Michal Novota sa venuje poradenstvu a koučingu v oblasti politického marketingu a je tiež radcom prezidentky Slovenskej republiky. Rozhovor s Michalom je špeciálny, pretože sme ho robili deň pred parlamentnými voľbami.
Michal nám prezrádza zaujímavosti zo sveta politického marketingu a hodnotí kampane politických strán. Dodávame, že všetky názory, ktoré Michal v rozhovore prezentuje, sú čisto jeho názory, nie prezidentskej kancelárie.
V podcaste sa dozviete:
- aký je rozdiel medzi politickým a komerčným marketingom
- či majú politické strany svojich konzultantov, ktorí im radia s marketingom a stratégiou
- či je manipulácia súčasťou politického marketingu
- či stratégia slovenských politikoch korešponduje so stratégiou ich politickej strany
- do akej miery dokážu prieskumy ovplyvniť rozhodnutie voliča
- čo je to fenomén “príbehový trojuholník”, ktorý veľmi dobre funguje v politickom marketingu
- ako sa podarilo strane Smer – SD, ktorá takmer skončila, dostať až na líderske pozície prieskumov
Michal hovorí, že politické strany by mali mať svoju stratégiu. Niektoré strany však často menia svoje témy a reagujú skôr na to, čo prinesie verejná mienka. Môže to byť dobré na taktickej úrovni, nie však na tej strategickej. U niektorých politických strán to dokonca vyzerá tak, že svoju stratégiu ani nemajú definovanú.
Bežní ľudia nemajú čas vnímať politiku v bežný deň. Úlohou politického marketéra je preto nájsť správne výrazové prostriedky, ako ľuďom predstaviť hodnoty strany tak, aby im boli blízke a vedeli sa na nich emocionálne napojiť.
Čo nám Michal odkazuje na záver?
1. Nebuďte otrokmi prieskumov, aj keď je vzrušujúce ich sledovať. Prieskumy nám skresľujú realitu. Skúste sa na to pozrieť viac – aké motivácie majú politické strany, či majú konzistentné smerovanie a či sú naozaj verní hodnotám, ktoré hlásajú.
2. Pre tých, ktorých zaujíma téma politického marketingu viac, odporúčam si pozrieť film No. Je to film z roku 2012, ktorý vtipným až komediálnym spôsobom mapuje skutočný príbeh z politického prostredia v Chile. Film ilustruje vznik úžasnej kampane z roku 1988 o tom, či má Augusto Pinochet (miestny autokratický líder) pokračovať v mandáte ďalších 8 rokov. Pri tejto príležitosti vznikla kampaň, ktorá sa snažila Pinocheta poraziť a urobila to tak, že otočila štandardný akademický spôsob robenia kampaní na formu vtipnej a ľahko podanej kampane.