V marketingu sa často využíva pojem pozícia na trhu, inak nazývaný brand positioning. V podcaste si vysvetľujeme čo to znamená, aká je jeho definícia, ako sa určuje a čo to vlastne znamená v praxi. Pre lepšie pochopenie si ho ilustrujeme aj na praktických príkladoch. Občas sa stáva, že sa nesprávne zamieňa s pojmom podiel na trhu, preto si vysvetľujeme aj ich rozdiel.

Ako je u nás zvykom, vyberáme pre vás top 5 myšlienok z podcastu. Určite si však vypočujte celý podcast.

  1. Pri trhovej pozícií ide o to, aké miesto prisudzuje spotrebiteľ danému produktu vo svojej mysli v porovnaní s konkurenčnými výrobkami.
  2. Pozícia na trhu určitého výrobku, alebo služby je súbor vnemov, predstáv a pocitov, ktoré si pri produkte pamätáme v porovnaní s konkurenčnou ponukou. Túto pozíciu si v mysli vytvárame tak s ako i bez marketingovej činnosti na danom produkte, službe.
  3. Správne to prebieha tak, že si najprv vytvoríme pozíciu produktu, ktorú chceme vytvoriť v mysli spotrebiteľa a až potom na túto pozíciu šijeme celý marketingový mix.
  4. Pozícia na trhu sa môže budovať na základe zvláštnych charakteristík produktu, dodatočného úžitku produktu, účelu použitia, určitých skupín používateľov, alebo dokonca priamym porovnaním sa s konkurenciou.
  5. Proces tvorby pozície na trhu sa skladá z 3 základných krokov. Prvým je identifikovanie súboru konkurenčných výhod. Druhým krokom je výber optimálnej výhody a tretím krokom je efektívna komunikácia vybranej pozície.

Týmto podcastom sme doplnili tému cieľových trhov a v ďalšom podcaste číslo 10 otvoríme kapitolu Tvorby marketingového mixu a postupne si prejdeme časti produkt, cena, distribúcia aj komunikácia.