V marketingu sa často využíva pojem pozícia na trhu, inak nazývaný brand positioning. V podcaste si vysvetľujeme čo to znamená, aká je jeho definícia, ako sa určuje a čo to vlastne znamená v praxi. Pre lepšie pochopenie si ho ilustrujeme aj na praktických príkladoch. Občas sa stáva, že sa nesprávne zamieňa s pojmom podiel na trhu, preto si vysvetľujeme aj ich rozdiel.
Ako je u nás zvykom, vyberáme pre vás top 5 myšlienok z podcastu. Určite si však vypočujte celý podcast.
- Pri trhovej pozícií ide o to, aké miesto prisudzuje spotrebiteľ danému produktu vo svojej mysli v porovnaní s konkurenčnými výrobkami.
- Pozícia na trhu určitého výrobku, alebo služby je súbor vnemov, predstáv a pocitov, ktoré si pri produkte pamätáme v porovnaní s konkurenčnou ponukou. Túto pozíciu si v mysli vytvárame tak s ako i bez marketingovej činnosti na danom produkte, službe.
- Správne to prebieha tak, že si najprv vytvoríme pozíciu produktu, ktorú chceme vytvoriť v mysli spotrebiteľa a až potom na túto pozíciu šijeme celý marketingový mix.
- Pozícia na trhu sa môže budovať na základe zvláštnych charakteristík produktu, dodatočného úžitku produktu, účelu použitia, určitých skupín používateľov, alebo dokonca priamym porovnaním sa s konkurenciou.
- Proces tvorby pozície na trhu sa skladá z 3 základných krokov. Prvým je identifikovanie súboru konkurenčných výhod. Druhým krokom je výber optimálnej výhody a tretím krokom je efektívna komunikácia vybranej pozície.
Týmto podcastom sme doplnili tému cieľových trhov a v ďalšom podcaste číslo 10 otvoríme kapitolu Tvorby marketingového mixu a postupne si prejdeme časti produkt, cena, distribúcia aj komunikácia.