Michal Vašečka je na Slovensku známy v mnohých oblastiach. My sme si ho do podcastu pozvali ako sociológa. Rozprávame sa o tom, akí sme my Slováci, ako nás ovplyvnili technológie aj pandémia.
Tento zaujímavý podcast je plný zamyslenia, uvedomenia si mnohých faktov a zreflektovania toho, akí sme my Slováci. Vybrali sme pre vás dôležité myšlienky, no celý podcast je hodnotný a stojí za vypočutie.
- Sociológia nie je iba vedná disciplína, ale je to aj určitý uhol pohľadu na svet, ktorý je plný kritičnosti, odstupu, reflexivity, falzifikácie a dokonca aj toho, čo si sám myslíte a čo hovoríte. Sociológiu primárne zaujíma to, čo sa deje vo vzťahu rôznych ľudí.
- Ak chceme zistiť, akí sú ľudia, nedá sa vždy vychádzať len z výskumov. Častokrát môžeme mať pozorovanie, ktoré je štruktúrovane, alebo si môžeme spraviť experiment. Výsledkom toho nebudú tzv. tvrdé dáta, no napriek tomu to poznanie bude veľmi komplexné.
- Slovenská spoločnosť je výnimočná. Posledných 30 rokov sa každým rokom niečo zmení spôsobom, ktorý v okolitých štátoch nevidíme. Ostatné spoločnosti sú usporiadané, majú istý typ konsenzu vo svojich dejinách. Slovensko však toto nikdy nemalo. Slovensko je navyše výsledkom experimentu veľmi rýchlej modernizácie. U nás je to zrážka ľudí, ktorí sa preklápajú z predmodernej doby do modernej, ale mladá generácia je už v postmodernej.
- Sme my Slováci šťastní? Podľa Michala na Slovákoch strašne vidno, že sme nespokojní a nevieme byť šťastní – chceli by sme byť, ale nevieme byť. Je to výsledkom toho, že zmeny sú na nás prirýchle a na druhej strane aj toho, že by sme chceli mať veľmi vysokú úroveň materiálneho života, pričom sa porovnávame s vyspelými krajinami ako je Rakúsko a Nemecko.
- Svet po covide sa zmenil. Ideme do postcovidovej éry, ktorá bude iná. Ľudia však tento fakt stále neprijali a odmietajú pochopiť, že sa už nikdy nevrátime tam, kde sme boli. Budeme inak cestovať, chodiť do nemocnice, zmení sa spôsob organizovania akcií a virtuálny a fyzický svet sa začnú viac približovať.
Sociológia hovorí o tom, ako sa ľudia správajú, akí sú a aj o motiváciách prečo sa takto správajú. Je tu istá paralela aj s marketingom, pretože ak chce marketér správne komunikovať a správne si nastaviť svoju stratégiu, musí sa zaoberať aj týmito témami.
A čo nám Michal odporúča na záver?
Buďte veľmi reflexívny a falzifikujúci. To, čo vidíte, nemusí byť to, čo tam je. Ako sa hovorí v angličtine „what you see, is not what you get“. Nahliadnite na to z rôznych strán aj za použitia rôznych prostriedkov. Vecí sa veľmi rýchlo menia. To, čo sledujete dnes, nemusí platiť zajtra.
Ďalšou vecou je to, že nie je dôležité vzdelanie a inteligencia. Na prežitie je vždy dôležité to, či sa prispôsobíte.