- Firmy využívajú na presadenie svojich marketingových a komunikačných cieľov tzv. promotion mix, ktorý je súčasťou celkového marketingového mixu. Patria doňho štyri hlavné nástroje – reklama, podpora predaja, public relations a osobný predaj.
- Ak chceme vytvoriť efektívnu komunikáciu, je nevyhnutné si jasne zadefinovať, kto je naším cieľovým publikom, akú reakciu od neho očakávame, akú správu mu chceme komunikovať, kto bude zdrojom tejto správy a cez aké médiá sa k cieľovému publiku správa dostane. Nakoniec je dôležité zabezpečiť, aby sa k nám dostala spätná väzba, aby sme vedeli posúdiť efektívnosť.
- Pri tvorbe správy musíme premyslieť, aký má byť jej obsah, akú jej dáme logickú štruktúru a formát. Pri tvorbe si môžeme vybrať z 3 druhov apelov – morálny, emocionálny a racionálny.
- Poznáme 4 metódy, ktoré firmy využívajú pri tvorbe rozpočtu na reklamu. Prvou je metóda zostatkového rozpočtu, druhou je metóda percentuálneho podielu z obratu a treťou je metóda konkurenčnej parity. Štvrtou, podľa Kotlera aj najlogickejšou metódou, je metóda cieľov a úloh. Výhodou tejto metódy je, že zohľadňuje vzťah medzi výdavkami a výsledkami promotion, zároveň je to však najťažšia metóda pre praktické použitie.
- Pri zostavovaní promotion mixu musí firma zvažovať viaceré faktory. Medzi ne patrí to, o aký druh výrobku ide, či sa firma rozhodne pre stratégiu pretlačovania, alebo priťahovania, ale aj to, v akom štádiu nákupnej pripravenosti sa nachádza. Svoju úlohu v účinnosti nástrojov promotion mixu zohrávajú aj štádiá životného cyklu výrobku.
Touto epizódou sme ukončili sériu Kotler v praxi, v ktorej sme sa vám snažili lepšie priblížiť vybrané kapitoly z kultovej knihy od profesora marketingu, Philipa Kotlera. Pevne dúfame, že ste sa v tejto sérii niečo nové naučili a že vám pomohla pri riadení vašej firmy. Hoci táto séria končí, nezúfajte, stále pokračujeme v nahrávaní našich pravidelných podcastov s inšpiratívnymi hosťami, na ktoré sa môžete tešiť každý štvrtok.