V minulom podcaste zo série Kotler v praxi sme sa naučili ako segmentovať trh. V tomto podcaste nadväzujeme na túto tému a rozprávame o tom, ako si vybrať cieľovú skupinu. Segmentácia trhu síce odkrýva marketingové príležitosti, no úlohou firmy je rozhodnúť, koľko segmentov chce obslúžiť a ako tieto najvhodnejšie segmenty identifikovať.
Vyberáme najzaujímavejšie myšlienky z podcastu:
- Existujú 3 stratégie, podľa ktorých si firma môže vybrať trhový segment – nediferencovaný, diferencovaný, alebo koncentrovaný marketing. Firma môže vstúpiť do všetkých segmentov – nediferencovaný marketing, môže si vybrať niektoré segmenty – diferencovaný marketing, alebo môže vstúpiť iba na jeden trh – koncentrovaný marketing.
- Dnešná doba priniesla novú stratégiu, ktorú nazývame individuálny, resp. customizovaný marketing. Firma v takomto prípade nepotrebuje žiadne predchádzajúce informácie o zákazníkovi. Stačí, keď vie sprostredkovať presne to, čo zákazník potrebuje.
- To, pre akú stratégiu výberu trhov sa firma rozhodne, ovplyvňujú viaceré faktory. Hlavnými sú určite zdroje firmy, možnosť variability produktu, variabilnosť trhu, alebo to, v akom štádiu životného cyklu sa daný výrobok nachádza.
- Firma si ako prvé urobí segmentáciu, čiže si definuje všetky možné trhy, na ktoré by mohla vstúpiť. Následne musí zozbierať o nich informácie, ako sú údaje o bežnom predaji, predpokladanom raste predaja, očakávanom zisku, sile konkurencie, ale aj o potrebe distribučnej siete. Na základe zistení sa potom rozhodne, na ktoré z týchto trhov aj vstúpi. Zákazníci zo segmentov, ktoré si firma vyberie sa stávajú ich cieľovou skupinou.
- Firma by si mala segmenty vyberať tak, aby veľkosť a potenciál segmentu zodpovedal aj schopnostiam firmy.
V dnešnej dobe väčšina firiem využíva diferencovaný marketing. Ak sa chcete dozvedieť, prečo prevláda práve táto stratégia, vypočujte si celý podcast. Objasňujeme vám v ňom aj rozdiely medzi spomínanými stratégiami, ktoré vysvetľujeme na praktických príkladoch.