Ján Hudák a Alexandra Martináková pôsobia v prieskumnej agentúre Kantar, ktorá od roku 2006 robí prieskum Lifestyle. V prieskume sa skúma spoločnosť – ako vyzerá, ako sa jej darí, a to primárne z pohľadu spotrebiteľov.
V podcaste sa dozvedáme množstvo zaujímavých informácií. My sme pre vás vybrali tých 5 najlepších:
- Spoločnosť sa dá rozdeliť do segmentov, ktoré sú založené na psychologických typológiách ľudí. Zohľadňujú sa tam potreby ľudí, ich základné životné motivácie a orientácie na základe čoho sa správajú a rozhodujú. Rozoznávame 6 segmentov – dráči, rozumní, prostí, srdeční, bezstarostní a nespútaní ľudia.
- Je dôležité sledovať to, aká je naša spoločnosť a segmenty, aby značky a firmy vedeli oslovovať trh tak, aby to dávalo zmysel. Pomáha to uchopiť komunikáciu značiek, inovácie produktov a ďalšie dôležité faktory. Čo je však veľmi podstatné, pomáha to jasne smerovať stratégiu značiek.
- Ak sa značka rozhodne komunikovať na 1-2 segmenty, ktoré sú napríklad pri sebe, tak to neznamená, že nemôže byť ašpiratívnou značkou aj pre iné segmenty. Ide tam skôr o konzistentnosť komunikácie značky a toho, čo značka chce spotrebiteľovi povedať.
- V prieskume sa zistilo, že index spokojnosti Slovákov sa aj napriek aktuálnej situácií zvýšil. Táto spokojnosť, resp. rastúci index spokojnosti, je ťahaný rodinným životom. Dokonca sme spokojnejší aj ako Česi.
- Na svete existuje 16 až 17 megatrendov, pričom pod nimi rozumieme očakávania zo strany spotrebiteľov, ako majú byť naplnené ich potreby a túžby. Sú o tom, ako sa ľudia správajú a čo chcú, aby aj svet okolo nich robil. Na Slovensku ľudia reagujú najviac na megatrendy local love, ephemeral, betterment a better business.
Význam uvedených megatrentov nám prezrádzajú Saša a Janko v podcaste. Vypočujte si ho a zistite, akí my Slováci vlastne sme a čo na nás platí.
Na záver sa dozvedáme od Sašky a Janka radu, že je dôležité mať otvorené oči a dokázať sa pozrieť aj za hranice toho, čo normálne vnímame a vidíme. Radšej sa pozrieť na menej skutočností, ale tých relevantných a vytiahnuť z toho to podstatné. Dôležitá je potom aj disciplína a konzistentnosť.