Michal Vašečka je na Slovensku známy v mnohých oblastiach. My sme si ho do podcastu pozvali ako sociológa. Rozprávame sa o tom, akí sme my Slováci, ako nás ovplyvnili technológie aj pandémia.

Tento zaujímavý podcast je plný zamyslenia, uvedomenia si mnohých faktov a zreflektovania toho, akí sme my Slováci. Vybrali sme pre vás dôležité myšlienky, no celý podcast je hodnotný a stojí za vypočutie.

  1. Sociológia nie je iba vedná disciplína, ale je to aj určitý uhol pohľadu na svet, ktorý je plný kritičnosti, odstupu, reflexivity, falzifikácie a dokonca aj toho, čo si sám myslíte a čo hovoríte. Sociológiu primárne zaujíma to, čo sa deje vo vzťahu rôznych ľudí.
  2. Ak chceme zistiť, akí sú ľudia, nedá sa vždy vychádzať len z výskumov. Častokrát môžeme mať pozorovanie, ktoré je štruktúrovane, alebo si môžeme spraviť experiment. Výsledkom toho nebudú tzv. tvrdé dáta, no napriek tomu to poznanie bude veľmi komplexné.
  3. Slovenská spoločnosť je výnimočná. Posledných 30 rokov sa každým rokom niečo zmení spôsobom, ktorý v okolitých štátoch nevidíme. Ostatné spoločnosti sú usporiadané, majú istý typ konsenzu vo svojich dejinách. Slovensko však toto nikdy nemalo. Slovensko je navyše výsledkom experimentu veľmi rýchlej modernizácie. U nás je to zrážka ľudí, ktorí sa preklápajú z predmodernej doby do modernej, ale mladá generácia je už v postmodernej.
  4. Sme my Slováci šťastní? Podľa Michala na Slovákoch strašne vidno, že sme nespokojní a nevieme byť šťastní – chceli by sme byť, ale nevieme byť. Je to výsledkom toho, že zmeny sú na nás prirýchle a na druhej strane aj toho, že by sme chceli mať veľmi vysokú úroveň materiálneho života, pričom sa porovnávame s vyspelými krajinami ako je Rakúsko a Nemecko.
  5. Svet po covide sa zmenil. Ideme do postcovidovej éry, ktorá bude iná. Ľudia však tento fakt stále neprijali a odmietajú pochopiť, že sa už nikdy nevrátime tam, kde sme boli. Budeme inak cestovať, chodiť do nemocnice, zmení sa spôsob organizovania akcií a virtuálny a fyzický svet sa začnú viac približovať.

Sociológia hovorí o tom, ako sa ľudia správajú, akí sú a aj o motiváciách prečo sa takto správajú. Je tu istá paralela aj s marketingom, pretože ak chce marketér správne komunikovať a správne si nastaviť svoju stratégiu, musí sa zaoberať aj týmito témami.

A čo nám Michal odporúča na záver?

Buďte veľmi reflexívny a falzifikujúci. To, čo vidíte, nemusí byť to, čo tam je. Ako sa hovorí v angličtine „what you see, is not what you get“. Nahliadnite na to z rôznych strán aj za použitia rôznych prostriedkov. Vecí sa veľmi rýchlo menia. To, čo sledujete dnes, nemusí platiť zajtra.

Ďalšou vecou je to, že nie je dôležité vzdelanie a inteligencia. Na prežitie je vždy dôležité to, či sa prispôsobíte.